Transporteurs uit Benelux koplopers in digitalisering

Ondanks de huidige problemen op transportgebied zijn vervoerders optimistisch over de toekomst, dat blijkt uit een enquête bij meer dan 1000 Europese wegvervoerders door Transporeon. Daarin polste Transporeon Group bij zijn vervoerders naar hun idee over de ontwikkelingen op de transportmarkt en hoe ze de toekomst zien evolueren.

Het onderzoek toont aan dat twee derde van de vervoerders in de Benelux gelooft dat de digitalisering volgend jaar een positieve impact zal hebben op hun activiteiten. Dat geeft hen, samen met de vervoerders uit Italië, een topscore op het gebied van digitalisering en innovatie in logistieke processen. De meeste vervoerders in de Benelux zijn wel van plan hun transportprijzen opnieuw te verhogen als gevolg van het capaciteitstekort op de markt.
 
Volgens de voorspellingen van de Europese Commissie bedroeg de totale groei van het bruto binnenlands product van de EU-lidstaten in 2017 2,2%. In overeenstemming daarmee kijkt de overgrote meerderheid van de vervoerders die aan de enquête deelnamen terug op een succesvol boekjaar vorig jaar. Bijna 43% van de respondenten gaf zelfs aan in 2017 een omzetstijging van meer dan 5% te hebben behaald. Voor de Benelux lag dat percentage met 45% iets hoger dan het gemiddelde. Dat was ook het geval voor Frankrijk (44%), Polen (45%), het Verenigd Koninkrijk (49%) en Italië (50%). In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gaf slechts 33% van de vervoerders aan dat ze hun omzet met meer dan 5% hadden verhoogd.
Vervoerders in Europa zijn optimistisch over de toekomst. Meer dan 80% van de bevraagde bedrijven verwacht dat er voor eind 2018 opnieuw een omzetstijging plaats zal hebben gevonden. Vooral in de Benelux gaan de zaken goed: 85% van de vervoerders hier verwacht dit jaar een verhoging van de jaaromzet.
 
Volgens de gegevens uit de Transporeon Transport Market Monitor, stegen de prijzen voor transportdiensten in 2017 met gemiddeld 5,17%. De meerderheid van de vervoerders uit de Benelux verwacht dat de prijzen voor hun diensten in 2019 opnieuw met 1 à 5% zullen toenemen. Gevraagd naar de redenen voor de prijswijzigingen, haalt 46% van de vervoerders het capaciteitstekort aan. Blijkbaar ontwikkelt de markt zich tot een leveranciersmarkt, wat vervoerders op een sterke positie plaatst waardoor ze de prijs van hun diensten kunnen verhogen. Die trend lijkt zelfs nog extremer in de Benelux: 63% van de vervoerders verklaarde dat te weinig capaciteit de reden is voor de verwachte prijsstijging.
 
Zoals vermeld verwachten veel vervoerders dat hun omzet zal toenemen. Maar wat zijn hun plannen om met de capaciteitstekorten en de groeiende vraag om te gaan? Van alle respondenten wil 51% de transportcapaciteit uitbreiden. De cijfers in de Benelux zijn in lijn met de Europese cijfers: hier wil 52% de transportcapaciteit uitbreiden, terwijl 37% zijn capaciteit stabiel wil houden. De anderen zijn nog onzeker over hun strategie. 
Wie de transportcapaciteit wil verhogen, wil dat doen door nieuwe vrachtwagens te kopen of te leasen of door meer met onderaannemers te werken. Anderen bekijken de mogelijkheid om capaciteit op aanvraag te kopen, bijvoorbeeld via biedingen of platformen voor vrachtuitwisseling.
 
De grootste bezorgdheid voor vervoerders is het huidige tekort aan chauffeurs en hun beschikbaarheid. Van de bevraagde bedrijven zegt 59% dat dit een grote impact op hun activiteiten had en heeft. Daarop volgen de diesel- en brandstofprijzen met 47%. Op lokaal niveau zien de vervoerders uit de Benelux een kleinere impact van brandstofprijzen op hun bedrijf (36%).
Op de vraag “Welk effect verwacht u van de digitalisering op uw bedrijf in de toekomst?” antwoordt 73% van de vervoerders uit de Benelux dat ze verwachten dat het een positieve invloed zal hebben. Dat aandeel staat tegenover een internationaal gemiddelde van 67%. Dat toont volgens Transporeon aan dat de carriers in de Benelux innovatief zijn en nieuwe manieren zoeken om hun logistieke processen te digitaliseren. Italië is koploper met 78%. 

Afbeelding: Transporeon Group

Recente nieuwsberichten

Panattoni start weldra met bouw van distributiecentrum in Almere

Logistiek vastgoedontwikkelaar Panattoni Nederland, onderdeel van Panattoni Europe, heeft een kavel aangekocht van ongeveer 3,4 hectare op bedrijventerrein Stichtsekant in Almere, op zo’n dertig kilometer van Amsterdam en Utrecht. Op die site start de vastgoedontwikkelaar binnenkort met de bouw van het (multi-tenant) distributiecentrum ‘Panattoni Park Almere’.

Exotec breidt aanbod magazijnrobots uit met drie modulaire innovaties

Exotec, wereldwijd leverancier van magazijnrobots, breidt zijn productportfolio uit met drie nieuwe oplossingen: een modulair conveyorsysteem (Skypath), een verbeterde pickingrobot (Skypicker) en nieuwe eigen magazijnsoftware (Deepsky). De drie nieuwkomers integreren stuk voor stuk met het Skypod Systeem van de robotleverancier en kaderen in Exotecs visie om volledig geautomatiseerde magazijnen te creëren, waarbij mensen slimmer in plaats van harder kunnen werken.

PostNL bouwt hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Evergem

PostNL kondigt de bouw aan van een tweede hoogtechnologisch pakkettensorteer- en distributiecentrum in België. Met de bouw van dat nieuwe, duurzame pand in Evergem (bij Gent) investeert PostNL verder in e-commerce in ons land en bestendigt het naar eigen zeggen zijn positie als kwalitatieve e-commerce partner.

VDL Enabling Technologies Group moderniseert ERP met Infor

Het Nederlandse VDL Enabling Technologies Group (ETG) staat onder meer in voor de productie van modules van microchipmachines voor klanten in de semiconductor-industrie. Om zijn Baan ERP-oplossing te moderniseren, gaat het hightechbedrijf uit Eindhoven de Infor CloudSuite Industrial Enterprise inzetten.

Nieuwe aanstellingen bij Prologis

Op 1 januari 2023 benoemde Prologis Björn Thiemann als senior vice president, regional head Northern Europe. In zijn nieuwe functie leidt hij alle operaties en ontwikkelingsactiviteiten in Noord-Europa, die Duitsland, België, Nederland en de Scandinavische landen omvatten.

Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven

Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten.

Dachser neemt Müller Fresh Food Logistics over

Logistiek dienstverlener Dachser neemt de Nederlandse Transportgroep A. Müller B.V. over. Müller is actief in de markt onder de naam Müller Fresh Food Logistics. In 2021 genereerden de 770 food logistieke medewerkers van het bedrijf zo’n 90 miljoen euro aan inkomsten, waarmee het een van de toonaangevende aanbieders van food logistiek in Nederland is.

Maak dit jaar werk van voorraadtraining

(Advertorial) Een efficiënt voorraadbeheer leidt tot 30% kostenbesparing, zonder in te boeten op klantenservice. Dé vraag die zich stelt: heb je een optimale voorraad? Beantwoord je deze vraag puur op buikgevoel met ‘ja’, weet dan dat er meer nodig is om hier juist op te antwoorden.

Carrefour België test thuisbezorging door autonome AI-robots

Voor het eerst in Europa test Carrefour België de thuisbezorging van boodschappen door een honderd procent autonome robot die uitgerust is met artificiële intelligentie (AI). Om deze dienst in Europa te ontwikkelen, werkt Carrefour België samen met de Turkse ontwikkelaar Delivers.AI .

Zuivelproducent Amalthea verbetert processen met AI-oplossing van Infor

Amalthea, een Nederlandse leverancier van geitenkaas en biologische koeienkaas, gebruikt voortaan Infor Coleman AI, de geïntegreerde artificiële intelligentie-oplossing van Infor, om de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.