Transporteurs uit Benelux koplopers in digitalisering

Ondanks de huidige problemen op transportgebied zijn vervoerders optimistisch over de toekomst, dat blijkt uit een enquête bij meer dan 1000 Europese wegvervoerders door Transporeon. Daarin polste Transporeon Group bij zijn vervoerders naar hun idee over de ontwikkelingen op de transportmarkt en hoe ze de toekomst zien evolueren.

Het onderzoek toont aan dat twee derde van de vervoerders in de Benelux gelooft dat de digitalisering volgend jaar een positieve impact zal hebben op hun activiteiten. Dat geeft hen, samen met de vervoerders uit Italië, een topscore op het gebied van digitalisering en innovatie in logistieke processen. De meeste vervoerders in de Benelux zijn wel van plan hun transportprijzen opnieuw te verhogen als gevolg van het capaciteitstekort op de markt.
 
Volgens de voorspellingen van de Europese Commissie bedroeg de totale groei van het bruto binnenlands product van de EU-lidstaten in 2017 2,2%. In overeenstemming daarmee kijkt de overgrote meerderheid van de vervoerders die aan de enquête deelnamen terug op een succesvol boekjaar vorig jaar. Bijna 43% van de respondenten gaf zelfs aan in 2017 een omzetstijging van meer dan 5% te hebben behaald. Voor de Benelux lag dat percentage met 45% iets hoger dan het gemiddelde. Dat was ook het geval voor Frankrijk (44%), Polen (45%), het Verenigd Koninkrijk (49%) en Italië (50%). In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gaf slechts 33% van de vervoerders aan dat ze hun omzet met meer dan 5% hadden verhoogd.
Vervoerders in Europa zijn optimistisch over de toekomst. Meer dan 80% van de bevraagde bedrijven verwacht dat er voor eind 2018 opnieuw een omzetstijging plaats zal hebben gevonden. Vooral in de Benelux gaan de zaken goed: 85% van de vervoerders hier verwacht dit jaar een verhoging van de jaaromzet.
 
Volgens de gegevens uit de Transporeon Transport Market Monitor, stegen de prijzen voor transportdiensten in 2017 met gemiddeld 5,17%. De meerderheid van de vervoerders uit de Benelux verwacht dat de prijzen voor hun diensten in 2019 opnieuw met 1 à 5% zullen toenemen. Gevraagd naar de redenen voor de prijswijzigingen, haalt 46% van de vervoerders het capaciteitstekort aan. Blijkbaar ontwikkelt de markt zich tot een leveranciersmarkt, wat vervoerders op een sterke positie plaatst waardoor ze de prijs van hun diensten kunnen verhogen. Die trend lijkt zelfs nog extremer in de Benelux: 63% van de vervoerders verklaarde dat te weinig capaciteit de reden is voor de verwachte prijsstijging.
 
Zoals vermeld verwachten veel vervoerders dat hun omzet zal toenemen. Maar wat zijn hun plannen om met de capaciteitstekorten en de groeiende vraag om te gaan? Van alle respondenten wil 51% de transportcapaciteit uitbreiden. De cijfers in de Benelux zijn in lijn met de Europese cijfers: hier wil 52% de transportcapaciteit uitbreiden, terwijl 37% zijn capaciteit stabiel wil houden. De anderen zijn nog onzeker over hun strategie. 
Wie de transportcapaciteit wil verhogen, wil dat doen door nieuwe vrachtwagens te kopen of te leasen of door meer met onderaannemers te werken. Anderen bekijken de mogelijkheid om capaciteit op aanvraag te kopen, bijvoorbeeld via biedingen of platformen voor vrachtuitwisseling.
 
De grootste bezorgdheid voor vervoerders is het huidige tekort aan chauffeurs en hun beschikbaarheid. Van de bevraagde bedrijven zegt 59% dat dit een grote impact op hun activiteiten had en heeft. Daarop volgen de diesel- en brandstofprijzen met 47%. Op lokaal niveau zien de vervoerders uit de Benelux een kleinere impact van brandstofprijzen op hun bedrijf (36%).
Op de vraag “Welk effect verwacht u van de digitalisering op uw bedrijf in de toekomst?” antwoordt 73% van de vervoerders uit de Benelux dat ze verwachten dat het een positieve invloed zal hebben. Dat aandeel staat tegenover een internationaal gemiddelde van 67%. Dat toont volgens Transporeon aan dat de carriers in de Benelux innovatief zijn en nieuwe manieren zoeken om hun logistieke processen te digitaliseren. Italië is koploper met 78%. 

Afbeelding: Transporeon Group

Recente nieuwsberichten

Silbo ruilt plastic wikkelfolie in voor papieren palletwikkels van Mondi

Silbo is een Poolse fabrikant van milieuvriendelijke flexibele verpakkingen die een alternatief vormen voor conventionele kunststoffen. Het bedrijf levert aan uiteenlopende klanten, waaronder leveranciers van fruit en groenten. De Poolse fabrikant is een samenwerking aangegaan met Mondi, een wereldwijde aanbieder van duurzame verpakkingen en papier, om zijn palletverpakking te upgraden van plastic stretchfolie naar Mondi’s kraftpapier Advantage StretchWrap.

Sonaca kiest Delmia Apriso van Dassault Systèmes voor digitale transformatie

Het Belgische Sonaca, gevestigd in Gosselies, ontwerpt, produceert en onderhoudt complexe vliegtuigconstructies. Om zijn toekomstige flexibiliteit en prestaties te verbeteren, investeert het bedrijf in een platformgebaseerde oplossing voor Manufacturing Operations Management (MOM), waarvan al zijn fabrieken kunnen profiteren om hun processen, multidisciplinaire samenwerking en gebruik van middelen te verbeteren.

Raja Group verdubbelt omvang van DC in Castelletto Cervo

De Raja Group, een Europese distributeur van verpakkingen, magazijnbenodigdheden en kantoorartikelen, gaat zijn distributiecentrum in Castelletto Cervo, in het noorden van Italië, meer dan verdubbelen. De faciliteit zal 25.000m² aan ruimte toevoegen, wat de totale oppervlakte op 45.000m² brengt.

Integratie Manhattan Active Omni en Google Merchant Center moet e-shoppers accurate levertijden bieden

Manhattan Associates Inc. kondigt een integratie aan tussen Manhattan Active Omni en Google Merchant Center. Door gebruik te maken van de Content API for Shopping van Google kunnen Manhattan Active Omni retailers hun online consumenten voorzien van meer accurate locatie- en productspecifieke levertijden op Google-sites zoals Search, YouTube, Maps en Discover.

Sensolus opent eerste kantoor in de VS

De Belgische leverancier van industriële IoT-trackingoplossingen Sensolus opent zijn eerste Amerikaanse kantoor in de Verenigde staten. Sensolus Inc. is een nieuw opgerichte Sensolus-entiteit, gericht op de Noord-Amerikaanse markt en gebruik makend van een lokaal team van medewerkers en partners.

Excel om je voorraden te beheren: een goed idee?

(Advertorial) Degelijk voorraadbeheer blijft voor veel kmo’s een grote uitdaging. Je voorraden up-to-date houden en voorspellen vraagt heel wat denk- en rekenwerk. In dat geval kan Microsoft Excel een betrouwbare partner in crime zijn. Maar wat als je kmo zoveel producten in voorraad heeft dat het ook in Excel moeilijk wordt om alles bij te houden?

Slimme tachograaf type 2 verplicht vanaf 21 augustus 2023

In april 2020 introduceerde het Europese Mobiliteitspakket nieuwe regels voor internationaal transport met onder meer enkele aanpassingen en uitbreidingen van de tachograafregelgeving. Met die maatregelen, die sinds 20 augustus 2020 gefaseerd worden ingevoerd, streeft de Europese Unie naar verbeterde verkeersveiligheid.

Bol.com rekent op modulaire werkstations van Flowstore

Omdat Bol.com mee wil gaan met de vraag van zijn klanten, had het voor de uitbreiding van zijn fulfilmentcentrum BFC2 in het Nederlandse Waalwijk nood aan flexibele, maar vooral modulaire werkstations die gemakkelijk aan te passen zijn. Om te helpen met de inrichting van het nieuwe magazijn en om ontwerpen voor de nieuwe processen te maken, werd Flowstore ingeschakeld.

Apex Logistics tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Waalwijk DC2BC

Apex Global Logistics heeft een langdurige huurovereenkomst getekend met Prologis voor Prologis Park Waalwijk DC2BC (foto). Apex, met hoofdkantoor in Singapore, biedt wereldwijd een breed scala aan logistieke diensten, waaronder luchtvracht, zeetransport, magazijnbeheer, douane-expeditie, supply chain management en andere waardetoevoegende diensten.

Seminar: Uw B2B weblogistiek next level

Vandaag is e-commerce goed ingeburgerd in onze bedrijfsvoering, zowel langs de aanbod- als langs de vraag kant. Maar wist u dat in Europa het B2B aandeel van e-commerce belangrijker is dan het B2C deel? Hoog tijd om eens stil te staan bij wat B2B web-logistiek vereist en waarmee we rekening moeten houden om dit performant te doen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.