Transporteurs uit Benelux koplopers in digitalisering

Ondanks de huidige problemen op transportgebied zijn vervoerders optimistisch over de toekomst, dat blijkt uit een enquête bij meer dan 1000 Europese wegvervoerders door Transporeon. Daarin polste Transporeon Group bij zijn vervoerders naar hun idee over de ontwikkelingen op de transportmarkt en hoe ze de toekomst zien evolueren.

Het onderzoek toont aan dat twee derde van de vervoerders in de Benelux gelooft dat de digitalisering volgend jaar een positieve impact zal hebben op hun activiteiten. Dat geeft hen, samen met de vervoerders uit Italië, een topscore op het gebied van digitalisering en innovatie in logistieke processen. De meeste vervoerders in de Benelux zijn wel van plan hun transportprijzen opnieuw te verhogen als gevolg van het capaciteitstekort op de markt.
 
Volgens de voorspellingen van de Europese Commissie bedroeg de totale groei van het bruto binnenlands product van de EU-lidstaten in 2017 2,2%. In overeenstemming daarmee kijkt de overgrote meerderheid van de vervoerders die aan de enquête deelnamen terug op een succesvol boekjaar vorig jaar. Bijna 43% van de respondenten gaf zelfs aan in 2017 een omzetstijging van meer dan 5% te hebben behaald. Voor de Benelux lag dat percentage met 45% iets hoger dan het gemiddelde. Dat was ook het geval voor Frankrijk (44%), Polen (45%), het Verenigd Koninkrijk (49%) en Italië (50%). In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gaf slechts 33% van de vervoerders aan dat ze hun omzet met meer dan 5% hadden verhoogd.
Vervoerders in Europa zijn optimistisch over de toekomst. Meer dan 80% van de bevraagde bedrijven verwacht dat er voor eind 2018 opnieuw een omzetstijging plaats zal hebben gevonden. Vooral in de Benelux gaan de zaken goed: 85% van de vervoerders hier verwacht dit jaar een verhoging van de jaaromzet.
 
Volgens de gegevens uit de Transporeon Transport Market Monitor, stegen de prijzen voor transportdiensten in 2017 met gemiddeld 5,17%. De meerderheid van de vervoerders uit de Benelux verwacht dat de prijzen voor hun diensten in 2019 opnieuw met 1 à 5% zullen toenemen. Gevraagd naar de redenen voor de prijswijzigingen, haalt 46% van de vervoerders het capaciteitstekort aan. Blijkbaar ontwikkelt de markt zich tot een leveranciersmarkt, wat vervoerders op een sterke positie plaatst waardoor ze de prijs van hun diensten kunnen verhogen. Die trend lijkt zelfs nog extremer in de Benelux: 63% van de vervoerders verklaarde dat te weinig capaciteit de reden is voor de verwachte prijsstijging.
 
Zoals vermeld verwachten veel vervoerders dat hun omzet zal toenemen. Maar wat zijn hun plannen om met de capaciteitstekorten en de groeiende vraag om te gaan? Van alle respondenten wil 51% de transportcapaciteit uitbreiden. De cijfers in de Benelux zijn in lijn met de Europese cijfers: hier wil 52% de transportcapaciteit uitbreiden, terwijl 37% zijn capaciteit stabiel wil houden. De anderen zijn nog onzeker over hun strategie. 
Wie de transportcapaciteit wil verhogen, wil dat doen door nieuwe vrachtwagens te kopen of te leasen of door meer met onderaannemers te werken. Anderen bekijken de mogelijkheid om capaciteit op aanvraag te kopen, bijvoorbeeld via biedingen of platformen voor vrachtuitwisseling.
 
De grootste bezorgdheid voor vervoerders is het huidige tekort aan chauffeurs en hun beschikbaarheid. Van de bevraagde bedrijven zegt 59% dat dit een grote impact op hun activiteiten had en heeft. Daarop volgen de diesel- en brandstofprijzen met 47%. Op lokaal niveau zien de vervoerders uit de Benelux een kleinere impact van brandstofprijzen op hun bedrijf (36%).
Op de vraag “Welk effect verwacht u van de digitalisering op uw bedrijf in de toekomst?” antwoordt 73% van de vervoerders uit de Benelux dat ze verwachten dat het een positieve invloed zal hebben. Dat aandeel staat tegenover een internationaal gemiddelde van 67%. Dat toont volgens Transporeon aan dat de carriers in de Benelux innovatief zijn en nieuwe manieren zoeken om hun logistieke processen te digitaliseren. Italië is koploper met 78%. 

Afbeelding: Transporeon Group

Recente nieuwsberichten

STEF Groep wil Bakker Logistiek overnemen

De STEF Groep, een speler in de food supply chain, heeft een intentieverklaring getekend voor de overname van het Nederlandse Bakker Logistiek. De overname is onderhevig aan goedkeuring door de ACM, Autoriteit Consument en Markt, en alle wettelijke consultatieprocedures. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 worden afgerond.

UPS rondt overname MNX Global Logistics af

UPS heeft aangekondigd dat het de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde tijdsgebonden logistieke aanbieder, heeft afgerond. De overname is afgesloten op 2 november 2023 nadat alle vereiste wettelijke goedkeuringen zijn verkregen.

Duitse foodretailer Bartels-Langness kiest Swisslog voor implementatie geautomatiseerd magazijn

Leverancier van logistieke automatiseringsoplossingen Swisslog is gekozen als hoofdpartner voor de integratie van een nieuw geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Bartels-Langness (Bela), een van de grootste foodretailers in Duitsland. Het project, goed voor 13,9 miljoen euro, omvat alle bouwkundige en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster.

Boris Lohmüller nieuwe country general manager bij Chep Benelux

Chep Benelux, aanbieder van supply chain oplossingen en palletpooling, heeft Boris Lohmüller aangesteld als nieuwe country general manager Benelux. Op 1 november 2023 heeft hij officieel de overstap gemaakt van Chep Germany naar Chep Benelux.

Bpost neemt nieuwe pakjessorteermachine in gebruik in Antwerpen X

Het centrum van Bpost, Antwerpen X, beslaat een oppervlakte van 55.000m², waarvan ongeveer 36.000m² wordt ingenomen door het sorteercentrum. In dat hybride sorteercentrum worden zowel brieven als pakjes verwerkt. Om een idee te geven van de capaciteit: dagelijks worden in Antwerpen X tussen 1 en 1,1 miljoen brieven gesorteerd.

Whitepaper: EDI Migratie - Efficiënte Aanpak van een Complex Project

(Advertorial) In het snelle digitale landschap van vandaag is Electronic Data Interchange (EDI) de ruggengraat van succesvolle bedrijfsvoering. Maar wat als uw huidige EDI-systeem niet meer voldoet aan de eisen van uw branche? Als antwoord hierop schreven wij een ebook die waardevolle inzichten onthult om uw bedrijf te transformeren.

Digitalisering en automatisering - Digitale verbondenheid: wat levert het u concreet op?

(Advertorial) Industrie 4.0, Het Internet der Dingen, Connected Manufacturing… stuk voor stuk trendy termen die in essentie op hetzelfde neerkomen: digitale verbondenheid. Er is steeds meer en steeds betere technologie voorhanden om processen te digitaliseren, en toestellen met elkaar te verbinden en onderling te laten communiceren. In de intralogistiek staat dit u concreet toe om uw transportmiddelen nauwgezet te kunnen volgen, en op elk moment op de hoogte te zijn van hun status en hun locatie. Bovendien zorgt het er ook voor dat autonome trucks efficiënt kunnen worden ingezet, en ze deel kunnen uitmaken van naadloze, efficiënte processen.

From S&OP to IBP, Take Supply Chain to the next Level at Board Beyond

(Advertorial) Join Dave Food, Head of Supply Chain at Board international, for an inspiring session on how to take your Supply Chain to the next level thanks to Intelligent Planning. Meet with 100+ Supply Chain experts and follow a whole afternoon of Supply Chain focused sessions with international speakers, from PPD Global to BiOS Management and many other. Learn more about Intelligent Demand Planning, optimizing S&OP Planning…

Movu Robotics: no warehouse left behind

(Advertorial) Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

(Advertorial) Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden blijkt uit onderzoek onder 6.000 consumenten en 1.150 retailorganisaties wereldwijd. België is een van de meest ‘cost conscious’ landen van dit onderzoek. Wanneer zij een directe keuze moesten maken tussen lagere kosten en duurzaamheid, kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor dat eerste. Dit geldt voor zowel goedkopere bezorging (65%), een goedkoper merk (67%) en een goedkoper product (69%).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.