Transporteurs uit Benelux koplopers in digitalisering

Ondanks de huidige problemen op transportgebied zijn vervoerders optimistisch over de toekomst, dat blijkt uit een enquête bij meer dan 1000 Europese wegvervoerders door Transporeon. Daarin polste Transporeon Group bij zijn vervoerders naar hun idee over de ontwikkelingen op de transportmarkt en hoe ze de toekomst zien evolueren.

Het onderzoek toont aan dat twee derde van de vervoerders in de Benelux gelooft dat de digitalisering volgend jaar een positieve impact zal hebben op hun activiteiten. Dat geeft hen, samen met de vervoerders uit Italië, een topscore op het gebied van digitalisering en innovatie in logistieke processen. De meeste vervoerders in de Benelux zijn wel van plan hun transportprijzen opnieuw te verhogen als gevolg van het capaciteitstekort op de markt.
 
Volgens de voorspellingen van de Europese Commissie bedroeg de totale groei van het bruto binnenlands product van de EU-lidstaten in 2017 2,2%. In overeenstemming daarmee kijkt de overgrote meerderheid van de vervoerders die aan de enquête deelnamen terug op een succesvol boekjaar vorig jaar. Bijna 43% van de respondenten gaf zelfs aan in 2017 een omzetstijging van meer dan 5% te hebben behaald. Voor de Benelux lag dat percentage met 45% iets hoger dan het gemiddelde. Dat was ook het geval voor Frankrijk (44%), Polen (45%), het Verenigd Koninkrijk (49%) en Italië (50%). In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gaf slechts 33% van de vervoerders aan dat ze hun omzet met meer dan 5% hadden verhoogd.
Vervoerders in Europa zijn optimistisch over de toekomst. Meer dan 80% van de bevraagde bedrijven verwacht dat er voor eind 2018 opnieuw een omzetstijging plaats zal hebben gevonden. Vooral in de Benelux gaan de zaken goed: 85% van de vervoerders hier verwacht dit jaar een verhoging van de jaaromzet.
 
Volgens de gegevens uit de Transporeon Transport Market Monitor, stegen de prijzen voor transportdiensten in 2017 met gemiddeld 5,17%. De meerderheid van de vervoerders uit de Benelux verwacht dat de prijzen voor hun diensten in 2019 opnieuw met 1 à 5% zullen toenemen. Gevraagd naar de redenen voor de prijswijzigingen, haalt 46% van de vervoerders het capaciteitstekort aan. Blijkbaar ontwikkelt de markt zich tot een leveranciersmarkt, wat vervoerders op een sterke positie plaatst waardoor ze de prijs van hun diensten kunnen verhogen. Die trend lijkt zelfs nog extremer in de Benelux: 63% van de vervoerders verklaarde dat te weinig capaciteit de reden is voor de verwachte prijsstijging.
 
Zoals vermeld verwachten veel vervoerders dat hun omzet zal toenemen. Maar wat zijn hun plannen om met de capaciteitstekorten en de groeiende vraag om te gaan? Van alle respondenten wil 51% de transportcapaciteit uitbreiden. De cijfers in de Benelux zijn in lijn met de Europese cijfers: hier wil 52% de transportcapaciteit uitbreiden, terwijl 37% zijn capaciteit stabiel wil houden. De anderen zijn nog onzeker over hun strategie. 
Wie de transportcapaciteit wil verhogen, wil dat doen door nieuwe vrachtwagens te kopen of te leasen of door meer met onderaannemers te werken. Anderen bekijken de mogelijkheid om capaciteit op aanvraag te kopen, bijvoorbeeld via biedingen of platformen voor vrachtuitwisseling.
 
De grootste bezorgdheid voor vervoerders is het huidige tekort aan chauffeurs en hun beschikbaarheid. Van de bevraagde bedrijven zegt 59% dat dit een grote impact op hun activiteiten had en heeft. Daarop volgen de diesel- en brandstofprijzen met 47%. Op lokaal niveau zien de vervoerders uit de Benelux een kleinere impact van brandstofprijzen op hun bedrijf (36%).
Op de vraag “Welk effect verwacht u van de digitalisering op uw bedrijf in de toekomst?” antwoordt 73% van de vervoerders uit de Benelux dat ze verwachten dat het een positieve invloed zal hebben. Dat aandeel staat tegenover een internationaal gemiddelde van 67%. Dat toont volgens Transporeon aan dat de carriers in de Benelux innovatief zijn en nieuwe manieren zoeken om hun logistieke processen te digitaliseren. Italië is koploper met 78%. 

Afbeelding: Transporeon Group

Recente nieuwsberichten

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

B-Close neemt invoerdersactiviteiten Yale over van Hilaire Van der Haeghe

B-Close, een onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, neemt vanaf 1 november 2024 de Belgische distributierechten voor het heftruckmerk Yale over. Daarmee laat Hilaire Van der Haeghe (HH Group) zijn bedrijfstak HH Industry over aan B-Close en focust zich verder op zijn kernactiviteiten in de distributie van technisch materieel en diensten voor de landbouw- en groensector.

PICS Belgium organiseert Supply Chain Trivia Quiz

(Advertorial) Op 23 oktober 2024 organiseert PICS Belgium de ultieme Supply Chain Trivia Quiz. Het wordt een leuk evenement waarbij supply chain professionals op een vriendschappelijke manier de strijd met elkaar aanbinden; ideaal als team building activiteit.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.