Transportcapaciteit bereikt laagste niveau in zeven jaar
De 32ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) door Capgemini Consulting en Transporeon beoordeelt de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. Een van de belangrijkste resultaten uit het rapport is dat de transportcapaciteit in het tweede kwartaal van 2017 met 41,7% is gedaald vergeleken met het eerste kwartaal van 2017. Het indexniveau kwam daarmee op 65.8, wat 25,2% lager is in vergelijking met het tweede kwartaal van 2016.
Nog een opvallende vaststelling is dat de prijsindex in het tweede kwartaal van 2017 met 17,7% steeg (index 101.2). In vergelijking met hetzelfde indexniveau van het tweede kwartaal van 2016 is de prijsindex met 5,1% gestegen.
Verder blijkt de dieselindex na vier kwartalen van groei naar een indexniveau van 77.7 te zijn gedaald. Die index ligt 6,2% lager dan in het eerste kwartaal van 2017.
Naar verwachting zal de European Trade Flow Index met 3,1% dalen in het tweede kwartaal van 2017, maar toch blijft deze op een hoog niveau vergeleken met voorgaande jaren.
Erik van Dort, supply chain director bij Capgemini, noemt een prijsstijging van bijna 18% hoog, ook al herstelt de prijsindex zich na een traditioneel rustig eerste kwartaal op het gebied van transport. “Het wordt interessant om te zien of de capaciteit zo laag blijft in het derde kwartaal en kan worden vermeden dat de prijs daalt, zoals we de afgelopen jaren hebben gezien.”
Volgens Marc-Oliver Simon, managing partner bij Transporeon, is het dieptepunt in de transportcapaciteit aan de ene kant te wijten aan de aantrekkende economie, een andere mogelijke reden is het tekort aan chauffeurs. “Het is kenmerkend dat transportprijzen voor het eerst sinds 2014 in het tweede kwartaal gestegen zijn, ondanks de daling van de dieselprijzen. Up-to-date tools voor transporttoewijzing zoals online platforms bieden een goede kans om op korte termijn de benodigde capaciteit te vinden tegen een concurrerende prijs”, besluit hij.