Transportbanden met oog voor flexibliteit

Boa Concept stoomt zich klaar voor internationale expansie

De naam Boa Concept zegt u wellicht niets. Niet verwonderlijk, want tot nu toe richtte de Franse leverancier van modulaire transportbanden zich in de eerste plaats op zijn thuismarkt. Vanaf dit jaar moet daar verandering in komen, want ook in de omliggende landen ziet het bedrijf veel potentieel. Tijdens een persconferentie in Parijs lichtte Boa Concept de meerwaarde van zijn oplossingen en groeistrategie toe.

Het jonge Franse bedrijf werd in 2012 opgericht, met de focus op slimme, modulaire transportsystemen. Vandaag zijn de ‘Plug-and-Carry’ systemen in Frankrijk al vrij goed ingeburgerd. Zo realiseerde het bedrijf in 2016 een omzet van ruim 6,5 miljoen euro, wat bijna een verdubbeling is tegenover het jaar voordien. Dit jaar werden contracten met negen nieuwe Franse klanten ondertekend, waaronder Orexad, Mersen, Oscaro en Mecalog. Dat komt neer op zo’n 4.000 aan transportbanden die vorig jaar de fabriek uit rolden.

Het concept

Het Plug-and-Carry concept bestaat enerzijds uit het mechanische concept, in de vorm van een modulaire transportband, en anderzijds het logische concept, dat de drijvende kracht achter het systeem vormt. Zo herkent het WCS (Warehouse Control System) als supervisor zelf de opstelling van het circuit. De gebruiker hoeft alleen de elementen van de transportband te verbinden en vervolgens verkent de supervisor het circuit. Bovendien zoekt de supervisor zelf de beste weg voor het transport van pakketten of bakken, waarbij hij rekening houdt met de opstelling en de capaciteit van het circuit. De intelligente elementen communiceren onderling, wat voor een soepele samenwerking zorgt.

Een voordeel van dit 100% elektronische systeem is dat bij een storing enkel de betreffende eenheid niet functioneert, terwijl de rest van het circuit kan doorwerken. Het defecte element wordt door de software gedetecteerd, waardoor de reparatie snel kan plaatsgrijpen. Herstellingen en onderhoud kan de klant trouwens gemakkelijk zelf op zich nemen.

Aangezien de elementen alleen werken als er een lading op ligt, produceert het systeem weinig decibels. Zoals zijn naam doet vermoeden, kan de Plug-and-Play snel worden opgesteld, zodat de operaties maar kort – of zelfs niet – moeten worden stilgelegd. Aanpassingen van de transportbandlijn kan de gebruiker gemakkelijk zelf uitvoeren. Zo kan afhankelijk van de drukte of de integratie van promoacties de opstelling of omvang van de lijn worden bijgestuurd. Daarbij zijn de beschikbare onderdelen telkens opnieuw bruikbaar. “Onze modules zijn als het ware Legostenen die naar believen gecombineerd kunnen worden. Zo beschikken we bijvoorbeeld over rechte modules van één, twee of drie meter, over gebogen modules van 45 en 90 graden en injecteerders. Daarnaast bieden we verschillende weegmodules aan”, licht Chantal Ledoux, algemeen directeur van Boa Concept toe.

2017227113423401_foto-1.jpg
Het logische concept vormt de drijvende kracht achter het systeem. Zo herkent het WCS (Warehouse Control System) als supervisor zelf de opstelling van het circuit. De gebruiker hoeft alleen de elementen van de transportband te verbinden en vervolgens verkent de supervisor het circuit.

​Continue ontwikkeling

Sinds zijn oprichting heeft Boa Concept hard gewerkt aan de vervollediging van zijn portfolio. Zo biedt de leverancier vandaag ook een Plug-and-Carry-systeem voor zware goederen aan. Dat wordt aangedreven door rolmotoren en aangestuurd door elektronische kaarten. Ook hier communiceren de modules onderling, wat zorgt voor een vlot transport en voorgeprogrammeerde barcode- of RFID-scanners op kruispunten overbodig maakt. De mechanisering, de motorisering, de sensoren die ladingen detecteren en de automatisering zijn verwerkt in een geassembleerd blok, dat in de fabriek is geprogrammeerd en is getest.  

Voordeel van zo’n transportsysteem voor zware ladingen is dat het eenvoudig op te stellen, te wijzigen en te onderhouden is. Traditionele oplossingen binnen dit segment bestaan vaak uit systemen met elektrische asynchrone motoren, die door kettingen worden aangedreven. Meestal zijn die lijnen lastig aan te passen, omdat de ketting niet kan worden afgekoppeld. Het geheel van gemotoriseerde overgangen wordt door één motor aangedreven, waardoor de hele groep pallets in één keer wordt verplaatst. Dat is geen probleem bij een regelmatige aanvoer van pallets tussen twee zones, maar wel als het om transport van een enkele pallet gaat. “Momenteel zijn onze oplossingen nog niet zo bekend binnen de industrie. Gezien de toegevoegde waarde die dit systeem in dergelijke omgevingen kan bieden, willen we ons de komende jaren nog actiever op deze markt gaan focussen”, stelt Chantal Ledoux, algemeen directeur van Boa Concept.

Daarnaast biedt Boa Concept met de Plug-and-Carry Belt ook een modulaire band voor producten die moeilijk via roltransportbanden te transporteren zijn. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan zakken voor e-commerce, enveloppen of losse onderdelen. De Plug-and-Carry Belt maakt het mogelijk afzonderlijke ladingen te volgen. Deze oplossing is compatibel met de andere modules uit het Plug-and-Carry-gamma en kan, dankzij de voorgemonteerde bekabeling, eveneens als een set Legostenen worden gemonteerd en verwijderd. Ook kunnen verschillende modules, met rollen of band, door elkaar worden gebruikt.

Internationale expansie

Tegen 2020 wil Boa Concept zijn omzet tot zo’n 10 miljoen euro zien stijgen. Om die verwachte groei op te vangen, heeft het bedrijf zijn productielocatie in Saint-Etienne dit jaar volledig gerenoveerd. Op de locatie van 2.000m² wil Boa Concept de productie- en R&D-afdeling nog dichter bij elkaar brengen. Dit jaar wordt de site bovendien met nog eens 1.200m² vergroot. Ook het aantal medewerkers wordt opgedreven. De 26 medewerkers die Boa Concept eind 2016 telde, moeten dit jaar gezelschap krijgen van nog eens 15 nieuwe krachten.

Die uitbreiding moet Boa Concept voorbereiden op verdere expansie, zowel in Frankrijk als in de omliggende landen. “Zo ontwikkelen we partnerships in Spanje en Portugal. In Duitsland hebben we recent een contract met een commerciële agent ondertekend. Daar willen we onze producten vooral via integratoren aan de man brengen. In de Benelux willen we de eindklant eerder rechtstreeks benaderen”, vertelt Chantal Ledoux. “Daarom zijn we nu op zoek naar een geschikte locatie om een vestiging voor de Benelux op te richten. Waar dat precies zal zijn, daar zijn we nog niet uit, maar een locatie in het noorden van België of het zuiden van Nederland lijkt ons momenteel het meest logisch om deze regio optimaal te bedienen.”

Of er in onze contreien al niet voldoende aanbieders van transportbandsystemen zijn, kunnen we ons afvragen? “We zijn ervan overtuigd dat we ons met onze oplossing wel degelijk van andere partijen in de markt onderscheiden. Daarbij denken we aan de snelle installatie, de grote gebruikersvriendelijkheid en de grote flexibiliteit van de Plug-and-Play-oplossingen. Maar vooral de sterke achterliggende intelligentie maakt naar onze mening het grote verschil. Bovendien zijn we van plan in de toekomst nog meer totaaloplossingen aan te bieden, zodat bedrijven bij ons ook terechtkunnen voor hun rekken en verpakkingsinstallaties. Op die manier willen we niet enkel onze transportsystemen, maar ook de integratie tussen de verschillende componenten optimaliseren”, besluit Chantal Ledoux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.