Transport Market Monitor wijst op lage capaciteit en stijgende transportprijzen

In hun drieëndertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De jongste editie van deze kwartaalpublicatie onthult dat de capaciteitsindex en prijsindex op extreme niveaus blijven staan, waarbij de laag blijvende capaciteit voor steeds hogere transportprijzen zorgt.

De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn:

  • De capaciteitsindex steeg met 2,6% naar een indexniveau van 67.4 in het derde kwartaal van 2017. Vergeleken met het derde kwartaal van 2016 is de capaciteitsindex 20,5% lager.
  • De prijsindex steeg met 0,6% in het derde kwartaal van 2017 (index 101.8). In vergelijking met het indexniveau van vorig jaar, is de prijsindex met 7,0% gestegen ten opzichte van het derde kwartaal van 2016.
  • De dieselindex daalde naar een index van 75.3. Die index is 3,0% lager dan het tweede kwartaal van 2017.
  • De onderzoekers verwachten dat de European Trade Flow Index in het derde kwartaal van 2017 met 5,7% zal dalen. 
“Zoals gewoonlijk zagen we in september een nazomer-dip qua capaciteit”, aldus Erik van Dort, supply chain director bij Capgemini Consulting. “Dit jaar was de daling in september nogal scherp en dat heeft tot de hoogste prijzen van het jaar geleid. Gewoonlijk verwachten we dat dit vanaf oktober naar een normaal niveau terugkeert, maar het wordt interessant om te zien of dat in de huidige markt daadwerkelijk het geval zal zijn.”
 
Volgens Oliver Kahrs, director Strategic Initiatives bij Transporeon, werd in september het laagste capaciteitsniveau waargenomen sinds januari 2008. “Dat betekent dat de transportprijzen ook erg hoog liggen”, weet hij. “Hoewel de capaciteit in het derde kwartaal lichtjes steeg, daalde de index plotseling in september. Het is moeilijk te voorspellen of de situatie in het vierde kwartaal zal verbeteren. Het niveau blijft fundamenteel te laag. De capaciteitsbeperking is een dominant onderwerp in de sector en de dieselprijzen worden niet weerspiegeld in de transportprijzen. We verwachten wel dat de prijs van ruwe olie binnenkort zal stijgen als resultaat van globale politieke ontwikkelingen.”

Recente nieuwsberichten

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

TVH stelt nieuwe vorkversteller van CAM attachments voor

TVH, aanbieder van onderdelen voor material handling-, landbouw-, bouw- en industriële offroad-machines, heeft de PK-TS-vorkversteller gelanceerd. Het voorzetapparaat is de nieuwste toevoeging aan het gamma van CAM attachments, een dochteronderneming van TVH die gespecialiseerd is in de productie van voorzetapparaten voor offroad-machines. De PK-TS is volgens de leverancier ontworpen voor precisie en veiligheid bij het verwerken van goederen en biedt functies die speciaal zijn afgestemd op bestuurders van material handling machines zoals heftrucks en verreikers.

Nieuwe managing director bij Kärcher

Op 1 januari 2025 wordt Bart Hullebroeck de nieuwe managing director bij Kärcher nv. Daarmee volgt hij Kees Wagtmans op.

OMP en Orion versterken strategisch partnership

OMP, de in België gevestigde aanbieder van supply chain-oplossingen, heeft een minderheidsaandeel verworven in Orion Digital Solutions. Daarmee versterkt OMP zijn bestaande partnership met het snel groeiende IT- en analytics-bedrijf dat gevestigd is in het Midden-Oosten.

Jury en publiek verkiezen zelfde winnaar Supply Chain Award Project of the Year 2024

Vijf finalisten die meedongen voor het mooiste supply chain-project van het jaar werden in een kort filmpje voorgesteld tijdens de uitreiking van de SCA 2024. Dit waren Cartamundi & ASV Consult, Ecofrost, Foresco, Manuport Logistics & Customaite.ai en Vanheede Environment Group & Peripass.

Supply chain reorganisaties vaak verkeerd aangepakt

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner hebben veel supply chain reorganisaties af te rekenen met ten minste één van drie cruciale fouten in het organisatieontwerp die hun inspanningen om resultaat te behalen kunnen dwarsbomen. Chief supply chain officers (CSCO’s) die erin slagen de bedrijfsresultaten te verbeteren, herontwerpen hun structuur radicaal op basis van hun specifieke bedrijfsbehoeften en geven daarbij prioriteit aan evenwicht, kracht en snelheid als belangrijkste bedrijfsdoelstellingen, aldus Gartner.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.