Transport- en logistieke sector slaat noodkreet

De Belgische logistieke en transportfederaties Febetra, TLV en UPTR luiden gezamenlijk de noodklok na onderhandelingen met de vakbonden. De federaties werden er geconfronteerd met de vraag van de vakbonden om alle werkende arbeiders in de hele sector een extra premie of vergoeding toe te kennen om hun werkwilligheid extra te belonen.

“De werkgeversfederaties en de werkgevers in de sector hebben bijzonder veel appreciatie voor de arbeiders die nog steeds aan de slag zijn en zich dagdagelijks inzetten om de rekken in de supermarkten gevuld te krijgen, de ziekenhuizen en apotheken van voldoende voorraad te voorzien en een gedeelte van de economie en logistieke keten draaiende te houden”, klinkt het in een gemeenschappelijk bericht van Febetra, TLV en UPTR. “Maar de werkgevers in de sector worden zelf geconfronteerd met sterk terugvallende volumes. Zelfs in de periode waarin veel burgers aan het hamsteren sloegen, was er volgens Viapass al 30% minder vrachtverkeer. Het stilvallen van veel sectoren en de sluiting van de meeste winkels zal dat percentage alleen maar aangewakkerd hebben en naar een dramatisch hoog cijfer gebracht hebben.”
 
Bovendien vrezen de federaties dat dit reeds dramatisch hoge cijfer nog een andere realiteit verbergt, met name dat heel wat vrachtwagens niet maximaal beladen kunnen worden en vaak nutteloze lege kilometers moeten afleggen en dus met verlies rijden. “Daarenboven moeten de werkgevers vanzelfsprekend voor elke tewerkstelling de social distancing zoveel mogelijk respecteren, bijkomende veiligheidsinitiatieven nemen, een bijzonder hoge absenteïsmegraad torsen, gewaarborgd loon betalen aan de vele zieken, overuren betalen aan de werkenden, telewerk mogelijk maken en daarbij komt nog dat facturen door de opdrachtgevers niet worden betaald op vervaldag”, argumenteren de federaties. Ze wijzen erop dat dit elke rendabiliteit onmogelijk maakt. “Daarnaast worden de werkgevers in de sector in vrijwel elke tussenkomst of maatregel van overheidswege ‘vergeten’, aangezien zij niet verplicht (of vrijwillig) sluiten, maar hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen”, klinkt het nog.
 
De werkgeversfederaties vinden dan ook dat ze niet op de vraag van de vakbonden kunnen ingaan, aangezien er ook van overheidswege tal van maatregelen zijn getroffen voor de werknemers die niet verder kunnen werken. “De ondernemingen in de sector kunnen bijkomende premies of vergoedingen onmogelijk financieel dragen”, menen de federaties. “De vakbonden hebben het verkeerd voor: de transport en logistieke sector heeft niet dezelfde mogelijkheden als de distributiesector. Onze eerste bezorgdheid is dan ook de ondersteuning van de ondernemers en ondernemingen die geheel of gedeeltelijk hun activiteiten hebben moeten stopzetten.”
 
Op dat negatieve antwoord reageerden de vakbonden door een stakingsaanzegging in te dienen en een bijkomend overleg te vragen. “Ondertussen werd ook aan werkgeverszijde verder intensief overleg gepleegd, maar wij moesten vaststellen dat de coronacrisis de volledige sector enorm hard treft en dat de meeste werkgevers in de sector met moeite zelf het hoofd nog boven water kunnen houden”, aldus de federaties. “De werkgevers zijn dan ook niet bij machte om de medewerkers die in de sector nog aan de slag zijn, bijkomend te vergoeden.”
 
De federaties slaagden er niet in de vakbonden daarvan te overtuigen en hen de stakingsaanzegging te doen intrekken. Tegelijkertijd roepen de werkgevers van de sector nogmaals de verschillende overheden op maatregelen te treffen om op een duurzame manier de sector te ondersteunen, bijvoorbeeld door het vrijstellen van de wachttijden van RSZ en fiscale heffingen, zodat ook de werknemers dat direct in hun loonafrekening kunnen voelen.

Recente nieuwsberichten

CLS iMation lanceert ‘Simulation as a Service’ voor intralogistieke processen

CLS iMation, systeemintegrator en innovatieadviseur, heeft een nieuwe service toegevoegd aan zijn portfolio van ‘Intelligent Solutions for Logistics Automation’, namelijk iMation SaaS (Simulation as a Service). Deze service is ontworpen om de bestaande industriële context van een klant te beoordelen en zo – via simulatie – mogelijke verbeteringen in magazijnfuncties en processen te identificeren.

Mabo Benelux wordt dealer van Hyundai heftrucks in Belux

Hyundai Construction Equipment heeft Mabo Benelux aangeduid als hun exclusieve distributiepartner voor material handling equipment in België en Luxemburg. Mabo Benelux is gespecialiseerd in heftrucks en automatisering. Het bedrijf implementeert logistieke oplossingen, gaande van zijladers en meeneemheftrucks over smallegangenheftrucks tot AGV’s.

Dachser moderniseert filiaal in Moeskroen

Om de vestiging klaar te maken voor de toekomst, heeft logistiek dienstverlener Dachser enkele investeringen in zijn filiaal in Moeskroen afgerond. Zo zijn onder meer de parkeervoorzieningen op het terrein uitgebreid en zijn er nieuwe technologische voorzieningen geïnstalleerd.

IO-Link functiemodules van Leuze vereenvoudigen integratie van apparaatgegevens in PLC-programma’s

Leuze, aanbieder van o.a. schakel- en meetsensoren en identificatiesystemen, introduceert de IO-Link functiemodules. Het betreft een hulpmiddel voor fabrikanten en operators die de integratie van apparaatgegevens in PLC-programma’s moet vereenvoudigen.

Four ways to optimize the shipping process

(Advertorial) Warehouse and logistics managers are typically charged with increasing the efficiency of shipments. But with many aspects to a complicated supply chain, this can be a daunting task to tackle. Experts at nShift, the global leader in delivery management software, have spoken to industry experts to create a list of four ways to optimize the process and help companies ship smarter.

Richard de Haas wordt nieuwe CEO DPD Belux

Op 1 juni 2022 start Richard de Haas (foto) als CEO van DPD Belux. Daarmee volgt hij Silvio Mestdagh op, die sinds november 2015 aan het hoofd van het bedrijf staat en eind dit jaar met pensioen gaat. Richard de Haas (42) was eerder actief als managing director sales bij Fedex Benelux.

Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel

Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.

Iptor versterkt aanwezigheid in Duitsland en Oostenrijk door overname Pollex-LC

Iptor, leverancier van cloudgebaseerde ERP-software voor de distributie-, uitgeverij-, farma- en houtsector, heeft de overname aangekondigd van Pollex-LC, een Oostenrijkse leverancier van ERP-software en diensten voor kmo’s. Kenmerkend voor de ERP-suite van Pollex-LC is het ‘self-service’-karakter ervan.

DSV breidt activiteiten in North Sea Port uit

DSV en North Sea Port versterken hun samenwerking. DSV beschikt in het Vlaamse deel van North Sea Port al over een logistiek centrum voor de opslag en de distributie van goederen voor onder meer de gezondheidssector en de chemie. Nu plant de logistiek dienstverlener de bouw van nieuwe magazijnen in North Sea Port.

JD Sports kiest ZetesChronos voor realtime zichtbaarheid en traceerbaarheid in heel Europa

JD Sports is een internationale winkelketen voor sportkledij. Omdat het bedrijf zijn internationale bedrijfsactiviteiten snel uitbreidt, was JD Sports op zoek naar een pan-Europese oplossing om zijn verdere strategische groei te ondersteunen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.