Transport- en logistieke sector slaat noodkreet

De Belgische logistieke en transportfederaties Febetra, TLV en UPTR luiden gezamenlijk de noodklok na onderhandelingen met de vakbonden. De federaties werden er geconfronteerd met de vraag van de vakbonden om alle werkende arbeiders in de hele sector een extra premie of vergoeding toe te kennen om hun werkwilligheid extra te belonen.

“De werkgeversfederaties en de werkgevers in de sector hebben bijzonder veel appreciatie voor de arbeiders die nog steeds aan de slag zijn en zich dagdagelijks inzetten om de rekken in de supermarkten gevuld te krijgen, de ziekenhuizen en apotheken van voldoende voorraad te voorzien en een gedeelte van de economie en logistieke keten draaiende te houden”, klinkt het in een gemeenschappelijk bericht van Febetra, TLV en UPTR. “Maar de werkgevers in de sector worden zelf geconfronteerd met sterk terugvallende volumes. Zelfs in de periode waarin veel burgers aan het hamsteren sloegen, was er volgens Viapass al 30% minder vrachtverkeer. Het stilvallen van veel sectoren en de sluiting van de meeste winkels zal dat percentage alleen maar aangewakkerd hebben en naar een dramatisch hoog cijfer gebracht hebben.”
 
Bovendien vrezen de federaties dat dit reeds dramatisch hoge cijfer nog een andere realiteit verbergt, met name dat heel wat vrachtwagens niet maximaal beladen kunnen worden en vaak nutteloze lege kilometers moeten afleggen en dus met verlies rijden. “Daarenboven moeten de werkgevers vanzelfsprekend voor elke tewerkstelling de social distancing zoveel mogelijk respecteren, bijkomende veiligheidsinitiatieven nemen, een bijzonder hoge absenteïsmegraad torsen, gewaarborgd loon betalen aan de vele zieken, overuren betalen aan de werkenden, telewerk mogelijk maken en daarbij komt nog dat facturen door de opdrachtgevers niet worden betaald op vervaldag”, argumenteren de federaties. Ze wijzen erop dat dit elke rendabiliteit onmogelijk maakt. “Daarnaast worden de werkgevers in de sector in vrijwel elke tussenkomst of maatregel van overheidswege ‘vergeten’, aangezien zij niet verplicht (of vrijwillig) sluiten, maar hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen”, klinkt het nog.
 
De werkgeversfederaties vinden dan ook dat ze niet op de vraag van de vakbonden kunnen ingaan, aangezien er ook van overheidswege tal van maatregelen zijn getroffen voor de werknemers die niet verder kunnen werken. “De ondernemingen in de sector kunnen bijkomende premies of vergoedingen onmogelijk financieel dragen”, menen de federaties. “De vakbonden hebben het verkeerd voor: de transport en logistieke sector heeft niet dezelfde mogelijkheden als de distributiesector. Onze eerste bezorgdheid is dan ook de ondersteuning van de ondernemers en ondernemingen die geheel of gedeeltelijk hun activiteiten hebben moeten stopzetten.”
 
Op dat negatieve antwoord reageerden de vakbonden door een stakingsaanzegging in te dienen en een bijkomend overleg te vragen. “Ondertussen werd ook aan werkgeverszijde verder intensief overleg gepleegd, maar wij moesten vaststellen dat de coronacrisis de volledige sector enorm hard treft en dat de meeste werkgevers in de sector met moeite zelf het hoofd nog boven water kunnen houden”, aldus de federaties. “De werkgevers zijn dan ook niet bij machte om de medewerkers die in de sector nog aan de slag zijn, bijkomend te vergoeden.”
 
De federaties slaagden er niet in de vakbonden daarvan te overtuigen en hen de stakingsaanzegging te doen intrekken. Tegelijkertijd roepen de werkgevers van de sector nogmaals de verschillende overheden op maatregelen te treffen om op een duurzame manier de sector te ondersteunen, bijvoorbeeld door het vrijstellen van de wachttijden van RSZ en fiscale heffingen, zodat ook de werknemers dat direct in hun loonafrekening kunnen voelen.

Recente nieuwsberichten

Still lanceert e-truck RXE 10-16C voor kleine ruimtes

Met de nieuwe RXE 10-16C – de opvolger van de RX 50 – introduceert Still naar eigen zeggen een uitgebalanceerde mix tussen rijcomfort, manoeuvreerbaarheid en veiligheid. De nieuwe driewiel elektrotruck is geschikt voor het verplaatsen van lasten tot 1,6 ton met een minimale benodigde ruimte.

De nieuwe H35 - H50: krachtpatser voor alle seizoenen

(Advertorial) Modder, harde regen, slijk… de nieuwe Linde H35 - H50 heftrucks bieden u de ideale heftruck voor deze uitdagende omstandigheden. Ze zijn niet enkel uiterst ergonomisch en veilig, maar tillen de revolutionaire Linde 1202 heftruckreeks bovendien naar een nóg hoger niveau, met hefvermogens tot 5 ton.

Nieuw logistiek centrum voor Nippon Express (België)

Nippon Express (België) nv/sa, een groepsbedrijf van Nippon Express Holdings, Inc., opende onlangs zijn vierde bedrijfslocatie in België. Het ‘Genk Logistics Centre’, gelegen aan de Henry Fordlaan in Genk Green Logistics Park, grenst aan de binnenvaartterminalhaven in de haven van Antwerpen en bevindt zich op een locatie die spoorwegterminals van andere Europese bestemmingen met de luchthaven van Luik verbindt.

OMP en Rulex gaan samen innovatie in de data value chain stimuleren

OMP en Rulex bundelen hun krachten om innovatieve data value stream technologieën te integreren in supply chain management. De Unison Planning Solution van OMP, in combinatie met de aanpak van Rulex voor datakwaliteit en automatisering van besluitvorming, moet klanten in staat stellen een robuuster en geautomatiseerd datagestuurd supply chain planningsproces te implementeren.

Trucksters verkort transporttijden met 50% met nieuwe corridor in het VK

De Spaanse startup Trucksters, een technologische transportoperator op basis van vrachtwagenrelais, heeft een nieuwe corridor in gebruik genomen met twee routes vanuit Spanje en het VK als bestemming. Het betreft de eerste corridor van het bedrijf met een bestemming buiten de Europese Unie.

Mondi en EW Technology lanceren machine voor papieren palletwikkels

Mondi, wereldwijde leverancier van verpakkingen en papier, heeft samen met het Oostenrijkse machinebouwbedrijf EW Technology een nieuwe machine voor papieren palletwikkels ontwikkeld die efficiënter en duurzamer is op kleine tot middelgrote productielijnen.

Chep wordt 10 jaar vroeger dan voorzien klimaatneutraal

Chep, gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, vervroegt zijn deadline voor klimaatneutraliteit met 10 jaar en wil zo tegen 2040 een nul-uitstoot van broeikasgassen bereiken. Het bedrijf, gekend van de blauwe pallets, was al toegewijd aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs om de klimaatopwarming tot 1,5°C te beperken en klimaatneutraal te worden tegen uiterlijk 2050.

Descartes neemt XPS Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft XPS Technologies overgenomen. XPS, met hoofdkantoor in Utah, levert e-commerce-oplossingen voor pakketverzending met meerdere vervoerders.

Eerste autonome shuttle op openbare weg in Mechelen Noord

De eerste autonoom rijdende shuttle op de openbare weg in Vlaanderen is een feit. De shuttle, die een traject aflegt op het industrieterrein Mechelen Noord, kan tot 8 personen vervoeren en biedt ook plaats aan postpakketten. Deze primeur van de stad Mechelen en VIL kadert in een Europees project.

Tosca Groep digitaliseert Noord-Amerikaanse supply chain met Sensolus

Het Gentse Sensolus, gespecialiseerd in ‘connected asset management’, gaat een partnership aan met de Tosca Groep. De wereldspeler op het vlak van herbruikbare plastic verpakking zal gebruikmaken van het Sensolus-platform om de tienduizenden pallets en verpakkingen die bij zijn klanten in de VS in omloop zijn, in kaart te brengen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.