Transport- en logistieke sector slaat noodkreet

De Belgische logistieke en transportfederaties Febetra, TLV en UPTR luiden gezamenlijk de noodklok na onderhandelingen met de vakbonden. De federaties werden er geconfronteerd met de vraag van de vakbonden om alle werkende arbeiders in de hele sector een extra premie of vergoeding toe te kennen om hun werkwilligheid extra te belonen.

“De werkgeversfederaties en de werkgevers in de sector hebben bijzonder veel appreciatie voor de arbeiders die nog steeds aan de slag zijn en zich dagdagelijks inzetten om de rekken in de supermarkten gevuld te krijgen, de ziekenhuizen en apotheken van voldoende voorraad te voorzien en een gedeelte van de economie en logistieke keten draaiende te houden”, klinkt het in een gemeenschappelijk bericht van Febetra, TLV en UPTR. “Maar de werkgevers in de sector worden zelf geconfronteerd met sterk terugvallende volumes. Zelfs in de periode waarin veel burgers aan het hamsteren sloegen, was er volgens Viapass al 30% minder vrachtverkeer. Het stilvallen van veel sectoren en de sluiting van de meeste winkels zal dat percentage alleen maar aangewakkerd hebben en naar een dramatisch hoog cijfer gebracht hebben.”
 
Bovendien vrezen de federaties dat dit reeds dramatisch hoge cijfer nog een andere realiteit verbergt, met name dat heel wat vrachtwagens niet maximaal beladen kunnen worden en vaak nutteloze lege kilometers moeten afleggen en dus met verlies rijden. “Daarenboven moeten de werkgevers vanzelfsprekend voor elke tewerkstelling de social distancing zoveel mogelijk respecteren, bijkomende veiligheidsinitiatieven nemen, een bijzonder hoge absenteïsmegraad torsen, gewaarborgd loon betalen aan de vele zieken, overuren betalen aan de werkenden, telewerk mogelijk maken en daarbij komt nog dat facturen door de opdrachtgevers niet worden betaald op vervaldag”, argumenteren de federaties. Ze wijzen erop dat dit elke rendabiliteit onmogelijk maakt. “Daarnaast worden de werkgevers in de sector in vrijwel elke tussenkomst of maatregel van overheidswege ‘vergeten’, aangezien zij niet verplicht (of vrijwillig) sluiten, maar hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen”, klinkt het nog.
 
De werkgeversfederaties vinden dan ook dat ze niet op de vraag van de vakbonden kunnen ingaan, aangezien er ook van overheidswege tal van maatregelen zijn getroffen voor de werknemers die niet verder kunnen werken. “De ondernemingen in de sector kunnen bijkomende premies of vergoedingen onmogelijk financieel dragen”, menen de federaties. “De vakbonden hebben het verkeerd voor: de transport en logistieke sector heeft niet dezelfde mogelijkheden als de distributiesector. Onze eerste bezorgdheid is dan ook de ondersteuning van de ondernemers en ondernemingen die geheel of gedeeltelijk hun activiteiten hebben moeten stopzetten.”
 
Op dat negatieve antwoord reageerden de vakbonden door een stakingsaanzegging in te dienen en een bijkomend overleg te vragen. “Ondertussen werd ook aan werkgeverszijde verder intensief overleg gepleegd, maar wij moesten vaststellen dat de coronacrisis de volledige sector enorm hard treft en dat de meeste werkgevers in de sector met moeite zelf het hoofd nog boven water kunnen houden”, aldus de federaties. “De werkgevers zijn dan ook niet bij machte om de medewerkers die in de sector nog aan de slag zijn, bijkomend te vergoeden.”
 
De federaties slaagden er niet in de vakbonden daarvan te overtuigen en hen de stakingsaanzegging te doen intrekken. Tegelijkertijd roepen de werkgevers van de sector nogmaals de verschillende overheden op maatregelen te treffen om op een duurzame manier de sector te ondersteunen, bijvoorbeeld door het vrijstellen van de wachttijden van RSZ en fiscale heffingen, zodat ook de werknemers dat direct in hun loonafrekening kunnen voelen.

Recente nieuwsberichten

Cenntro investeert in e-bakfietsontwikkelaar Antric

Antric GmbH is een spin-off van de universiteit van Bochum. De startup onder leiding van Moritz Heibrock en Eric Diederich heeft de ‘Antric One’ ontwikkeld, een e-bakfiets met vier wielen. Hij is al succesvol getest in Europa. De Antric One is speciaal afgestemd op bezorgdiensten en het transport van stukgoed.

Nieuwe uiterst stille transpalletten van Linde Material Handling

De nieuwe Linde T14-T20 elektrische transpalletten zijn uiterst compacte toestellen die ook in de smalste ruimtes kunnen worden ingezet. Deze categorie omvat enkele van de stilste transpalletten op de markt die uiterst geschikt zijn voor inzet in stedelijke omgevingen, zelfs ’s avonds of in het midden van de nacht.

OMP kondigt strategische alliantie met EY aan

Het was OMP die de alliantie met Ernst & Young LLP (EY US) aankondigde. Die moet organisaties helpen om hun supply chain transformaties te versnellen, planners bij te scholen en nieuwe operationele modellen uit te bouwen. De alliantie is ook actief in België, waar OMP zijn hoofdkantoor heeft.

Nieuw kantoor met Training & Experience Center voor SSI Schäfer Nederland

Onlangs heeft SSI Schäfer in Oosterhout officieel haar deuren voor het publiek geopend van het nieuwe Nederlandse hoofdkantoor met inhouse customer Training & Experience Center. Het nieuwe kantoor biedt plaats aan verschillende afdelingen voor de Belgische en Nederlandse medewerkers van SSI Schäfer.

Evonik gebruikt autonome robot voor onderhouds- en inspectietaken

In het kader van een innovatieproject maakt Evonik, actief in de gespecialiseerde chemische industrie, gebruik van een autonome robot bij het verrichten van onderhouds- en inspectietaken op kritieke locaties. Het project wordt geïmplementeerd in een van Evoniks chemische fabrieken, in samenwerking met drie partners van het bedrijf.

Rijnberg Transport automatiseert magazijn voor Elopak met Swisslog

Swisslog heeft de opdracht gekregen om het bijna 25 meter hoge magazijn van Rijnberg Transport in Terneuzen te automatiseren. Concreet zal Swisslog er automatische kranen van meer dan 20 meter hoog en transportbanen plaatsen voor de in- en uitvoer van het gereed product voor drankkartonfabrikant Elopak.

Klimaatneutraal goederentransport via het water uitgetest in Gent

Urban Waterway Logistics, POM Oost-Vlaanderen en Provincie Oost-Vlaanderen hebben in het centrum van Gent een testvaart met bouwmaterialen georganiseerd. Er werd gebruikgemaakt van een zero-emissie stadsboot, met een laadvermogen van 25 ton.

Contargo breidt containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum uit

Logistiek dienstverlener Contargo gaat zijn containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum met 11.000m² uitbreiden. Er wordt zo’n 15 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van onze terminal en de overslagcapaciteit. Zo zal onder meer een tweede overslagkraan in gebruik worden genomen.

Uturn introduceert shipment notifier

Met de shipment notifier wil het platform voor containertransport Unifier ervoor zorgen dat elke containervervoerder in Europa zijn planning optimaal kan matchen met de vraag van opdrachtgevers. Zo krijgt de vervoerder voortaan automatisch ritten te zien die in de planning passen, waardoor hij niet meer door het platform hoeft te scrollen.

Drie kwart van de consumenten ervaart leveringsfouten bij online bestellingen

Maar liefst 77% van de Belgische en Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden een leveringsfout ervaren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Descartes. Het onderzoek moet retailers en logistieke organisaties inzicht bieden in de voorkeuren en zorgen van consumenten over hun aankopen en bezorgingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.