Transport- en logistieke sector slaat noodkreet

De Belgische logistieke en transportfederaties Febetra, TLV en UPTR luiden gezamenlijk de noodklok na onderhandelingen met de vakbonden. De federaties werden er geconfronteerd met de vraag van de vakbonden om alle werkende arbeiders in de hele sector een extra premie of vergoeding toe te kennen om hun werkwilligheid extra te belonen.

“De werkgeversfederaties en de werkgevers in de sector hebben bijzonder veel appreciatie voor de arbeiders die nog steeds aan de slag zijn en zich dagdagelijks inzetten om de rekken in de supermarkten gevuld te krijgen, de ziekenhuizen en apotheken van voldoende voorraad te voorzien en een gedeelte van de economie en logistieke keten draaiende te houden”, klinkt het in een gemeenschappelijk bericht van Febetra, TLV en UPTR. “Maar de werkgevers in de sector worden zelf geconfronteerd met sterk terugvallende volumes. Zelfs in de periode waarin veel burgers aan het hamsteren sloegen, was er volgens Viapass al 30% minder vrachtverkeer. Het stilvallen van veel sectoren en de sluiting van de meeste winkels zal dat percentage alleen maar aangewakkerd hebben en naar een dramatisch hoog cijfer gebracht hebben.”
 
Bovendien vrezen de federaties dat dit reeds dramatisch hoge cijfer nog een andere realiteit verbergt, met name dat heel wat vrachtwagens niet maximaal beladen kunnen worden en vaak nutteloze lege kilometers moeten afleggen en dus met verlies rijden. “Daarenboven moeten de werkgevers vanzelfsprekend voor elke tewerkstelling de social distancing zoveel mogelijk respecteren, bijkomende veiligheidsinitiatieven nemen, een bijzonder hoge absenteïsmegraad torsen, gewaarborgd loon betalen aan de vele zieken, overuren betalen aan de werkenden, telewerk mogelijk maken en daarbij komt nog dat facturen door de opdrachtgevers niet worden betaald op vervaldag”, argumenteren de federaties. Ze wijzen erop dat dit elke rendabiliteit onmogelijk maakt. “Daarnaast worden de werkgevers in de sector in vrijwel elke tussenkomst of maatregel van overheidswege ‘vergeten’, aangezien zij niet verplicht (of vrijwillig) sluiten, maar hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen”, klinkt het nog.
 
De werkgeversfederaties vinden dan ook dat ze niet op de vraag van de vakbonden kunnen ingaan, aangezien er ook van overheidswege tal van maatregelen zijn getroffen voor de werknemers die niet verder kunnen werken. “De ondernemingen in de sector kunnen bijkomende premies of vergoedingen onmogelijk financieel dragen”, menen de federaties. “De vakbonden hebben het verkeerd voor: de transport en logistieke sector heeft niet dezelfde mogelijkheden als de distributiesector. Onze eerste bezorgdheid is dan ook de ondersteuning van de ondernemers en ondernemingen die geheel of gedeeltelijk hun activiteiten hebben moeten stopzetten.”
 
Op dat negatieve antwoord reageerden de vakbonden door een stakingsaanzegging in te dienen en een bijkomend overleg te vragen. “Ondertussen werd ook aan werkgeverszijde verder intensief overleg gepleegd, maar wij moesten vaststellen dat de coronacrisis de volledige sector enorm hard treft en dat de meeste werkgevers in de sector met moeite zelf het hoofd nog boven water kunnen houden”, aldus de federaties. “De werkgevers zijn dan ook niet bij machte om de medewerkers die in de sector nog aan de slag zijn, bijkomend te vergoeden.”
 
De federaties slaagden er niet in de vakbonden daarvan te overtuigen en hen de stakingsaanzegging te doen intrekken. Tegelijkertijd roepen de werkgevers van de sector nogmaals de verschillende overheden op maatregelen te treffen om op een duurzame manier de sector te ondersteunen, bijvoorbeeld door het vrijstellen van de wachttijden van RSZ en fiscale heffingen, zodat ook de werknemers dat direct in hun loonafrekening kunnen voelen.

Recente nieuwsberichten

Slimstock wint Nederlandse Logistiek Prijs 2021

De 35e Nederlandse Logistiek Prijs is gegaan naar Slimstock. De prijs wordt elk jaar uitgereikt door de Vereniging Logistiek Management (vLm), die daarmee een logistiek bedrijf beloont dat met succes een innovatief project in het vakgebied heeft uitgevoerd.

Swissterminal transformeert Ottmarsheim tot spoorweghub voor de Elzas met nieuwe verbinding naar Antwerpse haven

De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG breidt zijn Schweizerzug-spoorwegportfolio uit met een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en Ottmarsheim, gelegen aan de Rijn. De nieuwe service start vanaf 1 januari 2022 met drie rechtstreekse retourtransporten per week, elk met de snelste nachtverbinding tussen de zeehaven en de Elzas.

CO2-uitstoot binnenvaart lager dan gedacht

In Nederland heeft de Europese binnenvaartcoöperatie NPRC, bestaande uit 140 binnenvaartondernemers, samen met de Topsector Logistiek en 15 leden (uit verschillende scheepsklassen) een pilot uitgevoerd naar het inzichtelijk maken van uitstootgegevens van binnenvaartschepen.

Nicolas Picquerey vervoegt directiecomité van Generix Group

Generix Group, leverancier van collaboratieve SaaS-software voor de supply chain, industrie en retail ecosystemen, heeft Nicolas Picquerey aangesteld als consulting director. In die functie zal hij de Consulting entiteit van de groep oprichten en beheren.

Distrilog Group opent uitbreiding depot Olen

In 2013 streek Distrilog Group met een magazijn en bijhorende crossdocking hub in de Kempense regio neer. Recent opende de logistiek dienstverlener een uitbreiding van het depot met 9.000m². In januari 2021 startten de grondwerken voor de uitbreiding van het magazijn aan de Hagelberg 12 in Olen, nabij Geel.

Nederlandse start-up Dockr ook actief in België

De Nederlandse start-up Docker biedt bedrijven en ondernemers een oplossing om makkelijker, sneller en duurzamer in de binnensteden te kunnen leveren. Dat doen ze met flexibele contracten voor elektrische voertuigen met voldoende laadruimte volgens het all-in principe.

Magazijnautomatisering in de koellogistiek

(Advertorial) Steeds meer bedrijven maken gebruik van automatisering in magazijnen voor vriesproducten. Michael Schedlbauer, Industry Manager for Grocery bij TGW Logistics Group, ziet verschillende redenen voor deze evolutie. De coronapandemie zorgde in 2020 voor een onevenredig hoge groei in de sector van de koellogistiek.

Optimact op Kanaal Z in weekend van 27 November

(Advertorial) In het programma “Alle zaken op een rijtje” op Kanaal Z Optimact presenteert zijn visie op hoe bedrijven dienen om te gaan met Deep Data Intelligence   Om dit opnieuw te bekijken na 27 November ga naar https://allezakenopeenrijtje.be/

Sacchi Group implementeert Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

De Sacchi Group (onderdeel van Sonepar Group) is in Italië een belangrijke groothandel in elektrische producten. Om de omnichannelactiviteiten van de groothandel te verbeteren en de volumegroei op te vangen, wordt het bestaande distributiecentrum in Desio, ten noorden van Milaan, met 20.000m² uitgebreid.

Wonderware Benelux wordt Aveva Select Benelux

Wonderware Benelux gaat voortaan verder onder de naam Aveva Select Benelux. Zo begint de softwaredistributeur na ruim 25 jaar aan een nieuw hoofdstuk met dezelfde hoofdpersonen. De intensieve samenwerking met Aveva is naar eigen zeggen een bevestiging van een langdurig partnership.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.