Transport- en logistieke sector bloedt

Ook Febetra (de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs) constateert uit een bevraging bij haar leden dat het coronavirus zware gevolgen heeft voor de transport- en logistieke sector. Waar transporteurs gemiddeld 48,49% omzetdaling kennen, is dat voor logistieke dienstverleners 40,98%. Het zijn voornamelijk de kleinere bedrijven, tot 20 motorvoertuigen, die zwaarder geïmpacteerd worden. Geografisch gezien lijden het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waalse Gewest het meest.

Bovendien is geen enkele subsector vrij van impact. Alles wat niet-essentieel vervoer betreft, krijgt zware tot zeer zware klappen. Bijvoorbeeld autovervoer dat aan 82,30% van de omzet moet inboeten. “Een onhoudbare situatie”, aldus de federatie.
 
Over het algemeen zit 23,93% van alle medewerkers in de transport- en logistieke sector nu tijdelijk zonder werk. Dat uit zich het sterkst bij de groep chauffeurs, waarbij 27,09% momenteel niet aan de slag kan. Wanneer er dieper wordt ingegaan op de verdeling van die chauffeurs, zien we voornamelijk dezelfde trends als bij de omzet. Het zijn in eerste instantie de bedrijven met 2 tot 5 motorvoertuigen die de meeste chauffeurs thuis houden, terwijl dat minder sterk het geval is bij bedrijven met meer dan 20 motorvoertuigen.
 
Op het vlak van werkloosheid per subactiviteit kent het ‘autovervoer’ de hoogste cijfers, gevolgd door de categorie ‘andere’. Enkel ‘vervoer onder geleide temperatuur’ toont opvallend lagere cijfers dan de andere subactiviteiten. Dat is wellicht omdat het om transport gaat dat slechts in mindere mate door het coronavirus wordt beïnvloed.
 
Het staat buiten kijf dat de bevraagde ondernemingen verregaande maatregelen treffen om hun medewerkers tijdens hun werkzaamheden zo goed mogelijk te beschermen. Naast de overheidsinstructies (beschermingsmateriaal, social distancing, thuiswerk) opteren velen voor informatiecampagnes, desinfecteren van de vrachtwagen of kantoren, gebruik van plexiglaswanden, … “Dat is voor veel bedrijven echter geen evidentie,” weet de federatie, “zeker wanneer het over beschermingsmateriaal gaat.”
Toch is dat in sommige gevallen niet voldoende en zijn er bijkomende maatregelen nodig om het voortbestaan van het bedrijf te garanderen. Van alle respondenten riep 66,81% maatregelen m.b.t. het personeel in. Een kleiner aandeel van de respondenten (30,64%) voelde zich genoodzaakt financiële maatregelen in te roepen.
Hoewel een groot aantal van de respondenten een beroep doet op uitzonderlijke maatregelen die de overheid voorziet, kunnen de procedures nog gestroomlijnd worden.
 
Al die elementen samen leiden tot onzekerheid in de sector. Een respondent gaf aan dat “besprekingen over nieuwe projecten volledig zijn stopgezet, klanten zenuwachtig reageren en een slechte combinatie van trajecten aangezien veel mogelijkheden wegvallen”. Dat geeft een goed beeld van de huidige situatie. Dit gecombineerd met een grote kans op liquiditeitsproblemen laat vervoerders zich afvragen of ze deze periode heelhuids zullen doorkomen.
 
“De situatie is ernstig, maar niet hopeloos”, meent Febetra. “De overheid kan dan ook enkele maatregelen aannemen om de situatie in en na de lockdown dragelijker te maken. Het openstellen van bandencentrales en herstelplaatsen is een makkelijk gegeven. Het uitstellen van de stijging van de Vlaamse kilometerheffing op 1 juli is ook een schoolvoorbeeld van een eenvoudig te nemen maatregel. Bovendien wordt onze sector gekenmerkt door leasings en rentings. Daarvoor heeft de overheid geen ondersteunende maatregelen aangenomen. Ook dat zou al een eerste grote stap in de goede richting zijn.”
 
De transportsector, gekenmerkt door Europese wetgeving en een internationaal karakter, zag veel binnengrenzen van de Europese Unie sluiten. “Grenscontroles (inclusief levensgevaarlijke situaties), talloze attesten, gebrek aan communicatie, enz., getuigen van een totaal gebrek aan transparantie en daadkracht”, meent Febetra. De vervoerdersfederatie verwacht dan ook dat de Europese Unie haar meerwaarde toont door regelgevingen te harmoniseren. “Des te meer in tijden van crisis”, klinkt het.

Infographic: Febetra

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

Descartes neemt Sellercloud over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.