Transport- en logistieke sector bloedt

Ook Febetra (de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs) constateert uit een bevraging bij haar leden dat het coronavirus zware gevolgen heeft voor de transport- en logistieke sector. Waar transporteurs gemiddeld 48,49% omzetdaling kennen, is dat voor logistieke dienstverleners 40,98%. Het zijn voornamelijk de kleinere bedrijven, tot 20 motorvoertuigen, die zwaarder geïmpacteerd worden. Geografisch gezien lijden het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waalse Gewest het meest.

Bovendien is geen enkele subsector vrij van impact. Alles wat niet-essentieel vervoer betreft, krijgt zware tot zeer zware klappen. Bijvoorbeeld autovervoer dat aan 82,30% van de omzet moet inboeten. “Een onhoudbare situatie”, aldus de federatie.
 
Over het algemeen zit 23,93% van alle medewerkers in de transport- en logistieke sector nu tijdelijk zonder werk. Dat uit zich het sterkst bij de groep chauffeurs, waarbij 27,09% momenteel niet aan de slag kan. Wanneer er dieper wordt ingegaan op de verdeling van die chauffeurs, zien we voornamelijk dezelfde trends als bij de omzet. Het zijn in eerste instantie de bedrijven met 2 tot 5 motorvoertuigen die de meeste chauffeurs thuis houden, terwijl dat minder sterk het geval is bij bedrijven met meer dan 20 motorvoertuigen.
 
Op het vlak van werkloosheid per subactiviteit kent het ‘autovervoer’ de hoogste cijfers, gevolgd door de categorie ‘andere’. Enkel ‘vervoer onder geleide temperatuur’ toont opvallend lagere cijfers dan de andere subactiviteiten. Dat is wellicht omdat het om transport gaat dat slechts in mindere mate door het coronavirus wordt beïnvloed.
 
Het staat buiten kijf dat de bevraagde ondernemingen verregaande maatregelen treffen om hun medewerkers tijdens hun werkzaamheden zo goed mogelijk te beschermen. Naast de overheidsinstructies (beschermingsmateriaal, social distancing, thuiswerk) opteren velen voor informatiecampagnes, desinfecteren van de vrachtwagen of kantoren, gebruik van plexiglaswanden, … “Dat is voor veel bedrijven echter geen evidentie,” weet de federatie, “zeker wanneer het over beschermingsmateriaal gaat.”
Toch is dat in sommige gevallen niet voldoende en zijn er bijkomende maatregelen nodig om het voortbestaan van het bedrijf te garanderen. Van alle respondenten riep 66,81% maatregelen m.b.t. het personeel in. Een kleiner aandeel van de respondenten (30,64%) voelde zich genoodzaakt financiële maatregelen in te roepen.
Hoewel een groot aantal van de respondenten een beroep doet op uitzonderlijke maatregelen die de overheid voorziet, kunnen de procedures nog gestroomlijnd worden.
 
Al die elementen samen leiden tot onzekerheid in de sector. Een respondent gaf aan dat “besprekingen over nieuwe projecten volledig zijn stopgezet, klanten zenuwachtig reageren en een slechte combinatie van trajecten aangezien veel mogelijkheden wegvallen”. Dat geeft een goed beeld van de huidige situatie. Dit gecombineerd met een grote kans op liquiditeitsproblemen laat vervoerders zich afvragen of ze deze periode heelhuids zullen doorkomen.
 
“De situatie is ernstig, maar niet hopeloos”, meent Febetra. “De overheid kan dan ook enkele maatregelen aannemen om de situatie in en na de lockdown dragelijker te maken. Het openstellen van bandencentrales en herstelplaatsen is een makkelijk gegeven. Het uitstellen van de stijging van de Vlaamse kilometerheffing op 1 juli is ook een schoolvoorbeeld van een eenvoudig te nemen maatregel. Bovendien wordt onze sector gekenmerkt door leasings en rentings. Daarvoor heeft de overheid geen ondersteunende maatregelen aangenomen. Ook dat zou al een eerste grote stap in de goede richting zijn.”
 
De transportsector, gekenmerkt door Europese wetgeving en een internationaal karakter, zag veel binnengrenzen van de Europese Unie sluiten. “Grenscontroles (inclusief levensgevaarlijke situaties), talloze attesten, gebrek aan communicatie, enz., getuigen van een totaal gebrek aan transparantie en daadkracht”, meent Febetra. De vervoerdersfederatie verwacht dan ook dat de Europese Unie haar meerwaarde toont door regelgevingen te harmoniseren. “Des te meer in tijden van crisis”, klinkt het.

Infographic: Febetra

Recente nieuwsberichten

De sleutel tot efficiëntie en flexibiliteit binnen 3PL? Automatisering!

(Advertorial) Third Party Logistics (3PL)-providers vormen een onmisbare schakel in de economie van vandaag. Hoewel ze vaak al efficiënter werken dan hun klanten, is er ook voor hen nog ruimte om verder te verbeteren. Slimme magazijnautomatisering biedt de oplossing. Robots zoals de Skypods van Exotec versnellen processen, minimaliseren fysieke belasting en bieden schaalbaarheid bij seizoenspieken. Het resultaat? Optimaal gebruik van ruimte en altijd voorbereid, ongeacht de vraag.

Haal meer uit je warehouse met de juiste software

(Advertorial) Software is onmisbaar in een moderne warehouse-omgeving, maar wat betekent het alfabet aan afkortingen? ERP, WMS, en WCS worden vaak door elkaar gehaald, terwijl ze heel verschillende functies vervullen.

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.