Transparantie gaat verder dan blockchain
Producttransparantie-architect Ann Lambrecht schept visibiliteit
Tot voor enkele jaren boezemde transparantie veel bedrijven angst in. Bij voorkeur kon niemand zien wat er achter de schermen gebeurde – en dat wilden de bedrijven ook het liefst zo houden. Vandaag geldt visibiliteit net als een wapen om de kracht van de onderneming te onderstrepen. Onder de noemer DataFastlane adviseert producttransparantie-architect Ann Lambrecht bedrijven hoe ze een helikopterzicht over alle schakels van de supply chain creëren en er efficiënt rond communiceren.
Ann Lambrecht legde een mooi traject af als salesadviseur voor IBM Cloud, met focus op de landbouw- en voedingssector en blockchaininnovatie. Ze stelde er vast dat bedrijven om velerlei redenen baat hebben bij transparantie. “Inzicht en databescherming door middel van blockchain is tegenwoordig misschien wel de populairste toepassing”, zegt ze.
“Daar gaat het in de eerste plaats om het creëren van vertrouwen en duidelijkheid, gekoppeld aan fraudebestrijding. Onder meer overzeese handel met minder vertrouwde tussenschakels kent binnen die context verschillende succesvolle (piloot)projecten. Daarnaast is transparantie een onbenut marketingkanaal. Mensen willen nu eenmaal weten hoe hun producten tot stand komen en welke schakels daarbij betrokken zijn. Dat mocht ik zelf ervaren toen ik meewerkte aan de Farm-to-Shop applicatie waarmee Carrefour het voor de consument mogelijk maakt om aan de hand van een QR-code de herkomst van vlees na te gaan.”
Relevante business case
Transparantie gaat volgens Ann Lambrecht om meer en beter samenwerken binnen de supply chain: “Blockchain treedt tegenwoordig als prominente technologie op de voorgrond, maar is niet altijd vereist. Soms draait het gewoon om het tonen en openstellen van data die binnen het bedrijf al aanwezig zijn. Zelfs bij contacten tussen externe, maar vertrouwde partners kan transparantie een pak eenvoudiger dan via blockchain. Sommige projecten vertrekken vanuit de blockchaintechnologie, eerder dan vanuit de mogelijke oplossing. Daar blijkt de business case al snel weinig voordelen op te leveren. Heel bijzonder is dat in sommige gevallen net het management blockchain als technologie naar voren schuift en dus niet de supply chain profielen in een onderneming. De bedrijfsleider vindt blockchain een sexy oplossing en verwacht dat zijn team er iets rond uitwerkt. Dat is meestal niet het aangewezen uitgangspunt. Ik ga daarom op zoek naar commercieel beschikbare dataplatformen, met focus op bepaalde sectoren, waarbij blockchain een van de technologieën vormt die in het platform geïntegreerd zijn.”
Uniforme taal
Toch bestaat er volgens Ann Lambrecht geen twijfel over de relevantie van blockchain voor heel wat projecten. “De technologie creëert wel degelijk heel vaak een meerwaarde, op voorwaarde dat je elk project grondig voorbereidt.” Alles begint volgens Ann Lambrecht met het lokaliseren en zuiveren van de data. Soms hanteren partners binnen de keten een verschillende taal of technologie, wat het uitrollen van een blockchainproject bemoeilijkt. “Je moet elke schakel en gegevensbron in kaart brengen. Zelfs wanneer een blockchainproject optimaal functioneert, is het werk nog niet af. Je moet nagaan wat het nut is van communicatie rond de ketenvisibiliteit, met wie je die deelt en hoe je dat concreet aanpakt. Dan komt onder meer de marketingdimensie op het voorplan.”
Centrale spil
Producttransparantie-architect… Het is een uitdagende tongbreker, maar wat betekent die architectenrol precies? “Ik help bedrijven product-transparantie te implementeren op drie niveaus. Ik stuur het project op IT-niveau aan, help de data te identificeren, consistent te maken en ze in een platform te integreren. Dat platform biedt zichtbaarheid doorheen de productketen op elk moment en in ieder onderdeel van de levenscyclus. Mijn rol speelt zich tevens af op ecosysteemniveau, naar mijn mening het meest cruciale aspect. Je trekt verschillende spelers mee in het bad. Wie gaat wat betalen? Welke data wil ik delen met een leverancier of klant? Wie zal er welk voordeel uithalen? Een eerste pilootproject met vertrouwde partners is niet zo moeilijk, maar het project kunnen opschalen om echt relevant te worden, is de grote uitdaging. Ik ga als onafhankelijke partij op zoek naar antwoorden die iedereen onderschrijft en werk in opdracht van bedrijven die een sleutelrol spelen in hun totale bevoorradingsketen.
Standaardisatie
Ann Lambrecht merkt dat vooral transparantieprojecten rond voedselveiligheid en logistiek het meeste media-aandacht genieten. “Toch zijn er nog veel andere sectoren gebaat bij transparantie, al dan niet via blockchain. Ik denk bijvoorbeeld aan de houtverwerker die wil aantonen dat zijn hout afkomstig is van duurzame bronnen of een luxemerk dat de klant de garantie biedt dat zijn kleding enkel in ambachtelijke ateliers en op een ethische wijze is vervaardigd. Maar evenzeer gaat transparantie om voorraadbeheer en ketenintegratie. Door gericht te communiceren over je beschikbare goederen en de vraag die ernaar bestaat, hou je de voorraden van elke speler binnen de supply chain beter op peil.”
Samenwerken in de keten vraagt om afspraken, vastgelegd in standaarden en uniforme communicatie, waardoor alle partijen in de keten dezelfde taal spreken. Die standaardisatie wordt niet geleverd door blockchain, maar bestaat al wel door organisaties zoals GS1. “Maar ik geloof er wel in dat op korte tijd een of meer transparantie-protocollen tot een gemeengoed uitgroeien. Commerciële platformen zullen eveneens als katalysator fungeren.”
Wie is Ann Lambrecht?
Ann Lambrecht studeerde in 1984 af als burgerlijk ingenieur aan de KU Leuven. Daarna volgde ze een opleiding Master of Engineering aan Stanford University. Ze is PMP en IBM Senior Certified Project Manager en gecertificeerd Relationship & Program Executive.
Ann Lambrecht begon in de jaren tachtig als consultant in een start-up, was daarna IT-verantwoordelijke bij verschillende West-Vlaamse bedrijven en heeft vijftien jaar als salesadviseur bij IBM op de teller.