Transferium is nieuwe exploitant van River Terminal Roeselare

De opstart van River Terminal Roeselare zit in de laatste rechte lijn. Nog voor de zomer van 2023 moet het nieuwe overslagcentrum langs het kanaal Roeselare-Leie operationeel zijn. POM West-Vlaanderen stelde Transferium, als deel van de Multi Logistics Group (Hasco Invest), aan als concessiehouder om een succesvolle opstart van River Terminal Roeselare te garanderen.

In 2020 startten de werken voor de bouw van de rivierterminal in opdracht van De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen, via de logistieke dochtermaatschappij RTW. Twee jaar later werden de werken volledig afgerond en heeft RTW de concessie op de terminal. De nieuwe rivierterminal bestaat uit een kaaimuur van 230 meter waar schepen aanmeren en een kaaiplateau van 18.000m² als opslagruimte. Volgens Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen, zorgt het overslagcentrum voor een boost in de regio. “Samen met De Vlaamse Waterweg, WVI en stad Roeselare willen we meer bedrijven overtuigen om over te schakelen op de binnenvaart voor het vervoer van goederen en grondstoffen. Met onze River Terminal bieden we een duurzaam transportalternatief aan bedrijven die geen eigen toegang tot de waterweg hebben.”
 
Om een uitbater voor de terminal aan te stellen, was een aanbestedingsprocedure noodzakelijk. “Door een samenloop van omstandigheden, moesten we die procedure noodgedwongen heropstarten. Daarom duurde het even om een exploitant te kunnen aanstellen”, licht Jean de Bethune toe. De huidige opstart van de activiteiten op de terminal valt nu samen met de geplande werken aan de Ooigemsluis. River Terminal Roeselare zal zo een belangrijke bijkomende rol spelen, met name om voorraden te bufferen teneinde bedrijven achter de sluis draaiende te houden. Zo blijft de impact van de stremming van de kluis beperkt.
 
Roots in Roeselare
De roots van Transferium als op- en overslagbedrijf liggen in Roeselare. De voorbije 20 jaar kende het bedrijf een flinke groei en bouwde het zijn reputatie als ‘stevedore’ (laden en lossen van schepen) in de cement-, bouwstoffen- en grondindustrie verder uit. Transferium is momenteel ook actief op een terminal in de haven van Brussel en Gent. Het bedrijf heeft ook ervaring in de sector van de circulaire goederenstromen. Met Transferium Biomass slaan ze de brug tussen partijen die ‘biofuels’ recupereren en de bedrijven die ze aanwenden als alternatieve brandstoffen. Sinds februari 2023 vond het overslagbedrijf versterking bij de Multi Logistics Group, die deel uitmaakt van de duurzame investeringsgroep Hasco Invest. De toetreding tot die groep moet Transferium helpen zijn toekomstige groeiambities waar te maken.
 
Opportuniteiten voor de toekomst
Een van die ambities is de exploitatie van River Terminal Roeselare. Door met Transferium in zee te gaan, wil POM West-Vlaanderen de River Terminal Roeselare uitbouwen tot een competitieve op- en overslagterminal en een regionaal belangrijk knooppunt. Een ambitie die ook Transferium deelt. “We bieden onze klanten een logistieke totaaloplossing aan. Door grotere volumes met korte aanrijzones te verplaatsen, in combinatie met langere afstandstransport via de waterweg, versterken we de duurzaamheid”, vertelt Nicola Samyn, CEO van Transferium. “Met deze concessie willen we ons netwerk aan overslagpunten uitbreiden om onze klanten zo meer efficiënte transportoplossingen te kunnen aanbieden. Onze focus ligt op diversiteit aan bulkgoederen maar ook stukgoed of gestapelde producten maken deel uit van het porfolio”, licht Johannes Lagasse, CEO van Multi Logistics Group, toe.
Foto vlnr: Nicola Samyn (Transferium) Jean de Bethune (POM West-Vlaanderen), Johannes Lagasse (Multi Logisctics Group) en Pieter Decloedt (POM West-Vlaanderen).

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.