Toyota lanceert met Traigo80 nieuw gamma elektrische 80-volt-heftrucks

Toyota Material Handling Europe introduceert een nieuwe generatie elektrische 80-volt-heftrucks voor zware lasten zowel binnen als buiten. De nieuwe elektrische Toyota Traigo80 heftruck is er in uitvoeringen met een hefvermogen van 2 tot 3,5 ton en een hefhoogte tot 6,5 meter. Klanten kunnen kiezen uit een compact chassis voor krappe ruimten of een langer chassis met een grotere batterij voor intensiever gebruik. Daarnaast zijn er nog twee nieuwe modellen met een chassis voor langere en grotere lasten bij een lastzwaartepunt van 600mm.

Met zijn volledig metalen cabine en robuuste chassis is de Traigo80 ontworpen voor zware werkomstandigheden. Voor buitenprestaties kunnen klanten kiezen voor de volledig gesloten cabine voor bescherming tegen slecht weer in combinatie met optimaal beschermde motoren voor duurzaamheid onder alle weersomstandigheden.
 
De elektrische 80-volt-modellen zijn verkrijgbaar met verschillende energieoplossingen: lithium-ion, loodzuur en brandstofcel. Klanten kunnen twee energiepakketten kiezen op basis van de high-density lithium-ion- batterijoplossingen van Toyota. Aan de hand van dat concept kunnen klanten de ideale combinatie van batterij en lader voor hun werkpatronen berekenen en daarbij rekening houden met de bedrijfstijden en geplande pauzes tijdens een normale dienst. Bij de meeste toepassingen kunnen de trucks dan meerdere diensten doorwerken zonder dat de batterij moet worden vervangen. Zo kan op de kosten van extra batterijen en vervangingsapparatuur worden bespaard. De nieuwe Traigo80 met een kleine lithium-ion- batterij zou bijvoorbeeld een volledige dienst van acht uur kunnen doorwerken. Volgens Toyota hoeft de batterij tijdens de normale bedrijfstijden slechts twee keer een kwartier te worden geladen en tijdens de middagpauze nog eens 45 minuten. De lithium-ion-batterij van een Traigo80-truck hoeft niet te worden onderhouden, wat een hogere energie-efficiëntie moet opleveren.
 
De andere energieoplossing voor de Traigo80 is waterstof, waarmee emissievrij kan worden gewerkt en dat in enkele minuten kan worden bijgevuld. Voor gebruikers die al over een waterstofvoorziening beschikken, komen er H2-ready Traigo80-modellen.
De batterij van de nieuwe elektrische 80-volt-truck kan eenvoudig aan de zijkant worden vervangen – met behulp van een elektrische pallettruck – voor gebruikers die voor een loodbatterij kiezen. De Traigo80 is ontworpen voor de zwaarste toepassingen, maar zou dankzij verbeterde motoren en onderdelen nog altijd 15% minder energie verbruiken dan het vorige model.
 
Ook aan ergonomie en productiviteit werd gedacht. Zo is het nieuwe chauffeurscompartiment uitgerust met een nieuwe verstelbare armsteun en veel opbergvakken. Verder kan het chauffeurscompartiment worden voorzien van een optioneel geïntegreerd kleurenaanraakscherm met belangrijke gegevens, zoals hefhoogte, lastgewicht en mastpositie. Het scherm bevindt zich binnen handbereik, zodat het snel en veilig kan worden bediend. Een multifunctioneel display met drukknoppen is eveneens verkrijgbaar.
 
De chauffeur kan verder uit een compleet nieuw assortiment de regelaars kiezen die het best bij zijn rijstijl passen: minihendels, één multifunctionele joystick of multifunctionele hendels. Het volledig zwevende chauffeurscompartiment gaat lawaai en trillingen tegen, voor meer comfort. Voor optimale efficiëntie en voor de veiligheid van de chauffeur wordt de Toyota Traigo80 uitgerust met hulpfuncties, waaronder het System of Active Stability (SAS) van Toyota. SAS controleert continu het lastgewicht, de hefhoogte en de trucksnelheid, zodat de truck altijd stabiel is.
 
De Toyota Traigo80 is leverbaar als een verbonden smart truck, waarmee klanten de veiligheid, productiviteit en kostenefficiëntie van hun werkzaamheden kunnen volgen en verbeteren. Toyota Material Handling gaat door met geïntegreerde telematica, die al sinds 2018 standaard is bij de magazijnmodellen. Nu zijn ook nieuwe functies beschikbaar voor de Traigo80.
Tot deze functies behoort een nieuw display voor de chauffeur met een nieuwe pre-operationele controlefunctie. Bovendien biedt de hardware van de volgende generatie meer inzicht om de productiviteit te verbeteren door te registreren wanneer de truck met of zonder last rijdt. Verder bewaakt de hardware de laadtoestand van de lithium-ion- of lood batterij, waardoor de batterij niet alleen langer meegaat, maar ook veiliger is.
 
Foto: Toyota

Recente nieuwsberichten

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.

Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec

Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.

Veertig procent van de verladers en logistieke dienstverleners wil investeren in transporttechnologie

Descartes Systems Group, softwareleverancier voor supply chain en logistiek, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn achtste jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey. Uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de ondervraagde verladers en logistieke dienstverleners van plan is te investeren in transporttechnologie om zich voor te bereiden op de veranderende sector en regelgeving. Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt dat aantal 44 procent. Bij organisaties die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent.

DHL onderzoekt trends in e-commerce

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Arvato ontwikkelt geavanceerde robotarm

Arvata, logistieke dienstverlener voor e-commerce en b2b en onderdeel van Bertelsmann, introduceert Leleka. Deze robotarm is ontworpen voor de picking en sortering van modeartikelen in magazijnomgevingen. De innovatie werd volledig in-house ontwikkeld door Arvato’s research & development team. Leleka is intussen live op Arvato’s site in Hannover.

Generix kondigt volgende innovatiefase aan

De leverancier van bedrijfssoftware met een reeks SaaS-oplossingen voor supply chain, financiën, handel en b2b-integratie kondigt zijn volgende innovatiefase aan, met een investering van honderd miljoen euro tot het boekjaar 2028. Het doel is om de volledige portfolio van toepassingen en technologieën opnieuw uit te vinden in het tijdperk van AI. Dat moet leiden tot een vernieuwd portfolio van digitale applicaties en technologieën, die AI-ready en cloud-agnostisch zijn.

VRD Group implementeert nyce.logic WMS

Logistiek dienstverlener VRD Group is gespecialiseerd in containertransport, b2b-distributie, crossdocking en magazijndiensten in de Benelux. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Temse en operaties in Bornem, heeft meer dan 200 medewerkers in dienst. VRD Group had een flexibele en schaalbare WMS-oplossing nodig om zijn activiteiten te ondersteunen.

Hans De Sutter neemt afscheid als managing director van TGW Benelux

Na ruim 10 jaar de rol van managing director voor TGW Benelux te hebben opgenomen, gaat Hans De Sutter met pensioen. Onder de leiding van Hans heeft TGW Benelux tal van projecten ontworpen en gerealiseerd. Deze projecten hebben bijgedragen aan het feit dat het bedrijf is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de regio, met ruim 150 medewerkers in de Benelux.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate openen nieuw farmaceutisch magazijn in Wallonië

Het gebouw van 40.000 m² in het Waalse Gembloers is het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië. Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen die op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000m² en het vriescompartiment van 700m². Dagelijks zullen vanuit het centrum 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd naar meer dan 160 landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.