Toyota komt met nieuwe reeks geautomatiseerde trucks
Toyota Material Handling brengt een nieuwe reeks geautomatiseerde magazijntrucks op de Europese markt. De trucks passen bij Toyota’s lean methode en zijn ontworpen om repetitieve palletbehandeling te automatiseren. De nieuwe Autopilot-serie omvat elektrische pallettrucks (LAE250), stapelaars (SAE160), reachtrucks (RAE160-250), stapelaars met tegengewicht (OAE120CB) en zware trekkers (TAE500) voor alle gangbare toepassingen: pallettransport, blokstapelen, opslag op grote hoogte en trekken.
De trucks ondersteunen twee navigatietechnologieën – natuurlijke en reflectornavigatie – die ook als een dubbel systeem kunnen worden gecombineerd. In het laatste geval kunnen de trucks zich voor het ene deel van het magazijn op reflectors richten en voor een ander deel de magazijnomgeving als herkenningspunt gebruiken.
Verder zijn de Autopilots geprogrammeerd om alle taken veilig te verrichten en naast handmatige bestuurders te werken. De ingebouwde veiligheidsscanners en obstakelherkenners voorkomen botsingen door te reageren wanneer obstakels het pad van de trucks kruisen. Lastsensoren en zichtcamera’s moet verder voor een nauwkeurige en veilige lastbehandeling zorgen.
Alle Autopilot-trucks worden bediend door de Order Manager, die Toyota in eigen bedrijf heeft ontworpen. Die software werkt zelfstandig of als een communicatielaag tussen de magazijnbeheer- en productiesystemen. Dankzij intelligente vlootcontrole en integratie met ERP/WMS houdt de Order Manager de goederenopslag, de orders, het verkeer en de doorstroming in de gaten.
De Autopilots kunnen worden uitgerust met lithium-ion batterijen die tot 30% energie-efficiënter zijn en tegelijkertijd de CO2-uitstoot verminderen. Tussen twee taken in kunnen de trucks zichzelf snel automatisch opladen zonder dat personeel of oplaadruimtes noodzakelijk zijn.