Toenemende export zorgt voor mooi rapport
Omzet UPS stijgt met 20% in België
In het derde kwartaal van 2017 mocht de Europese regio van UPS opvallend mooie groeicijfers presenteren. Een groei van 15% is al niet slecht, maar België ging daar nog eens vlot overheen met een groei van 20%. De nieuwe country manager van UPS België en Luxemburg Fernando Falcón plaatst die cijfers in een internationale economische context. “We stellen vast dat de wereldeconomie als geheel goed presteert. In zo’n groeiende markt zien we dat de export het dan nog beter dan gemiddeld doet en dat speelt recht in de sterkte van een bedrijf als UPS. Wij zorgen net voor het transport van goederen en pakjes over de hele wereld. België is traditioneel dan nog veel meer exportgericht dan andere Europese landen en vandaar ook het beter dan gemiddelde resultaat.”
Traditioneel stijgt tijdens de eindejaarsperiode het volume van pakjes die worden verstuurd. Voor de feestdagen voorzag UPS dat het tussen Cyber Monday en nieuwjaar in zijn wereldwijde organisatie 750 miljoen pakjes zou verwerken. Dat is een stijging met 5% ten opzichte van vorig jaar.
Mirjam Tas, marketing manager bij UPS Belux: “UPS stelt jaarlijks ook een rapport over het fenomeen samen, ‘Pulse of the online shopper’. De belangrijkste tendensen daarin blijken meer grensoverschrijdende aankopen, meer mobiele bestellingen en een grote aantrekkingskracht van de marktplaatsen. Voor Belgische consumenten zijn die internationale aankopen al lang heel gewoon, maar nu zien we dat 71% van de Europese aankopen een grens hebben overschreden. Een soortgelijke tendens stellen we trouwens vast in de VS, waar de consument steeds vaker in China (61%) en het Verenigd Koninkrijk (23%) koopt. Qua mobiele bestellingen haalt Europa de VS stilaan in met intussen 43% van de aankopen die via smartphones werden gedaan. Marktplaatsen als Amazon en Bol.com zijn bij Europeanen erg populair. Niet minder dan 96% heeft er minstens al een kijkje genomen.”
Fernando Falcón ziet wel dat er per land verschillen optreden in de prioriteiten die consumenten aan hun online aankopen stellen. “Sommigen mikken op een betere prijs, sommigen op gratis levering, anderen dan weer op snelheid. Zo merken we dat de Belgische consument de keuzemogelijkheid op prijs stelt over de snelheid en de plaats van levering.”
UPS zweert bij het aanbieden van de mogelijkheid om pakjes op te halen bij een ‘service point’. Het heeft een aantal jaren geleden het Belgische Kiala overgenomen en omgedoopt tot UPS Access Points.
F. Falcón: “In België is het netwerk al bijzonder dicht, maar in de rest van Europa werken we volop aan de uitbreiding. Duitsland, Spanje, Polen en Zwitserland komen nu aan de beurt en ook in de VS wordt het concept ingevoerd. Die Access Points ondersteunen ons om op een efficiëntere manier pakjes af te leveren. In zo’n Access Point kunnen pakjes voor meerdere consumenten worden afgeleverd. Zij kunnen ze daar ophalen wanneer hen dat het beste uitkomt. Ook pakjes die naar de consument thuis zijn gebracht, maar niet konden worden afgeleverd, kunnen dan – als de consument dat wil – naar daar worden gebracht en er opgehaald. Via onze toepassing UPS My Choice kan een klant ook zelf aangeven wanneer hij thuis is om het pakje in ontvangst te nemen.”
Investeringen
Het Belgische netwerk wordt straks stevig versterkt met de introductie van het sorteercentrum in Lummen. Nog voor de officiële opening van het gebouw in februari zijn al wel de eerste klanten naar deze nieuwe infrastructuur overgebracht. “We verwachten dat we daar op termijn een honderdtal mensen tewerk zullen stellen. Bedoeling is in de eerste plaats een betere service te verlenen voor klanten in het oosten en het zuiden van België. Daarenboven mikken we op een goede synergie met onze regionale hub in Keulen en de grote Europese distributiecentra in de regio (waaronder Venlo en Roermond)”, licht Mirjam Tas toe.
F. Falcón: “Maar elke versterking in het netwerk is goed voor het geheel. Na recente investeringen kunnen Belgische klanten bijvoorbeeld pakjes naar Spanje of Bulgarije een dag sneller laten aankomen. De grootste investeringen lopen nu in de buurt van Londen, Duitsland en Frankrijk. Tot 2019 voorzien wij een totaal van 2 miljard dollar aan investeringen. Ook de uitbreiding van de infrastructuur in Eindhoven zal een belangrijke bijdrage leveren naar de performantie van het hele netwerk.”
Tegelijk mikt UPS op een uitbreiding van zijn logistieke capaciteiten voor fabrikanten in specifieke sectoren. Het gaat dan onder meer over de farmabedrijven die specifieke noden hebben op het vlak van opslag en transport in gecontroleerde omstandigheden. Daar ziet UPS nog een grote nood aan bijkomende diensten die het in een outsourcingmodel kan aanbieden.
Toekomst
Net als de andere logistieke spelers blijft UPS in nieuwe technologieën investeren. Drones en robots spreken daarbij het meest tot de verbeelding.
F. Falcón: “Op dat vlak lopen er toch een aantal succesvolle projecten. In Rwanda voeren we de levering van geneesmiddelen uit met een drone. In andere regio’s experimenteren we dan weer met drones die vanop een bestelwagen kunnen vertrekken.”
Rudolf Douqué, public relations verantwoordelijke bij UPS Europe: “In die projecten komt het er voor ons op aan de hype van de realiteit te kunnen scheiden. Technisch is het al heel goed mogelijk om drones of robots in te schakelen, maar we moeten wel zien of dat ook financieel een haalbare kaart is. Dan stellen we vast dat innovaties op het vlak van software vaak sneller een positief resultaat opleveren. We hebben onze eigen routingtoepassing geschreven waarmee we in de VS de routes met gemiddeld één mijl kunnen inkorten. In een wereldwijde organisatie zoals UPS kan dat aanzienlijke besparingen opleveren.”
Laatste kilometer
Intussen blijft UPS ook naar alternatieve vervoermethodes kijken. In eigen land was er al veel te doen over de leveringen per fiets in de binnenstad van Leuven en Mechelen. In Duitsland was er het succesvolle experiment met een container die dienstdoet als minihub in het centrum van Hamburg.
F. Falcón: “We zijn natuurlijk getroffen door de toenemende moeilijkheden met de mobiliteit die overal in Europa opduiken en zoeken daar naar mogelijke oplossingen. Ik merk dat in de sector ook grote problemen heersen rondom het tekort aan vrachtwagenchauffeurs, maar daar hebben wij voorlopig geen last van. We zien in België wel een terugloop van het aantal kandidaturen, maar tegelijk mogen we op een heel loyale groep van chauffeurs rekenen. Dat zien we trouwens overal. In de VS komt het vaak voor dat chauffeurs hun hele carrière bij UPS blijven en daar zelfs uitgroeien tot een vaste waarde op hun route.”