Toename in transportcapaciteit wijst op daling van economische groei

In het eerste kwartaal van 2019 nam de beschikbare wegtransportcapaciteit met bijna één derde toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2018. Dat wil zeggen dat in het begin van dit jaar veel minder goederen werden vervoerd vergeleken met de voorgaande maanden. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2018, was er van januari tot maart dit jaar 14,9% meer transportcapaciteit beschikbaar. Die sterke toename van beschikbare capaciteit op de markt geeft aan dat de Europese en Duitse economie langzamer aan het groeien zijn. Daarnaast lagen de transportprijzen in het eerste kwartaal van 2019 8,4% lager dan in het vierde kwartaal van 2018 wat voornamelijk veroorzaakt werd door dieselprijzen die veel lager waren. Al die gegevens komen uit de 39ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en TIM Consult.

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het rapport:
 
Door de groeiende transportcapaciteit in de tweede helft van 2018, kwam in het eerste kwartaal van 2019 een extra 31,4% aan beschikbare laadruimte vrij voor verladers. “De sterke toename in beschikbare transportcapaciteit die we in de afgelopen maanden hebben gezien, is het eerste bewijs van een terugval in de economische groei. Het economische jaarverslag 2019 van de Duitse overheid dat eind januari is gepubliceerd, onderstreepte die opvatting ook voor de Duitse markt. Daarin wordt een toename van het BBP verondersteld van slechts één procent”, aldus Oliver Kahrs, managing director van TIM Consult.
 
Hoewel de transportprijzen in het eerste kwartaal enorm zijn gedaald, blijven ze relatief hoog vergeleken met de recente kwartalen. “De transportprijsindex van het eerste kwartaal van 2019 ligt 1,3% hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Maar dit jaar zouden de prijzen lager moeten liggen dan die van begin 2018, omdat er dit jaar 14,9% meer transportcapaciteit beschikbaar was”, weet Jan Rzehak, business consulting director bij Transporeon. “Als we alleen naar transporten binnen Duitsland kijken, zien we dat in het afgelopen kwartaal de prijzen zelfs 4,5% hoger waren dan in het eerste kwartaal van 2018. De wijziging in toltarieven voor vrachtwagens in januari kan daarvoor ook een reden zijn.”
 
Doordat er steeds meer transportcapaciteit online komt, wordt het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste aanbieding per transportopdracht op de spotmarkt ook groter. Omwille van seizoensgebonden redenen is de beschikbare transportcapaciteit normaliter groter in de eerste maanden van het jaar. Daardoor is het prijsverschil in het eerste kwartaal meestal ook groter. In 2019 was dit echter bijzonder groot met 25%. Verladers zullen daardoor waarschijnlijk hun voordeel hebben gedaan met gunstigere prijzen bij het plaatsen van hun transportaanbiedingen op de spotmarkt. Om grote, vergelijkbare verschillen tussen de hoogste en laagste aanbieding per transportopdracht te zien, moeten we teruggaan naar het vierde kwartaal van 2009. Dat was het eerste jaar dat de Europese Unie negatieve groei boekte in de nasleep van de banken- en economische crisis. “Met het oog op de huidige economische ontwikkeling zal het prijsverschil in de komende maanden waarschijnlijk boven het gemiddelde blijven. Daardoor zal transporttoewijzing via de spotmarkt zeer interessant blijven”, besluit Jan Rzehak.

Recente nieuwsberichten

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare

Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK

De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.