Toename in transportcapaciteit wijst op daling van economische groei

In het eerste kwartaal van 2019 nam de beschikbare wegtransportcapaciteit met bijna één derde toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2018. Dat wil zeggen dat in het begin van dit jaar veel minder goederen werden vervoerd vergeleken met de voorgaande maanden. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2018, was er van januari tot maart dit jaar 14,9% meer transportcapaciteit beschikbaar. Die sterke toename van beschikbare capaciteit op de markt geeft aan dat de Europese en Duitse economie langzamer aan het groeien zijn. Daarnaast lagen de transportprijzen in het eerste kwartaal van 2019 8,4% lager dan in het vierde kwartaal van 2018 wat voornamelijk veroorzaakt werd door dieselprijzen die veel lager waren. Al die gegevens komen uit de 39ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en TIM Consult.

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het rapport:
 
Door de groeiende transportcapaciteit in de tweede helft van 2018, kwam in het eerste kwartaal van 2019 een extra 31,4% aan beschikbare laadruimte vrij voor verladers. “De sterke toename in beschikbare transportcapaciteit die we in de afgelopen maanden hebben gezien, is het eerste bewijs van een terugval in de economische groei. Het economische jaarverslag 2019 van de Duitse overheid dat eind januari is gepubliceerd, onderstreepte die opvatting ook voor de Duitse markt. Daarin wordt een toename van het BBP verondersteld van slechts één procent”, aldus Oliver Kahrs, managing director van TIM Consult.
 
Hoewel de transportprijzen in het eerste kwartaal enorm zijn gedaald, blijven ze relatief hoog vergeleken met de recente kwartalen. “De transportprijsindex van het eerste kwartaal van 2019 ligt 1,3% hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Maar dit jaar zouden de prijzen lager moeten liggen dan die van begin 2018, omdat er dit jaar 14,9% meer transportcapaciteit beschikbaar was”, weet Jan Rzehak, business consulting director bij Transporeon. “Als we alleen naar transporten binnen Duitsland kijken, zien we dat in het afgelopen kwartaal de prijzen zelfs 4,5% hoger waren dan in het eerste kwartaal van 2018. De wijziging in toltarieven voor vrachtwagens in januari kan daarvoor ook een reden zijn.”
 
Doordat er steeds meer transportcapaciteit online komt, wordt het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste aanbieding per transportopdracht op de spotmarkt ook groter. Omwille van seizoensgebonden redenen is de beschikbare transportcapaciteit normaliter groter in de eerste maanden van het jaar. Daardoor is het prijsverschil in het eerste kwartaal meestal ook groter. In 2019 was dit echter bijzonder groot met 25%. Verladers zullen daardoor waarschijnlijk hun voordeel hebben gedaan met gunstigere prijzen bij het plaatsen van hun transportaanbiedingen op de spotmarkt. Om grote, vergelijkbare verschillen tussen de hoogste en laagste aanbieding per transportopdracht te zien, moeten we teruggaan naar het vierde kwartaal van 2009. Dat was het eerste jaar dat de Europese Unie negatieve groei boekte in de nasleep van de banken- en economische crisis. “Met het oog op de huidige economische ontwikkeling zal het prijsverschil in de komende maanden waarschijnlijk boven het gemiddelde blijven. Daardoor zal transporttoewijzing via de spotmarkt zeer interessant blijven”, besluit Jan Rzehak.

Recente nieuwsberichten

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg Als antwoord op de congestieproblematiek rond Antwerpen lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 een nachthub in de industriezone Hoge Mauw in Arendonk. Het betreft een locatie waar containers die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten, kunnen worden gedropt en opgehaald.

Transportfederaties noemen looneisen van vakbond onrealistisch

De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR hebben van de socialistische vakbond BTB-ABVV een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ontvangen. Die komt er nadat de vakbonden op het paritair comité van 21 februari ll. een aanpassing van de lonen hebben geëist.

Vola optimaliseert logistiek met Knapp

De badkamerkranen die Vola in zijn fabriek in het Deense Horsens produceert, worden wereldwijd gedistribueerd. Om zijn opslag- en distributieprocessen te optimaliseren, gaat Vola over tot de installatie van de OSR Shuttle Evo, het automatische opslagsysteem van Knapp.

Zorgservice XL zet ZetesChronos in voor betere leveringsprocessen naar ziekenhuizen

De Nederlandse logistiek dienstverlener Zorgservice XL investeert in een nieuwe track & trace-oplossing om de processen voor leveringen naar zijn ziekenhuizen te verbeteren. Door de implementatie van ZetesChronos moeten complete visibiliteit en traceerbaarheid van zendingen en hogere serviceniveaus worden gerealiseerd bij de vijf ziekenhuizen waarmee Zorgservice XL samenwerkt.

Primark breidt distributiecentrum bij Roosendaal uit

Het XXL distributiecentrum van Primark in het Nederlandse Oud-Gastel, bij Roosendaal, beslaat nu al 56.000m² en wordt met nog eens 30.000m² uitgebreid, tot een totale oppervlakte van 86.000m². Het distributiecentrum, waar DSV instaat voor de logistieke operaties, is sinds half 2016 operationeel en is het enige dc van de Ierse modeketen in Nederland.

Contargo start implementatie van Terminal Operating System

Contargo is een van de grote logistieke containernetwerken in Europa. Om de overslag op zijn terminals efficiënter te maken, ontwikkelde Contargo op basis van scrum een eigen Terminal Operating System. Daartoe bundelde het de krachten met IT-dienstverlener synyx uit Karlsruhe.

Nieuwe Belgische cloudapplicatie voor efficiënt voorraadbeheer bij starters en kmo’s

Webship Online moet starters en kmo’s een gebruikersvriendelijke en betaalbare cloudapplicatie bieden om hun voorraad en bestellingen te beheren. Momenteel maken een tiental Belgische en Nederlandse bedrijven al gebruik van de bètaversie, maar op 1 maart 2019 wordt de Belgische cloudapplicatie internationaal gelanceerd.

Prayon ondergaat digitale transformatie samen met SAS

Prayon is al meer dan 100 jaar toonaangevend in fosfaatchemie. Samen met SAS gaat het bedrijf een globaal analytisch platform uitrollen. De samenwerking moet de chemische sites van Prayon in staat stellen met geoptimaliseerde processen het beste uit de beschikbare data te halen.

PackMyRide laadt pakketten automatisch in bezorgvoertuigen

Dematic stelt zijn PackMyRide automatiseringssysteem voor. Het systeem zorgt ervoor dat pakketten voor het eerst volledig geautomatiseerd in bezorgvoertuigen worden geladen. Momenteel wordt PackMyRide getest in een distributiecentrum van projectpartner DPD.

Prologis bouwt nieuw distributiecentrum voor Hema

Vastgoedbedrijf Prologis heeft op bedrijvenpark Het Klooster in Nieuwegein (NL) een terrein van ruim 57.000m² gekocht. Daarop bouwt het een pand met een oppervlakte van 34.000m² voor Hema. De winkelketen heeft naar eigen zeggen een nieuw distributiecentrum nodig vanwege de ambitie om (internationaal) door te groeien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.