Toename in transportcapaciteit wijst op daling van economische groei

In het eerste kwartaal van 2019 nam de beschikbare wegtransportcapaciteit met bijna één derde toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2018. Dat wil zeggen dat in het begin van dit jaar veel minder goederen werden vervoerd vergeleken met de voorgaande maanden. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2018, was er van januari tot maart dit jaar 14,9% meer transportcapaciteit beschikbaar. Die sterke toename van beschikbare capaciteit op de markt geeft aan dat de Europese en Duitse economie langzamer aan het groeien zijn. Daarnaast lagen de transportprijzen in het eerste kwartaal van 2019 8,4% lager dan in het vierde kwartaal van 2018 wat voornamelijk veroorzaakt werd door dieselprijzen die veel lager waren. Al die gegevens komen uit de 39ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en TIM Consult.

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het rapport:
 
Door de groeiende transportcapaciteit in de tweede helft van 2018, kwam in het eerste kwartaal van 2019 een extra 31,4% aan beschikbare laadruimte vrij voor verladers. “De sterke toename in beschikbare transportcapaciteit die we in de afgelopen maanden hebben gezien, is het eerste bewijs van een terugval in de economische groei. Het economische jaarverslag 2019 van de Duitse overheid dat eind januari is gepubliceerd, onderstreepte die opvatting ook voor de Duitse markt. Daarin wordt een toename van het BBP verondersteld van slechts één procent”, aldus Oliver Kahrs, managing director van TIM Consult.
 
Hoewel de transportprijzen in het eerste kwartaal enorm zijn gedaald, blijven ze relatief hoog vergeleken met de recente kwartalen. “De transportprijsindex van het eerste kwartaal van 2019 ligt 1,3% hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Maar dit jaar zouden de prijzen lager moeten liggen dan die van begin 2018, omdat er dit jaar 14,9% meer transportcapaciteit beschikbaar was”, weet Jan Rzehak, business consulting director bij Transporeon. “Als we alleen naar transporten binnen Duitsland kijken, zien we dat in het afgelopen kwartaal de prijzen zelfs 4,5% hoger waren dan in het eerste kwartaal van 2018. De wijziging in toltarieven voor vrachtwagens in januari kan daarvoor ook een reden zijn.”
 
Doordat er steeds meer transportcapaciteit online komt, wordt het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste aanbieding per transportopdracht op de spotmarkt ook groter. Omwille van seizoensgebonden redenen is de beschikbare transportcapaciteit normaliter groter in de eerste maanden van het jaar. Daardoor is het prijsverschil in het eerste kwartaal meestal ook groter. In 2019 was dit echter bijzonder groot met 25%. Verladers zullen daardoor waarschijnlijk hun voordeel hebben gedaan met gunstigere prijzen bij het plaatsen van hun transportaanbiedingen op de spotmarkt. Om grote, vergelijkbare verschillen tussen de hoogste en laagste aanbieding per transportopdracht te zien, moeten we teruggaan naar het vierde kwartaal van 2009. Dat was het eerste jaar dat de Europese Unie negatieve groei boekte in de nasleep van de banken- en economische crisis. “Met het oog op de huidige economische ontwikkeling zal het prijsverschil in de komende maanden waarschijnlijk boven het gemiddelde blijven. Daardoor zal transporttoewijzing via de spotmarkt zeer interessant blijven”, besluit Jan Rzehak.

Recente nieuwsberichten

UV-robot van Amazon moet Covid-virus uitschakelen

In een recent verslag in ‘60 Minutes’ op CBS News heeft Amazon een video laten zien van zijn nieuwste uitvinding: een robot die het Covid-virus zou uitschakelen. De autonome vierwielige robot is uitgerust met UV-lampen en is volgens de reportage slechts een van de ideeën die Amazon momenteel uittest om virussen te doden in zijn distributiecentra en in de winkels van Whole Foods.

Flitsmeister gaat pakketjes bezorgen

Lokale handelaars slagen er vaak niet in pakketjes snel en op tijd geleverd te krijgen. Zelfs voor pakketten die in de buurt van de winkel moeten worden bezorgd, wordt er nog weinig gewerkt met same day delivery. Daarom zet Flitsmeister – de Nederlandse app voor realtime verkeersinformatie – nu zijn community van 1,7 miljoen gebruikers in om daarbij te helpen.

Leuze Electronic wordt Leuze

Leuze Electronic, het Duitse bedrijf dat sinds 1963 actief is in elektronica, meer bepaald sensoroplossingen, gaat voortaan verder onder de naam Leuze. De naamsverandering kwam er volgens CEO Ulrich Balbach om verschillende praktische redenen.

Shippeo en 4flow slaan de handen in mekaar

Shippeo, een toonaangevende Europese speler in supply chain visibility, kondigt een wereldwijde samenwerking aan met 4flow, leverancier van supply chain consultancy, software en 4PL dienstverlening. Doelstelling is de zichtbaarheid in de supply chain te vergroten en de efficiency te verhogen voor verladers, vervoerders en eindklanten.

Geodis Countbot telt razendsnel voorraad in het magazijn

Geodis Countbot is een gezamenlijke ontwikkeling van logistiek dienstverlener Geodis en Delta Drone, aanbieder van civiele drones voor professioneel gebruik. Het betreft een geautomatiseerd systeem, uitgerust met een drone, waarmee in realtime en zonder menselijke tussenkomst inventarisatie en voorraadbeheer mogelijk is.

H.Essers spoort temperatuurgecontroleerde embargogoederen via Rusland naar China

Als reactie op de inlijving van de Krim door Rusland, voerde de EU in 2014 een aantal beperkende maatregelen tegen Rusland in. Daarop reageerde Rusland op zijn beurt met een aantal embargo’s, onder andere voor de export van voedingsproducten naar en via Rusland.

SupplyStack introduceert nieuwe Time Slot Booking oplossing

SupplyStack, een logtech scale-up uit Antwerpen, lanceert met Time Slot Booking een oplossing waarmee vervoerders online een afspraak kunnen boeken bij de verlader om goederen te komen laden of lossen. Met de Time Slot Booking tool kunnen vervoerders op een eenvoudige manier slots inplannen en milestones updaten, wat het proces voorspelbaar en transparant maakt.

Gaston Schul neemt Tradeblox over

Full-service douanedienstverlener Gaston Schul heeft in het eerste kwartaal van 2020 de overname van de Nederlandse startup Tradeblox afgerond. De overname past binnen de ambitie van Gaston Schul om een Europese one-stop customs shop neer te zetten.

Een inzichtelijke, gebruiksvriendelijke oplossing voor voorraadbeheer maakt een optimalisatie van de beschikbare voorraad mogelijk

Induscabel had een oplossing nodig die een beter inzicht zou geven in de beschikbare voorraad, een meer open architectuur waardoor ze konden linken naar de juiste bronnen en gegevens, en met de juiste instellingen waarmee ze in specifieke scenario's alerts konden activeren in relatie met hun voorraadbeheer Lees hier de volledige case study.

Shippeo-tool monitort real-time herstel van Covid-19 per sector

Shippeo, aanbieder van oplossingen voor supply chain visibiliteit, heeft een tool ontwikkeld om het Covid-19 herstel per sector live te monitoren. De ‘Supply Chain Recovery Map’ biedt actueel inzicht in het economische herstel per sector, gebaseerd op data van ruim 3.000 fabrieken en magazijnen in Europa, met bijbehorende transportation flows.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.