Toename in transportcapaciteit wijst op daling van economische groei

In het eerste kwartaal van 2019 nam de beschikbare wegtransportcapaciteit met bijna één derde toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2018. Dat wil zeggen dat in het begin van dit jaar veel minder goederen werden vervoerd vergeleken met de voorgaande maanden. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2018, was er van januari tot maart dit jaar 14,9% meer transportcapaciteit beschikbaar. Die sterke toename van beschikbare capaciteit op de markt geeft aan dat de Europese en Duitse economie langzamer aan het groeien zijn. Daarnaast lagen de transportprijzen in het eerste kwartaal van 2019 8,4% lager dan in het vierde kwartaal van 2018 wat voornamelijk veroorzaakt werd door dieselprijzen die veel lager waren. Al die gegevens komen uit de 39ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en TIM Consult.

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het rapport:
 
Door de groeiende transportcapaciteit in de tweede helft van 2018, kwam in het eerste kwartaal van 2019 een extra 31,4% aan beschikbare laadruimte vrij voor verladers. “De sterke toename in beschikbare transportcapaciteit die we in de afgelopen maanden hebben gezien, is het eerste bewijs van een terugval in de economische groei. Het economische jaarverslag 2019 van de Duitse overheid dat eind januari is gepubliceerd, onderstreepte die opvatting ook voor de Duitse markt. Daarin wordt een toename van het BBP verondersteld van slechts één procent”, aldus Oliver Kahrs, managing director van TIM Consult.
 
Hoewel de transportprijzen in het eerste kwartaal enorm zijn gedaald, blijven ze relatief hoog vergeleken met de recente kwartalen. “De transportprijsindex van het eerste kwartaal van 2019 ligt 1,3% hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Maar dit jaar zouden de prijzen lager moeten liggen dan die van begin 2018, omdat er dit jaar 14,9% meer transportcapaciteit beschikbaar was”, weet Jan Rzehak, business consulting director bij Transporeon. “Als we alleen naar transporten binnen Duitsland kijken, zien we dat in het afgelopen kwartaal de prijzen zelfs 4,5% hoger waren dan in het eerste kwartaal van 2018. De wijziging in toltarieven voor vrachtwagens in januari kan daarvoor ook een reden zijn.”
 
Doordat er steeds meer transportcapaciteit online komt, wordt het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste aanbieding per transportopdracht op de spotmarkt ook groter. Omwille van seizoensgebonden redenen is de beschikbare transportcapaciteit normaliter groter in de eerste maanden van het jaar. Daardoor is het prijsverschil in het eerste kwartaal meestal ook groter. In 2019 was dit echter bijzonder groot met 25%. Verladers zullen daardoor waarschijnlijk hun voordeel hebben gedaan met gunstigere prijzen bij het plaatsen van hun transportaanbiedingen op de spotmarkt. Om grote, vergelijkbare verschillen tussen de hoogste en laagste aanbieding per transportopdracht te zien, moeten we teruggaan naar het vierde kwartaal van 2009. Dat was het eerste jaar dat de Europese Unie negatieve groei boekte in de nasleep van de banken- en economische crisis. “Met het oog op de huidige economische ontwikkeling zal het prijsverschil in de komende maanden waarschijnlijk boven het gemiddelde blijven. Daardoor zal transporttoewijzing via de spotmarkt zeer interessant blijven”, besluit Jan Rzehak.

Recente nieuwsberichten

Crown introduceert V-Force lithium-ion-technologie

Onder de merknaam V-Force lanceert intralogistieke onderneming Crown zijn eigen oplossingen voor klanten die de prestatie van hun heftrucks willen verhogen door lithium-ion-technologie te gebruiken. De V-Force-energieopslagsystemen omvatten lithium-ion-batterijen en opladers en zijn verkrijgbaar voor alle vorkheftrucks van Crown.

Sick zet technologie in om social distancing te garanderen

Met de nieuwe PeopleCounter en DistanceGuard SensorApps wil Sick de verspreiding van het COVID-19-virus helpen te vertragen. De combinatie met 2D- en 3D-LiDAR-sensoren moet ervoor zorgen dat mensen de aanbevolen minimumafstand in openbare en vooraf gedefinieerde ruimtes gemakkelijk kunnen aanhouden.

Nieuwe cobot van Fanuc staat ook zijn mannetje in productieomgevingen

Na de introductie in Tokio eind 2019 brengt Fanuc zijn lichtgewicht collaboratieve robots nu ook naar Europa. De eerste productie-eenheden van de CRX-10iA – een lichtgewicht collaboratieve robot (40kg) met een payload van 10kg (22,04lb) – worden vanaf augustus 2020 in Europese showrooms tentoongesteld, waarna levering aan de eerste klanten snel moet volgen.

Contargo neemt activiteiten van Barge Line Today over

Contargo breidt zijn binnenscheepvaartactiviteiten in de Benelux verder uit met de overname van het Nederlandse Barge Line Today. De zogeheten asset deal gaat op 1 september 2020 in en omvat zowel de medewerkers van de binnenscheepvaartonderneming als de klantcontacten.

Deense supermarkt Netto implementeert Storepick van Vanderlande

Vanderlande heeft een contract getekend met Salling Group A/S, de grootste foodretailer in Denemarken en ook eigenaar van discountketen Netto. Het contract omvat de installatie van Storepick, een gerobotiseerde end-to-end magazijnoplossing voor de foodretailmarkt.

KU-Leuven postgraduaat “Smart Logistics”

De logistieke toekomst is “smart”. Dat is boeiend, maar ook complex. Hoe krijg je er vat op? Het KU-Leuven postgraduaat “Smart Logistics” bied je antwoorden. Ons fundament? Voor elk topic de gepaste docent. Meer dan veertig KU-Leuven academici en experten gaan voor een bruisend aanbod aan theorie en praktijk.

Stijn De Beuckelaer aan het hoofd van SAP BeLux

SAP België en Luxemburg heeft met Stijn De Beuckelaer een nieuwe managing director aangesteld. Hij volgt Alain Georgy op die binnen EMEA North de functie van head of General Business Sales & Partners opneemt. Stijn De Beuckelaer kan terugblikken op twintig jaar ervaring bij SAP.

Linde MH introduceert zijn meest compacte en wendbare heftruck tot nu toe

Met de lancering van de E10 driewielheftruck wil Linde MH inspelen op de vraag naar compactere transportoplossingen, die bijvoorbeeld in magazijnen met smalle gangen uitkomst bieden. Met een lengte van 1.454mm en een breedte van 828mm is de E10 de compactste van alle Linde heftrucks en zelfs smaller dan de kleinste reachtruck.

Easy Systems neemt Easy Conveyors over

In 2007 startte Easy Systems als commerciële partner van Easy Conveyors in België. Na een samenwerking van dertien jaar breidt Easy Systems nu verder uit door de activiteiten van Easy Conveyors over te nemen. Met de overname wil Easy Systems o.a.

DPD investeert 60 miljoen euro en creëert 500 nieuwe jobs in België

Tegen eind 2020 wil DPD zijn beleveringscapaciteit in België fors verhogen. Zo worden er nog dit jaar 500 nieuwe jobs gecreëerd, waarvan 200 operationele jobs en 300 nieuwe chauffeurs. Om tegemoet te komen aan de enorme groei in e-commerce en de komende eindejaarsperiode opent DPD nieuwe depots in Lummen, Sint-Niklaas en Asse-Zellik.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.