TLV uit gemengde gevoelens bij nieuwe transportregels EU

Recent heeft de Europese Unie met de Mobility Package nieuwe regels voor wegvervoer goedgekeurd. Die verregaande hervorming van de Europese wegvervoersector legt onder andere de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven uit lageloonlanden aan banden. TLV is evenwel niet te spreken over de cooling-offperiode van vier dagen. Volgens de organisatie zal die de Belgische transporteur zwaar treffen.

Hoewel België veel hogere loonkosten heeft dan de buurlanden zijn Belgische transporteurs verplicht de zogenaamde cooling-offperiode te respecteren. Na maximum drie ritten binnen een andere lidstaat mag de transporteur vier dagen geen enkele nationale rit meer uitvoeren in dat land. Een studie uit 2019 toont aan dat de invloed van die maatregel op de Belgische transporteurs nefast is. TLV ijverde ervoor om de afkoelingsperiode te laten vallen bij terugkeer naar eigen land. Maar grote landen zoals Frankrijk en Duitsland verkozen toen hun eigen markt te beschermen, ten koste van vervoerders uit onder meer België.

Een positieve zaak in het nieuwe mobiliteitspakket is wel dat alle vrachtwagenchauffeurs om de vier weken thuis weekendrust moeten kunnen nemen. Zo wordt het fenomeen van wekenlang kamperende chauffeurs aangepakt en oneerlijke concurrentie wordt zo eindelijk bestreden. Ook het voertuig zelf moet om de acht weken verplicht terugkeren naar de standplaats in de lidstaat van vestiging. TLV rekent erop dat de controle hierop afdoende zal zijn.

Verder eist Europa voortaan een transportvergunning voor bestelwagens. De ondergrens voor internationaal transport werd verlaagd van 3,5 naar 2,5 ton. Het is volgens TLV positief dat een eerste stap wordt gezet om de zogenaamde ‘camionettisering’ aan te pakken, maar de organisatie blijft pleiten voor een nog lagere Europese ondergrens. Ook in ons land, dat zelfs voor nationaal vervoer al de lage grens van 500kg laadvermogen toepast, wil TLV evolueren naar een vergunning voor elk goederenvervoer, ook de allerlichtste.

Recente nieuwsberichten

Zetes ontwikkelt OpenTheCar-oplossing voor nox NightTimeExpress

Zetes heeft voor nox NightTimeExpress (voorheen TNT Innight) een OpenTheCar-oplossing ontwikkeld en geïntegreerd met ZetesChronos. Daarmee kunnen hun chauffeurs ’s nachts in auto’s van klanten leveren en afleveringen bevestigen, zonder daarvoor een sleutel nodig te hebben.

Conundra zorgt voor efficiëntere planning van leerlingenvervoer

Scholengroep Dender implementeerde bij de start van dit schooljaar OptiFlow, de routeoptimaliseringstool van Conundra, om de planning van 18 schoolbussen slimmer te organiseren. De scholengroep omvat meer dan 30 instellingen in de regio Aalst en gebruikt zijn vloot om leerlingen van en naar school te brengen én daguitstappen te organiseren.

Qlik introduceert geavanceerde geoanalyse met overname Idevio

Het in visual analytics gespecialiseerde Qlik neemt Idevio over, een Qlik partner en Zweedse leverancier van geografische software en diensten. Door de overname breidt Qlik zijn bestaande kaartfunctionaliteit uit en worden uitgebreide mogelijkheden voor geavanceerde geografische toepassingsscenario’s geboden.

Slecht ontworpen barcodescanners leiden tot hoger ziekteverzuim bij logistieke medewerkers

Uit recent onderzoek dat onderzoeksbureau Opinion Matters onder 500 Britse gebruikers van mobiele scanapparatuur voerde, blijkt dat de gezondheid en de productiviteit van logistieke medewerkers en pakketbezorgers o.a. negatief wordt beïnvloed door slecht ontworpen barcodescanners.

Europese kmo’s willen steeds meer exporteren

Europese kmo’s richten zich steeds meer op export om meer inkomsten te genereren, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van UPS tijdens het tweede en derde kwartaal van 2016. Grote uitzondering vormt het Verenigd Koninkrijk, waar het vertrouwen in de export in de maanden na het Brexit-referendum aanzienlijk is afgenomen.

Groep Heylen plant groot innovatief logistiek project in Gent

Groep Heylen plant op het ‘Eiland Zwijnaarde’ bij Gent de realisatie van een groot logistiek complex voor warehousing. Het project volgt op een oproep van Waterwegen en Zeekanaal voor projecten op het zogenaamde ‘Tech Lane Ghent Logistics’, een strategische site gelegen aan het klaverblad van Zwijnaarde (het kruispunt van de E40 en E17).

Logitrans introduceert nieuwe palletwagen met weeginrichting

Daarmee wil Logitrans inspelen op de vraag vanuit de transportsector en firma’s met grote distributiecentra die vaak het gewicht moeten kennen van de goederen die vertrekken, zonder daarbij tijd te verliezen. De nieuwe palletwagen met weegschaal weegt tot 2200 kg, heeft een tarrafunctie, zero positieve, batterij indicator en vier weegcellen met een nauwkeurigheid van 99,95%.

Deutsche Post DHL Group en Gavi sluiten partnership voor snellere levering van vaccins

Deutsche Post DHL Group en Gavi, the Vaccine Alliance, kondigden in Davos een nieuw wereldwijd partnership aan voor de levering van levensreddende vaccins in ontwikkelingslanden. De komende drie jaar zal het partnership de landen die door Gavi worden gesteund, voorzien van efficiënte supply chain oplossingen om de levering van vaccins sneller en beter te laten verlopen.

Contargo lanceert Koblenz Multimodal Express

Het logistieke containerbedrijf Contargo heeft zijn spoordiensten uitgebreid. Sinds januari biedt Contargo een nieuwe spoorverbinding tussen Rotterdam en Koblenz. De ‘Koblenz Multimodal Express’ start met een vaste dienstregeling en twee retourdiensten per week.

NSK krijgt 72% meer ruimte in nieuw EDC

Rollagerproducent NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) is in Tilburg, op vier kilometer van de bestaande locatie, begonnen met de bouw van een nieuw Europees distributiecentrum (EDC). Door de oppervlakte van 17.357m² beschikt de site over 72% meer magazijnruimte en is er plaats voor 51% meer pallets, terwijl ook de ruimte voor rekken en de laadruimte verdubbeld is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.