TLV uit gemengde gevoelens bij nieuwe transportregels EU

Recent heeft de Europese Unie met de Mobility Package nieuwe regels voor wegvervoer goedgekeurd. Die verregaande hervorming van de Europese wegvervoersector legt onder andere de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven uit lageloonlanden aan banden. TLV is evenwel niet te spreken over de cooling-offperiode van vier dagen. Volgens de organisatie zal die de Belgische transporteur zwaar treffen.

Hoewel België veel hogere loonkosten heeft dan de buurlanden zijn Belgische transporteurs verplicht de zogenaamde cooling-offperiode te respecteren. Na maximum drie ritten binnen een andere lidstaat mag de transporteur vier dagen geen enkele nationale rit meer uitvoeren in dat land. Een studie uit 2019 toont aan dat de invloed van die maatregel op de Belgische transporteurs nefast is. TLV ijverde ervoor om de afkoelingsperiode te laten vallen bij terugkeer naar eigen land. Maar grote landen zoals Frankrijk en Duitsland verkozen toen hun eigen markt te beschermen, ten koste van vervoerders uit onder meer België.

Een positieve zaak in het nieuwe mobiliteitspakket is wel dat alle vrachtwagenchauffeurs om de vier weken thuis weekendrust moeten kunnen nemen. Zo wordt het fenomeen van wekenlang kamperende chauffeurs aangepakt en oneerlijke concurrentie wordt zo eindelijk bestreden. Ook het voertuig zelf moet om de acht weken verplicht terugkeren naar de standplaats in de lidstaat van vestiging. TLV rekent erop dat de controle hierop afdoende zal zijn.

Verder eist Europa voortaan een transportvergunning voor bestelwagens. De ondergrens voor internationaal transport werd verlaagd van 3,5 naar 2,5 ton. Het is volgens TLV positief dat een eerste stap wordt gezet om de zogenaamde ‘camionettisering’ aan te pakken, maar de organisatie blijft pleiten voor een nog lagere Europese ondergrens. Ook in ons land, dat zelfs voor nationaal vervoer al de lage grens van 500kg laadvermogen toepast, wil TLV evolueren naar een vergunning voor elk goederenvervoer, ook de allerlichtste.

Recente nieuwsberichten

FedEx introduceert emissievrije elektrische bestelwagens in België

Vanaf deze maand stuurt FedEx vijf emissievrije en volledig elektrische Nissan e-NV200 bestelwagens de Belgische weg op. De vijf voertuigen worden ingezet om zendingen op te halen en af te leveren in de regio’s Gent, Brussel en Antwerpen. Omdat die grote steden vaak te maken hebben met last mile leveringen, vormen ze een ideaal gebied voor de elektrische bestelwagens.

WDPort of Ghent verwelkomt Mainfreight als tweede huurder

WDPort of Ghent verwelkomt Mainfreight als tweede huurder Logistiek dienstverlener Mainfreight breidt zijn huidige warehousing activiteiten in België verder uit op het WDPort of Ghent. Het tweede project van WDP aan het Kluizendok in de haven van Gent betreft 30.000m², waarvan Mainfreight in een eerste fase een distributiecentrum van circa 9.000m² zal innemen.

Dematic wordt AGV-reus na integratie van Egemin Automation

Na de overname door de Kion Group heeft Dematic de plannen aangekondigd voor de integratie van Egemin Automation in zijn organisatie. De integratie zal tegen eind 2017 worden voltooid en zal resulteren in de grootste aanbieder van automatisch geleide voertuigen (AGV).

DHL wil 0% logistiek gerelateerde CO2-uitstoot tegen 2050

Met die ambitieuze doelstelling wil Deutsche Post DHL Group bijdragen om de doelstellingen van de klimaattop in Parijs te halen, m.n. de opwarming van de aarde onder de twee graden Celsius te houden. Verder wil de groep zich manifesteren als leider in groene logistiek en zijn portfolio verder uitbreiden met groene producten en diensten.

Jan De Kimpe en Philip Van Gasse versterken valueXstream

ValueXstream, dat zich toelegt op vraagstukken over de interne en externe supply chain, verwelkomt daarmee twee nieuwe partners. Philip Van Gasse (links op de foto) tekent e-commerce-strategieën uit en vertaalt supply chain noden in softwareoplossingen.

Onderzoek Descartes onderstreept belang van EDI

Tachtig procent van de Belgische en Nederlandse producenten, leveranciers, retailers en logistiek dienstverleners noemt electronic data interchange (EDI) een bedrijfskritische voorziening binnen de organisatie. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes Systems Group bij 140 bedrijven in België en Nederland.

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking. De software berekent de meest optimale looproute door het warehouse en laat onnodig lange loopafstanden tot de verledentijd behoren.

Lifé Pharma verkrijgt transparantie met Qlik Sense van Credon

Lifé Pharma is een Waalse coöperatie die voor een netwerk van meer dan 300 zelfstandige apothekers in Wallonië optreedt als groothandelaar in geneesmiddelen en medische producten. Het bedrijf worstelde met het hoge tempo van digitalisering in de sector.

Hyster lanceert nieuwe meeloopstapelaar van 2 ton

De stapelaar is geschikt om pallets te stapelen en op te pakken uit stellingen tot een hoogte van 4 meter. De fabrikant noemt de S2.0 in het bijzonder geschikt voor het gebruik in magazijnen van doe-het-zelfzaken, kleinschalige opslag of productieactiviteiten met zware lasten.

Eerste paal logistiek centrum DB Schenker in Venlo

Op ‘Trade Port Noord’ in het Nederlands Limburgse Venlo werd vorige week het officiële startschot gegeven voor de bouw van een nieuw logistiek centrum. Op de logistieke hotspot bouwt Willy Naessens Nederland in opdracht van WDP een logistiek centrum van ongeveer 50.000 vierkante meter voor logistiek dienstverlener Schenker Logistics BeNeLux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.