TLV uit gemengde gevoelens bij nieuwe transportregels EU

Recent heeft de Europese Unie met de Mobility Package nieuwe regels voor wegvervoer goedgekeurd. Die verregaande hervorming van de Europese wegvervoersector legt onder andere de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven uit lageloonlanden aan banden. TLV is evenwel niet te spreken over de cooling-offperiode van vier dagen. Volgens de organisatie zal die de Belgische transporteur zwaar treffen.

Hoewel België veel hogere loonkosten heeft dan de buurlanden zijn Belgische transporteurs verplicht de zogenaamde cooling-offperiode te respecteren. Na maximum drie ritten binnen een andere lidstaat mag de transporteur vier dagen geen enkele nationale rit meer uitvoeren in dat land. Een studie uit 2019 toont aan dat de invloed van die maatregel op de Belgische transporteurs nefast is. TLV ijverde ervoor om de afkoelingsperiode te laten vallen bij terugkeer naar eigen land. Maar grote landen zoals Frankrijk en Duitsland verkozen toen hun eigen markt te beschermen, ten koste van vervoerders uit onder meer België.

Een positieve zaak in het nieuwe mobiliteitspakket is wel dat alle vrachtwagenchauffeurs om de vier weken thuis weekendrust moeten kunnen nemen. Zo wordt het fenomeen van wekenlang kamperende chauffeurs aangepakt en oneerlijke concurrentie wordt zo eindelijk bestreden. Ook het voertuig zelf moet om de acht weken verplicht terugkeren naar de standplaats in de lidstaat van vestiging. TLV rekent erop dat de controle hierop afdoende zal zijn.

Verder eist Europa voortaan een transportvergunning voor bestelwagens. De ondergrens voor internationaal transport werd verlaagd van 3,5 naar 2,5 ton. Het is volgens TLV positief dat een eerste stap wordt gezet om de zogenaamde ‘camionettisering’ aan te pakken, maar de organisatie blijft pleiten voor een nog lagere Europese ondergrens. Ook in ons land, dat zelfs voor nationaal vervoer al de lage grens van 500kg laadvermogen toepast, wil TLV evolueren naar een vergunning voor elk goederenvervoer, ook de allerlichtste.

Recente nieuwsberichten

Goed tussentijds rapport voor haven Antwerpen

De overslag in de Antwerpse haven blijft groeien. Na negen maanden staat de totale overslag op 167,1 miljoen ton, een stijging van 3,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In nagenoeg alle sectoren werd tot en met september een sterke groei genoteerd: containers gingen er in tonnage met +3,7% op vooruit (91,9 miljoen ton), vloeibaar massagoed, zoals aardoliederivaten, dikte verder aan met +2,4% (54,4 miljoen ton), conventioneel stukgoed, zoals staal, ging er met +7,7% (7,8 miljoen ton) op vooruit en roro sluit met +10,7% (3,7 miljoen ton) het lijstje van groeiers af.

Febetra eist controles bij herziening detacheringsrichtlijn

De Europese ministers van Werk hebben bevestigd dat de notie ‘detachering’ ook van toepassing is op de transportsector, maar dat de specifieke regels omwille van het mobiele karakter van de werknemers in de transportsector aan de hand van een zogenaamde ‘lex specialis’ in het kader van de ‘Mobility Package’ geconcretiseerd zullen worden.

Opel neemt Jungheinrich in de arm voor nieuw dc

Autofabrikant Opel opende recent zijn Europees distributiecentrum voor reserve-onderdelen in het Duitse Langendreer, in de buurt van Bochum. Meer dan elf miljoen Opel-chauffeurs in heel Europa worden voortaan voorzien van reserve-onderdelen uit dit magazijn, dat ongeveer twaalf voetbalvelden groot is.

Bestelwagens aan opmars toe voor goederenvervoer over de weg

In Nederland wordt de bestelwagen steeds vaker ingezet voor goederenvervoer over de weg. Dat blijkt uit recente cijfers die het Nederlandse Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), in zijn Mobiliteitsbeeld 2017 publiceert. Zo blijkt dat de Nederlandse bestelauto’s in 2016 ruim 64 miljoen ton goederen vervoerden, waarvan 63 miljoen ton binnen Nederland.

Havenfusie Gent en Zeeland Seaports weer een stap dichterbij

Het Vlaamse Havenbedrijf Gent en het Nederlandse Zeeland Seaports kondigden in november vorig jaar een fusieverkenning aan. Momenteel spreken de aandeelhouders zich over de fusieovereenkomst uit. Om die fusie tot stand te brengen is ook een wijziging van het Vlaamse Havendecreet nodig.

VIL roept Multimodaal.Vlaanderen in het leven

Als een van de maatregelen om het tij rond de toenemende congestie op onze wegen te keren, besliste de Vlaamse regering in juli 2017 een multimodaal adviespunt onder te brengen bij VIL. Dat adviespunt werd zopas gelanceerd. ‘Multimodaal.Vlaanderen’ wil bedrijven informeren, sensibiliseren en begeleiden om voor elke goederenstroom de meest optimale vervoerskeuze(s) te bepalen.

Vestel krijgt meer overzicht en controle over de supply chain met ICRON’s S&OP-oplossing

Vestel Group bestaat uit 24 ondernemingen die zich bezighouden met productie, software- en technologieontwikkeling, marketing, en distributie op het gebied van consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, mobiele technologieën, ledverlichting en de defensie-industrie.

Omschakeling naar lean manufacturing

Een efficiëntere aanpak van de productie, meer opslagruimte, kortere doorlooptijden …, verneem hoe Bito dit realiseert bij haar klanten. Handige magazijnbakken met laag eigengewicht - makkelijk verplaatsbaar, maar met een hoge draagkracht voor zware onderdelen - , een betere oplossing voor identificatie en labeling in de productie   - minder verloren tijd met zoeken naar onderdelen -  … het is maar een greep uit de vele voordelen die BITO haar klant bezorgde.

Interoute voegt Cloud Fabric toe aan zijn Edge SD-WAN-service

Interoute, eigenaar en aanbieder van een internationaal cloudservices-platform, introduceert Interoute Edge SD-WAN, een Software-Defined Wide Area Network-serviceonderdeel van zijn internationale Cloud Fabric. Naast kosten verlagen, moet de oplossing applicatieprestaties in de cloud verbeteren door applicaties op intelligente wijze met elkaar te verbinden.

Medux verbetert leveringen aan Medipoint-winkels met nieuw logistiek platform

Medux is een van de grootste welzijnsorganisaties in Nederland. Om de dienstverlening van de verschillende Medipoint thuiszorgwinkels en online webshop verder te verbeteren, heeft de organisatie haar logistieke platform voor al haar chauffeurs vernieuwd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.