TLV uit gemengde gevoelens bij nieuwe transportregels EU

Recent heeft de Europese Unie met de Mobility Package nieuwe regels voor wegvervoer goedgekeurd. Die verregaande hervorming van de Europese wegvervoersector legt onder andere de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven uit lageloonlanden aan banden. TLV is evenwel niet te spreken over de cooling-offperiode van vier dagen. Volgens de organisatie zal die de Belgische transporteur zwaar treffen.

Hoewel België veel hogere loonkosten heeft dan de buurlanden zijn Belgische transporteurs verplicht de zogenaamde cooling-offperiode te respecteren. Na maximum drie ritten binnen een andere lidstaat mag de transporteur vier dagen geen enkele nationale rit meer uitvoeren in dat land. Een studie uit 2019 toont aan dat de invloed van die maatregel op de Belgische transporteurs nefast is. TLV ijverde ervoor om de afkoelingsperiode te laten vallen bij terugkeer naar eigen land. Maar grote landen zoals Frankrijk en Duitsland verkozen toen hun eigen markt te beschermen, ten koste van vervoerders uit onder meer België.

Een positieve zaak in het nieuwe mobiliteitspakket is wel dat alle vrachtwagenchauffeurs om de vier weken thuis weekendrust moeten kunnen nemen. Zo wordt het fenomeen van wekenlang kamperende chauffeurs aangepakt en oneerlijke concurrentie wordt zo eindelijk bestreden. Ook het voertuig zelf moet om de acht weken verplicht terugkeren naar de standplaats in de lidstaat van vestiging. TLV rekent erop dat de controle hierop afdoende zal zijn.

Verder eist Europa voortaan een transportvergunning voor bestelwagens. De ondergrens voor internationaal transport werd verlaagd van 3,5 naar 2,5 ton. Het is volgens TLV positief dat een eerste stap wordt gezet om de zogenaamde ‘camionettisering’ aan te pakken, maar de organisatie blijft pleiten voor een nog lagere Europese ondergrens. Ook in ons land, dat zelfs voor nationaal vervoer al de lage grens van 500kg laadvermogen toepast, wil TLV evolueren naar een vergunning voor elk goederenvervoer, ook de allerlichtste.

Recente nieuwsberichten

Coop vertrouwt voor uitbreiding opnieuw in Witron

Sinds 2014 levert de Noorse supermarktketen Coop vanuit zijn 52.000m² grote centrale distributiecentrum in Oslo 17.000 verschillende droge, verse en bevroren producten aan 1.200 winkels in heel Noorwegen, gaande van grote drukke supermarkten in de stedelijke gebieden tot heel kleine winkels in het uiterste noorden, op 2000 km afstand van het dc.

Wereldwijde one-stop-shop voor heftrucks, hoogwerkers en verreikers

Jungheinrich, aanbieder van intralogistieke oplossingen, gaat op het vlak van materieelverhuur internationaal samenwerken met Riwal. De Riwal Holding Group, met hoofdkantoor in Nederland, is internationaal gespecialiseerd in de verhuur en verkoop van hoogwerkers en verreikers.

Motrac Handling & Cleaning neemt Lauwers Heftruck Service over

Motrac Handling & Cleaning, exclusieve invoerder en verdeler van Linde Material Handling producten voor België, heeft de activiteiten van branchegenoot Lauwers Heftruck Service uit Dottenijs overgenomen. Het familiebedrijf Lauwers is al bijna dertig jaar actief als onderhouds- en herstelbedrijf voor de Linde magazijn- en heftrucks en is uitgegroeid tot een belangrijke regionale leverancier van materiaal voor goederenbehandeling.

Wordt Amazon de nieuwe Uber voor vrachtvervoer?

Amazon zou sinds vorig jaar een nieuwe online dienst aan het uittesten zijn om vrachtwagenchauffeurs te matchen met verladers. Dat heeft de Amerikaanse nieuwszender CNBC vernomen uit bronnen die nauw bij het project betrokken zijn. Door een dergelijke online vrachtdienst te lanceren, zou Amazon niet alleen zijn bestaande netwerk van transporteurs beter kunnen beheren en vracht beter toewijzen dan vandaag het geval is.

DHL Express keert terug naar West-Vlaanderen

Projectontwikkelaar Global Estate Group is in Roeselare, op een terrein van bijna 13.000m², gestart met de eerste funderingen en grondwerken van het nieuwste Service Center in West-Vlaanderen. Het betreft een distributiecentrum waar de inkomende goederen niet worden opgeslagen, maar meteen worden ingeladen bij de uitgaande goederen.

IT-bedrijf Simply Deliver treedt toe tot iShare-netwerk

Startup Simply Deliver heeft als eerste IT-bedrijf in Nederland het toetredingsproces van het iShare-afsprakenstelsel succesvol afgerond. Voortaan hebben partijen die via het platform van Simply Deliver data delen, de zekerheid dat hun data veilig en betrouwbaar worden gedeeld, ook wanneer die partijen geen commerciële relatie met elkaar hebben of niet eerder met elkaar data hebben gedeeld.

Ford creëert robot in combinatie met zelfrijdende auto voor autonome thuisleveringen

Autoconstructeur Ford bouwt samen met Agility Robotics aan een oplossing voor de autonome levering van pakketten aan huis. Daarbij zullen zelfrijdende auto’s worden uitgerust met een robot die zelfstandig uit de auto kan stappen en het pakket tot aan de deur van de bestemmeling brengt.

Robotpakken in de logistiek nog niet voor morgen

Exoskeletons of robotpakken geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. Vandaag worden exoskeletons succesvol ingezet voor revalidatie in de gezondheidssector en vinden ze hun eerste toepassingen in de industrie. De vraag is of de technologie ook bij logistieke operaties, zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen, voor ondersteuning kan zorgen.

Weerts Supply Chain bouwt op Liège Trilogiport

Weerts Supply Chain (WSC), het Luikse familiebedrijf actief in transport en logistiek, en de Autonome Haven van Luik hebben een concessieovereenkomst getekend voor 21 hectare land op het multimodale logistieke platform Liège Trilogiport, langs het Albertkanaal in Hermalle-sous-Argenteau - Oupeye.

Meer nauwkeurige winkelvoorraad en snellere picking dankzij native IoT-support

Manhattan Associates introduceert voor het eerst een Store Inventory- and Fulfilment-oplossing (SIF) voor omnichannel fulfilment in de retail, gebaseerd op IoT. De SIF-oplossing van de softwareleverancier beschikt nu over native RFID-ondersteuning, wat de nauwkeurigheid van de winkelvoorraad en de snelheid van de afhandeling van de winkelorders aanzienlijk moet verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.