TLV uit gemengde gevoelens bij nieuwe transportregels EU

Recent heeft de Europese Unie met de Mobility Package nieuwe regels voor wegvervoer goedgekeurd. Die verregaande hervorming van de Europese wegvervoersector legt onder andere de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven uit lageloonlanden aan banden. TLV is evenwel niet te spreken over de cooling-offperiode van vier dagen. Volgens de organisatie zal die de Belgische transporteur zwaar treffen.

Hoewel België veel hogere loonkosten heeft dan de buurlanden zijn Belgische transporteurs verplicht de zogenaamde cooling-offperiode te respecteren. Na maximum drie ritten binnen een andere lidstaat mag de transporteur vier dagen geen enkele nationale rit meer uitvoeren in dat land. Een studie uit 2019 toont aan dat de invloed van die maatregel op de Belgische transporteurs nefast is. TLV ijverde ervoor om de afkoelingsperiode te laten vallen bij terugkeer naar eigen land. Maar grote landen zoals Frankrijk en Duitsland verkozen toen hun eigen markt te beschermen, ten koste van vervoerders uit onder meer België.

Een positieve zaak in het nieuwe mobiliteitspakket is wel dat alle vrachtwagenchauffeurs om de vier weken thuis weekendrust moeten kunnen nemen. Zo wordt het fenomeen van wekenlang kamperende chauffeurs aangepakt en oneerlijke concurrentie wordt zo eindelijk bestreden. Ook het voertuig zelf moet om de acht weken verplicht terugkeren naar de standplaats in de lidstaat van vestiging. TLV rekent erop dat de controle hierop afdoende zal zijn.

Verder eist Europa voortaan een transportvergunning voor bestelwagens. De ondergrens voor internationaal transport werd verlaagd van 3,5 naar 2,5 ton. Het is volgens TLV positief dat een eerste stap wordt gezet om de zogenaamde ‘camionettisering’ aan te pakken, maar de organisatie blijft pleiten voor een nog lagere Europese ondergrens. Ook in ons land, dat zelfs voor nationaal vervoer al de lage grens van 500kg laadvermogen toepast, wil TLV evolueren naar een vergunning voor elk goederenvervoer, ook de allerlichtste.

Recente nieuwsberichten

Luc Kremers wordt VP Asia bij Buck Consultants International

Het economische, logistieke en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International heeft Luc Kremers benoemd tot vice president Asia. Hij zal de teams van consultants in Singapore en Shanghai leiden vanuit BCI’s regionale hoofdkwartier in Singapore.

Portakabin implementeert ZetesMedea om volledige productlevenscyclus te traceren

Het Britse Portakabin is leverancier van modulaire gebouwen en rekent naast het Verenigd Koninkrijk en Ierland ook Europa tot zijn afzetmarkt. De gebouwmodules worden geproduceerd in York en vervolgens op locatie geassembleerd in de configuratie die de klant heeft gespecificeerd.

WDP verwerft site langs snelweg E17 in Lokeren

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP wordt eigenaar van de DPG Media Services-site langs de E17 in Lokeren. Het gaat om 37.000m² aan bebouwde oppervlakte met bijkomend een oppervlakte van ongeveer 20.000m² aan toekomstig ontwikkelingspotentieel.

Coca-Cola HBC automatiseert met Jungheinrich

Coca-Cola HBC laat in zijn vestiging in Radzymin (Polen) een automatiseringsoplossing bouwen door Jungheinrich. De leverancier van intralogistieke oplossingen kreeg als opdracht de beschikbare ruimte volledig te benutten, nieuwe opslagcapaciteiten te creëren en meer doorvoer te realiseren.

GreyOrange betreedt Belgische markt met diensten voor Active Ants en Bpost

GreyOrange, een internationale softwareleverancier die gebruikmaakt van artificiële intelligentie en machine learning om fulfilmentoperaties te optimaliseren, verzorgt de software- en roboticadiensten in het e-fulfilmentcentrum van Active Ants in Willebroek, België.

OVERWEEGT U EEN GOODS-TO-PERSON (GtP) SYSTEEM? 12 VRAGEN VOOR U BEGINT

(advertorial) 1. WAARVOOR IS HET GESCHIKT? Een GtP oplossing dient de efficiëntie van het orderverzamelen te verhogen en de logistieke kosten te verlagen. Ze is ook geschikt voor bijvoorbeeld de tijdelijke opslag van gepickte bestellingen.

Imnasa automatiseert DC met Toyota Material Handling en Interroll

Het Spaanse bedrijf Imnasa produceert en distribueert nautische apparatuur van tal van merkfabrikanten aan bedrijven en particuliere klanten. Met een assortiment van meer dan 30.000 verschillende producten is het een van de toonaangevende spelers in zijn sector in Europa.

Aanstaande donderdag: Supply Chain Innovations 2021 - Registreer NU!

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2021. U tekende misschien al gratis is en ontving deze week reeds de code van uw toegangsbadge. Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Crocs vangt groei op met Fastpick van Vanderlande

Om zijn snelle groei in de EMEA-regio van de afgelopen jaren te ondersteunen, was Crocs op zoek naar een geavanceerde omnichanneloplossing. Het wereldwijd actieve schoenenmerk vond een flexibele, geautomatiseerde oplossing bij Vanderlande.

H.Essers neemt bouwtransportactiviteiten Alders Bulk Logistics over

Met zijn segment Infra biedt H.Essers al jaren logistieke oplossingen voor de bouwsector. De logistiek dienstverlener verstevigt nu zijn positie in het marktsegment door de bouwtransportactiviteiten van Alders Bulk Logistics – tot voor kort Alders Transport – over te nemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.