TLV uit gemengde gevoelens bij nieuwe transportregels EU

Recent heeft de Europese Unie met de Mobility Package nieuwe regels voor wegvervoer goedgekeurd. Die verregaande hervorming van de Europese wegvervoersector legt onder andere de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven uit lageloonlanden aan banden. TLV is evenwel niet te spreken over de cooling-offperiode van vier dagen. Volgens de organisatie zal die de Belgische transporteur zwaar treffen.

Hoewel België veel hogere loonkosten heeft dan de buurlanden zijn Belgische transporteurs verplicht de zogenaamde cooling-offperiode te respecteren. Na maximum drie ritten binnen een andere lidstaat mag de transporteur vier dagen geen enkele nationale rit meer uitvoeren in dat land. Een studie uit 2019 toont aan dat de invloed van die maatregel op de Belgische transporteurs nefast is. TLV ijverde ervoor om de afkoelingsperiode te laten vallen bij terugkeer naar eigen land. Maar grote landen zoals Frankrijk en Duitsland verkozen toen hun eigen markt te beschermen, ten koste van vervoerders uit onder meer België.

Een positieve zaak in het nieuwe mobiliteitspakket is wel dat alle vrachtwagenchauffeurs om de vier weken thuis weekendrust moeten kunnen nemen. Zo wordt het fenomeen van wekenlang kamperende chauffeurs aangepakt en oneerlijke concurrentie wordt zo eindelijk bestreden. Ook het voertuig zelf moet om de acht weken verplicht terugkeren naar de standplaats in de lidstaat van vestiging. TLV rekent erop dat de controle hierop afdoende zal zijn.

Verder eist Europa voortaan een transportvergunning voor bestelwagens. De ondergrens voor internationaal transport werd verlaagd van 3,5 naar 2,5 ton. Het is volgens TLV positief dat een eerste stap wordt gezet om de zogenaamde ‘camionettisering’ aan te pakken, maar de organisatie blijft pleiten voor een nog lagere Europese ondergrens. Ook in ons land, dat zelfs voor nationaal vervoer al de lage grens van 500kg laadvermogen toepast, wil TLV evolueren naar een vergunning voor elk goederenvervoer, ook de allerlichtste.

Recente nieuwsberichten

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Element Logic benoemt Ankush Malhotra tot nieuwe Group CEO

Ankush Malhotra is voortaan de nieuwe Group CEO van technologie- en automatiseringsbedrijf Element Logic. Hij volgt daarmee Dag-Adler Blakseth op die het bedrijf bijna veertig jaar geleden mee oprichtte. Na dertig jaar aan het roer van het bedrijf trekt Dag-Adler Blakseth zich terug uit de dagelijkse leiding en treedt hij aan als voorzitter van de raad van bestuur.

DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

Port of Limburg versterkt positie als logistieke hotspot in Euregio

Port of Limburg (POL) is een joint venture tussen logistiek dienstverlener H.Essers, Group Machiels (wereldwijd actief in milieudiensten, hernieuwbare energie en vastgoed) en Medlog (een geografisch sterk verspreide logistieke en supply chain operator). Een voor een partners met duurzaamheid hoog in het vaandel, willen ze bedrijven helpen de modale verschuiving van de weg naar de binnenwateren te maken.

BD Logistics verbetert klantenservice met WMS van Nyce.logic

De Belgische 3PL-dienstverlener BD Logistics, gespecialiseerd in waardevolle leveringen en ophalingen, was op zoek naar een warehouse management systeem om zijn processtromen te optimaliseren, de efficiëntie te verhogen en zijn groeiplannen te ondersteunen. De keuze viel daarbij op de oplossing van WMS-aanbieder Nyce.logic.

Domino lanceert thermische inkjetoplossing voor flexibele verpakkingen

Domino Printing Sciences heeft een nieuwe thermische inkjet (TIJ) printer gelanceerd die speciaal is ontworpen voor lijnen voor flexibele verpakkingen, inclusief voedselverpakkingen. De nieuwe TIJ-voor-TTO-oplossing in Domino’s Gx-Serie moet een kosteneffectief alternatief bieden voor traditioneel thermo transfer printen (TTO) voor lijnen voor flexibele verpakkingen, waar eenvoudige een-, twee- of vierregelige tekstcodes en kleine 2D-codes tot 10mm² worden geprint.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.