TLN hekelt handhaving op kilometerheffing in België
Sinds België in 2016 de kilometerheffing invoerde, regent het bij Transport en Logistiek Nederland klachten over de tolheffing en de handhaving ervan. Het registratiesysteem in de vrachtwagens zou geregeld en ongemerkt haperen, zodat de chauffeur onbewust en onbedoeld geen tol betaalt en bij inspectie een boete van 1000 euro riskeert. “Bovendien worden de boetes in België direct geïnd. Er zijn inmiddels honderden boetes opgelegd, waardoor een onacceptabele situatie is ontstaan”, meent de Nederlandse ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners.
TLN pleit er dan ook voor het systeem eerst foutenvrij te maken en het dan pas te gaan handhaven. Daarom roept de organisatie de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu op om met haar Belgische collega’s in overleg te gaan, teneinde dit probleem snel op te lossen.
Verder dringt TLN ook aan op een reëel boetebeleid als het systeem eenmaal op punt staat. Dat houdt in dat chauffeurs die duidelijk te goeder trouw zijn, geen of lage boetes krijgen, terwijl hoge boetes kunnen worden opgelegd aan notoire fraudeurs die bewust zonder goedwerkend tolkastje België in rijden.
Ook de introductie van een ‘dagkaartje’ voor ondernemers die niet dagelijks in België actief zijn, behoort tot de voorstellen. En last but not least, hamert TLN erop dat het systeem in België zou worden afgeschaft waarbij chauffeurs boetes meteen moeten betalen, terwijl inning achteraf tussen België en Nederland prima te regelen is.