Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Om zijn logistieke processen verder te optimaliseren, heeft de groothandel in Veghel zijn opslagcapaciteit voor stalen, RVS en aluminium platen uitgebreid met een nieuwe platenhal met volautomatisch opslagsysteem. De nieuwe hal heeft een oppervlakte van 4.540m², wat vergelijkbaar is met ongeveer twaalf tennisbanen. Doordat er bij het picken minder handling nodig is, kan de dagelijkse levering van producten in uiteenlopende materiaalsoorten en -dikten aan ruim 1.300 klanten sneller worden uitgevoerd.

Thyssenkrupp koos voor het volautomatische opslagsysteem Spider, ontwikkeld door de Nederlandse machinefabrikant Aalbers Farina. De keuze voor de Spider kwam er door de wens om grote hoeveelheden plaatmateriaal efficiënt op te slaan en te picken. De doorlooptijden bij klanten worden immers korter, waardoor de druk om steeds sneller te leveren, toeneemt. In het modulaire opslagsysteem kunnen via één lift een onbeperkt aantal opslagtorens worden beheerd. Elke toren kan modulair worden uitgebreid, zodat de capaciteit flexibel meegroeit met de behoeften van Thyssenkrupp Materials Nederland.

Het nieuwe platenmagazijn bestaat uit zes torens met in totaal 312 cassettes, goed voor een capaciteit van bijna 800 ton materiaal. De Spider kan tot bijna 9 meter hoog reiken en heeft lades met een laadvermogen van 2.500kg elk. Dat maakt het opslagsysteem geschikt voor plaatmateriaal tot afmetingen van 3000×1500mm. De bediening is volautomatisch met een geavanceerde zoekfunctie die materialen efficiënt lokaliseert, inclusief de registratie van reststukken, wat de efficiëntie verder verhoogt.

De integratie van het Spider-systeem met de software van Thyssenkrupp Materials Nederland moet zorgen voor een gestroomlijnde bediening. Picklijsten worden ingelezen door operators, zodat de lift precies weet welke materialen in welke volgorde moeten worden gepickt. De lift heeft een dubbele functie voor in- en uitvoer aan de voorzijde. Een zijde is gereserveerd voor invoer en de andere zijde dient voor zowel in- als uitvoer.

Dankzij een kraanbaan kunnen de operators meerdere taken uitvoeren terwijl de lift het plaatmateriaal haalt.

Foto: ©thyssenkrupp Nederland

Recente nieuwsberichten

Lecot investeert in hoogtechnologisch distributiecentrum

Lecot belevert de bouwsector al sinds 1888 met ijzerwaren, bevestigingen, bouwbeslag, gereedschappen en persoonlijke beschermingsmiddelen. Met meer dan 110.000 bestelproducten, waarvan er 40.000 onmiddellijk beschikbaar zijn, zet Lecot in op een omnichannel klantenbeleving door de combinatie van digitale kanalen, een uitgebreid netwerk van filialen en leveringen op de werf.

Gheeraert groeit verder met nieuw filiaal in Rekkem

Logistiek bedrijf Gheeraert heeft een nieuwe vestiging geopend in een vroeger deel van Deny Logistics in Rekkem. Gheeraert nam de distributieactiviteiten van partner Deny Logistics over, nadat dat bedrijf had besloten te stoppen met nationale distributie om te focussen op warehousing, customs en expedition.

IKEA zet in Zaventem 100e drone voor voorraadinventarisatie in

Na een succesvol proefproject bij IKEA Gent gaan nu ook de filialen van IKEA in Zaventem en Luik de voorraad inventariseren met behulp van geautomatiseerde drones. De invoering van de dronetechnologie in Zaventem betekent bovendien de honderdste drone voor voorraadinventarisatie die binnen de Ingka Group, ’s werelds grootste IKEA-franchisenemer, wordt geïmplementeerd.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Adore4Customs heet voortaan Customaite

Adore4Customs, de product business unit van het Leuvense IT-consultingbedrijf AE, biedt een SaaS-platform voor de automatisering van douaneaangiftes. Om zijn globale ambities kracht bij te zetten heeft het team besloten over te gaan naar een rebranding.

Datalogic stelt Global ISV-partnerprogramma voor

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, kondigt de lancering aan van het Global Datalogic Independent Software Vendor (ISV)-partnerprogramma voor mobiele computers. Het partnerprogramma is bedoeld om, door middel van marketing-, sales- en technische ondersteuningsprogramma’s, partnerships met de ISV-gemeenschap te stimuleren en te ontwikkelen en op die manier een groter marktaandeel te creëren.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2023

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 16 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats. Alle info over dit niet te missen event vol waardevolle informatie voor u en uw business, leest u hier.

Europese havens zijn gebaat bij digitale transformatie

Volgens een bericht van Panasonic, leverancier van o.a. robuuste Toughbook-notebooks, tablets en handhelds voor field workers, is er dringend nood aan digitale transformatie in de Europese havens. Het bedrijf verwijst daarbij naar een recente oproep van de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbors (IAPH).

Gobo-Group neemt Cargofoor over

Vanaf 1 april 2023 neemt de Gobo-Group de activiteiten, het personeel en de voertuigen van Cargofoor Maastricht over. Omdat het transportbedrijf van de broers Guy, Naud en Marc Maassen zelf geen opvolging had, werd uitgekeken naar een partner die de activiteiten van Cargofoor kon verderzetten.

Westpole Benelux komt in handen van Prodware

Westpole Benelux, leverancier van IT-diensten en hybride oplossingen voor digitale transformatie, wordt overgenomen door het Franse Prodware. Westpole Benelux heeft drie afdelingen waarmee het zijn klanten bijstaat op het vlak van digitale transformatie, namelijk Digital Infrastructure, Managed Operations en Staffing & Sourcing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.