TGW bouwt nieuw omnichannel-distributiecentrum voor Decathlon
(advertorial)In het Noord-Franse Rouvignies realiseren Decathlon en TGW samen, met de bouw van een state-of-the-art distributiecentrum, hun grootste individuele intralogistiek project. Voor de Franse sportwinkelketen is het de grootste intralogistieke investering tot nu toe en voor TGW is dit de grootste order in de geschiedenis van het bedrijf.
De nieuwe intralogistieke vestiging moet in 2019 operationeel zijn en wordt de meest geautomatiseerde Decathlon-hub in Europa. Een hoger niveau van automatisering zal zorgen voor groei, de uitbouw van de e-commerce, een verlaging van de logistieke kosten ten voordele van lagere retailprijzen, het verhogen van de werknemerstevredenheid en het creëren van nieuwe diensten.
Het nieuwe warehousesysteem met 72 gangen wordt in drie afzonderlijke projectfases gebouwd en is uitgerust met de nieuwste generatie Mustang opslag- en uitvoersystemen van TGW. Individueel orderpicking wordt mogelijk gemaakt door twee intergeconnecteerde FlashPick®-systemen. Deze slimme piece-picking-oplossing beslaat 16 gangen met uiterst efficiënte Stingray-shuttles, 26 werkstations, één container-buffer sequencer en twaalf automatische palletiseringsstations die door 12 kilometer energie-efficiënte KingDrive®-transportbandtechnologie verbonden zijn en gecontroleerd worden door de TGW Software Suite.
“We hebben op dit moment fase één succesvol afgerond,” zegt David Bendien, CEO van TGW Southern Europe. “Daarnaast werd ook een tienjarig LTS service-contract ondertekend, wat betekent dat we de lokale operationele teams van Decathlon met onze kennis ondersteunen, ook nadat het DC live gaat.”
Voor beide bedrijven markeert dit project het begin van een samenwerking op lange termijn. Die commitment wordt binnenkort bezegeld met de ondertekening van een formele partnershipovereenkomst.