TGW bouwt geautomatiseerd warehouse voor koel- en vriesopslagspecialist Nordfrost

(Advertorial)Nordfrost Group, een internationale specialist op het gebied van koel- en vriesopslag en logistiek, biedt zijn klanten in de voedingsindustrie en horeca een supply chainmanagement vanuit één enkele bron, variërend van shipping, warehousing, orderpicking tot de uiteindelijke distributie. In Herne, in het Duitse Noord-Rijnland-Westfalen, bouwt TGW momenteel aan een geautomatiseerd koelwarehouse voor dozen en pallets voor Nordforst. De go-live van het warehouse wordt in oktober 2020 verwacht.

Nordfrost werd opgericht in 1975 en is een familiebedrijf met distributiecentra in Duitsland en een netwerk van 37 vestigingen verspreid over heel Europa. Het bedrijf kende het afgelopen jaar een sterke groei. Nordfrost heeft een omzet van ongeveer 400 miljoen euro en telt 2.800 medewerkers. Het bedrijf streeft ernaar zijn capaciteiten in het Duitse Ruhrgebied uit te breiden door deze te concentreren op één locatie. Het nieuwe warehouse in Herne krijgt de functie van centrale hub voor de levering aan klanten uit de hele regio.

Bewezen expertise in de diepgevroren voedingsindustrie
In het ontwerp van het systeem werd bijzondere aandacht besteed aan het minimaal gebruik van het vloeroppervlak. Daarnaast vormde ook de interfacing tussen de vriestemperaturen en de werkstations een bijzondere uitdaging.
 
Christoph Wolkerstorfer, CSO van TGW Logistics: “We hebben Nordfrost overtuigd met onze expertise in projectplanning en met onze ervaring en goede referenties uit de koel- en vriesindustrie. Herne wordt het eerste geautomatiseerde koelwarehouse voor deze klant. Als deze succesvol wordt geïmplementeerd, kunnen er meer volgen.”
 
Automatisch hoogbouwmagazijn
In de goederenontvangst worden de pallets geladen met items die één product bevatten.
Vervolgens worden ze tijdelijk opgeslagen in het hoogbouwmagazijn of ze worden automatisch depalletiseerd. Afhankelijk van het product gaat dit via de volautomatische ontstapelaars of aan de manuele werkstations. De goederen worden daarna tijdelijk opgeslagen in het shuttlesysteem. Na ontvangst van de klantenorders worden de diepgevroren producten uit de opslag gehaald en sequentieel naar de werkstations getransporteerd. De volle pallets worden automatisch verpakt en naar de goederenuitvoer gebracht.
 
Superefficiënte shuttles in silo-configuratie
Het shuttle warehouse in silo-configuratie heeft vijf gangen met ongeveer 66.000 slots voor bakken, terwijl 75 energiezuinige Stingray-shuttles zorgen voor een snel en efficiënt transport. Dit systeem wordt aangevuld met een zes-gangen hoogbouwmagazijn voor pallets – eveneens in silo-design – met meer dan 42.000 slots. Daarnaast bevat de systeemuitrusting van TGW ook acht manuele werkstations en een sub-WMS voor het shuttlesysteem, gelinkt aan SAP. De individuele onderdelen van het systeem zijn verbonden met KingDrive® en palletconveyortechnologie.
 
Meer informatie op www.tgw-group.com

Recente nieuwsberichten

Kardex Mlog breidt volautomatisch hoogbouwmagazijn van Würth uit

In vijf maanden tijd heeft Kardex Mlog het volautomatische hoogbouwmagazijn in het Duitse distributiecentrum Noord van Adolf Würth uitgebreid van drie naar zeven gangen. Het project, met een investeringsvolume van 7,1 miljoen euro, heeft ca.

Burger Logistic Services tekent langdurige huurovereenkomst met Prologis

Expediteur Burger Logistic Services, onderdeel van Royal Burger Group, heeft besloten om Prologis Park Eemhaven DC3 in Rotterdam te huren. De faciliteit is strategisch gelegen, aan Distripark Waalhaven/Eemhaven in de Rotterdamse haven. Met een directe aansluiting op Europa's grootste containerterminal en toegang tot de rest van Europa via wegen, spoor- en binnenvaartverbindingen, kan Burger Logistic Services haar dienstverlening zo verder optimaliseren.

Garvis lanceert Demand Sensing voor life science supply chains

Life science organisaties hebben te kampen met een zeer gefragmenteerde vraag in een extreem volatiele omgeving, waar de regelgeving continu wijzigt. In zulke omgevingen is het belangrijk om in een vroeg stadium inzicht te krijgen in de veranderde vraag, de issues te identificeren en op een gepaste manier te reageren, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen.

Scotch & Soda realiseert wereldwijde omnichanneltransformatie met Manhattan Associates

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda heeft besloten om Manhattan Active Allocation en Manhattan Active Warehouse Management te implementeren. Die keuze maakt deel uit van de strategie om de omnichanneltransformatie, zowel in de winkel als online, wereldwijd te bevorderen.

Pizza Hut maakt orderpicking 30% efficiënter met ZetesMedea Voice

ZetesMedea Voice orderpicking werd geïmplementeerd in het Israëlische distributiecentrum van Pizza Hut. Vroeger gebeurde de orderpicking van droge en ingevroren producten van de bekende restaurantketen er via een handmatig papieren proces.

SC Innovations nu donderdag 31 maart!

Het lijkt ons weinig waarschijnlijk, maar mocht het u toch ontgaan zijn, aanstaande donderdag 31 maart vindt in Antwerp Expo de jaarlijkse editie van Supply Chain Innovations plaats. Samen met honderden andere professionals kunt u er zich onderdompelen in de wereld van de supply chain.

TheValueChain neemt Canguru over

Sinds 24 maart 2022 maakt IT-consultancybureau Canguru deel uit van TheValueChain. Daarmee bundelen beide SAP-implementatiepartners hun krachten. TheValueChain, onderdeel van de Gumption-groep, telt meer dan 260 consultants. Met de overname van Canguru haalde de SAP Gold partner 85 extra collega’s in huis.

Unilin boost klantenservice met Shippeo

Unilin Group ontwikkelt, produceert en vermarkt laminaatvloeren, samengesteld parket, luxe vinyltegels, panelen op houtbasis, sierpanelen, industriële vloeren, wand- en daksystemen en isolatieplaten. Het Belgische bedrijf is de eigenaar van 15 merken, waarvan Quickstep wellicht het bekendste is bij het grote publiek.

SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’.

Contargo lanceert Frankfurt-Antwerpen-shuttle

Contargo Industriepark Frankfurt-Höchst breidt zijn spoordiensten uit. Vanaf 4 april 2022 biedt het bedrijf een nieuwe spoorverbinding voor containervervoer aan tussen Frankfurt en Antwerpen. De Frankfurt-Antwerpen-shuttle start met een vast schema en rijdt één keer per week op en neer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.