TGW bouwt geautomatiseerd warehouse voor koel- en vriesopslagspecialist Nordfrost

(Advertorial)Nordfrost Group, een internationale specialist op het gebied van koel- en vriesopslag en logistiek, biedt zijn klanten in de voedingsindustrie en horeca een supply chainmanagement vanuit één enkele bron, variërend van shipping, warehousing, orderpicking tot de uiteindelijke distributie. In Herne, in het Duitse Noord-Rijnland-Westfalen, bouwt TGW momenteel aan een geautomatiseerd koelwarehouse voor dozen en pallets voor Nordforst. De go-live van het warehouse wordt in oktober 2020 verwacht.

Nordfrost werd opgericht in 1975 en is een familiebedrijf met distributiecentra in Duitsland en een netwerk van 37 vestigingen verspreid over heel Europa. Het bedrijf kende het afgelopen jaar een sterke groei. Nordfrost heeft een omzet van ongeveer 400 miljoen euro en telt 2.800 medewerkers. Het bedrijf streeft ernaar zijn capaciteiten in het Duitse Ruhrgebied uit te breiden door deze te concentreren op één locatie. Het nieuwe warehouse in Herne krijgt de functie van centrale hub voor de levering aan klanten uit de hele regio.

Bewezen expertise in de diepgevroren voedingsindustrie
In het ontwerp van het systeem werd bijzondere aandacht besteed aan het minimaal gebruik van het vloeroppervlak. Daarnaast vormde ook de interfacing tussen de vriestemperaturen en de werkstations een bijzondere uitdaging.
 
Christoph Wolkerstorfer, CSO van TGW Logistics: “We hebben Nordfrost overtuigd met onze expertise in projectplanning en met onze ervaring en goede referenties uit de koel- en vriesindustrie. Herne wordt het eerste geautomatiseerde koelwarehouse voor deze klant. Als deze succesvol wordt geïmplementeerd, kunnen er meer volgen.”
 
Automatisch hoogbouwmagazijn
In de goederenontvangst worden de pallets geladen met items die één product bevatten.
Vervolgens worden ze tijdelijk opgeslagen in het hoogbouwmagazijn of ze worden automatisch depalletiseerd. Afhankelijk van het product gaat dit via de volautomatische ontstapelaars of aan de manuele werkstations. De goederen worden daarna tijdelijk opgeslagen in het shuttlesysteem. Na ontvangst van de klantenorders worden de diepgevroren producten uit de opslag gehaald en sequentieel naar de werkstations getransporteerd. De volle pallets worden automatisch verpakt en naar de goederenuitvoer gebracht.
 
Superefficiënte shuttles in silo-configuratie
Het shuttle warehouse in silo-configuratie heeft vijf gangen met ongeveer 66.000 slots voor bakken, terwijl 75 energiezuinige Stingray-shuttles zorgen voor een snel en efficiënt transport. Dit systeem wordt aangevuld met een zes-gangen hoogbouwmagazijn voor pallets – eveneens in silo-design – met meer dan 42.000 slots. Daarnaast bevat de systeemuitrusting van TGW ook acht manuele werkstations en een sub-WMS voor het shuttlesysteem, gelinkt aan SAP. De individuele onderdelen van het systeem zijn verbonden met KingDrive® en palletconveyortechnologie.
 
Meer informatie op www.tgw-group.com

Recente nieuwsberichten

Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren.

Arrow Electronics neemt grootste Adapto-shuttlesysteem in Europa in gebruik

Afgelopen zomer opende Arrow Electronics een nieuw modern distributiecentrum in het Nederlandse Venlo. Het DC is een van de grootste DC’s van Arrow Electronics wereldwijd en heeft een breed assortiment aan technologische producten op voorraad voor klanten in EMEA.

Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Optimact heeft sterke Europese ambities

(Advertorial) Al negen jaar begeleidt het Belgische Optimact, opgericht in 2013, de grotere KMO bij hun voorraadbeheer,  forecasting en productieplanning. Optimact ontwikkelt daarbij eigen  tools die klanten toelaten meer controle te krijgen over hun supply chain.

Geavanceerde automatiseringstechnologie voor het nieuwe distributiecentrum van uitgeversgroep Hachette UK

(Video) Hachette UK, de grootste uitgeversgroep in het VK, investeerde in een nieuw en sterk geautomatiseerd centraal distributiecentrum. Het Hely Hutchinson Centre in Didcot (VK) maakt gebruikt van innovatieve automatiseringstechnologie om opslag en picken efficiënter te maken.

Katoen Natie selecteert opnieuw Plug-And-Carry conveyor van Boa Concept

Sinds 2019 staat Katoen Natie in voor de logistiek van de tuinafdeling van het Franse meubel- en decoratiemerk Alinea. In een tweede fase krijgt de 3PL de volledige logistiek van de winkels en e-commerce van het Franse merk toegewezen. In 2021 werd speciaal voor Alinea een magazijn van 66.000m² gebouwd.

Bezoek BITO op Logistica Next

(Advertorial) Start het plannen van uw warehouse met een bezoek aan de BITO-stand op Logistica Next en bespreek vrijblijvend uw project. In overleg vinden we een passende oplossing. Plan alvast een meeting met onze adviseur op onze beursstand: hal 4, stand 04.A068   Plan alvast uw bezoek:   https://www.bito.com/nl-be/contact/contacteer-ons/

Meer bedrijven sluiten aan bij CULT voor duurzame en efficiënte stadsdistributie in Antwerpen

AS Adventure, Ecomat, Fnac Belgium, Vanden Borre, Krëfel en Lombardia Food Creator sluiten aan bij het CULT-samenwerkingsverband in Antwerpen. CULT (Collaborative Urban Logistics & Transport) verzamelt de bestellingen voor winkelpunten en particulieren aan de rand van de stad om deze dan gebundeld en duurzaam de stad binnen te rijden.

Qimarox brengt verticale transporteur voor AMR’s op de markt

Qimarox, fabrikant van componenten voor material handling systemen, stelt de Prorunner PR12 voor. Deze verticale transporteur kan automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), met of zonder lading, tussen verschillende verdiepingen transporteren en kan bijgevolg het bereik van die toestellen significant vergroten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.