TGW bouwt geautomatiseerd warehouse voor koel- en vriesopslagspecialist Nordfrost

(Advertorial)Nordfrost Group, een internationale specialist op het gebied van koel- en vriesopslag en logistiek, biedt zijn klanten in de voedingsindustrie en horeca een supply chainmanagement vanuit één enkele bron, variërend van shipping, warehousing, orderpicking tot de uiteindelijke distributie. In Herne, in het Duitse Noord-Rijnland-Westfalen, bouwt TGW momenteel aan een geautomatiseerd koelwarehouse voor dozen en pallets voor Nordforst. De go-live van het warehouse wordt in oktober 2020 verwacht.

Nordfrost werd opgericht in 1975 en is een familiebedrijf met distributiecentra in Duitsland en een netwerk van 37 vestigingen verspreid over heel Europa. Het bedrijf kende het afgelopen jaar een sterke groei. Nordfrost heeft een omzet van ongeveer 400 miljoen euro en telt 2.800 medewerkers. Het bedrijf streeft ernaar zijn capaciteiten in het Duitse Ruhrgebied uit te breiden door deze te concentreren op één locatie. Het nieuwe warehouse in Herne krijgt de functie van centrale hub voor de levering aan klanten uit de hele regio.

Bewezen expertise in de diepgevroren voedingsindustrie
In het ontwerp van het systeem werd bijzondere aandacht besteed aan het minimaal gebruik van het vloeroppervlak. Daarnaast vormde ook de interfacing tussen de vriestemperaturen en de werkstations een bijzondere uitdaging.
 
Christoph Wolkerstorfer, CSO van TGW Logistics: “We hebben Nordfrost overtuigd met onze expertise in projectplanning en met onze ervaring en goede referenties uit de koel- en vriesindustrie. Herne wordt het eerste geautomatiseerde koelwarehouse voor deze klant. Als deze succesvol wordt geïmplementeerd, kunnen er meer volgen.”
 
Automatisch hoogbouwmagazijn
In de goederenontvangst worden de pallets geladen met items die één product bevatten.
Vervolgens worden ze tijdelijk opgeslagen in het hoogbouwmagazijn of ze worden automatisch depalletiseerd. Afhankelijk van het product gaat dit via de volautomatische ontstapelaars of aan de manuele werkstations. De goederen worden daarna tijdelijk opgeslagen in het shuttlesysteem. Na ontvangst van de klantenorders worden de diepgevroren producten uit de opslag gehaald en sequentieel naar de werkstations getransporteerd. De volle pallets worden automatisch verpakt en naar de goederenuitvoer gebracht.
 
Superefficiënte shuttles in silo-configuratie
Het shuttle warehouse in silo-configuratie heeft vijf gangen met ongeveer 66.000 slots voor bakken, terwijl 75 energiezuinige Stingray-shuttles zorgen voor een snel en efficiënt transport. Dit systeem wordt aangevuld met een zes-gangen hoogbouwmagazijn voor pallets – eveneens in silo-design – met meer dan 42.000 slots. Daarnaast bevat de systeemuitrusting van TGW ook acht manuele werkstations en een sub-WMS voor het shuttlesysteem, gelinkt aan SAP. De individuele onderdelen van het systeem zijn verbonden met KingDrive® en palletconveyortechnologie.
 
Meer informatie op www.tgw-group.com

Recente nieuwsberichten

Online retailer Wehkamp gaat retourkosten invoeren

De Nederlandse webwinkel Wehkamp is van plan op korte termijn retourkosten aan te rekenen voor pakketten die naar het magazijn in Zwolle worden teruggestuurd. De retourafdeling van Wehkamp ontvangt dagelijks 50.000 retourartikelen van klanten, liet CEO Graham Harris aan verschillende Nederlandse media weten.

Flexport breidt activiteiten uit naar België

Het platform voor wereldwijde logistiek Flexport breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren.

Flexport en Shopify vereenvoudigen internationale handel met nieuwe app

Nog nieuws van Flexport, is dat de digitale expediteur de Flexport App lanceert op Shopify. Daarmee integreren Flexport en Shopify het handelsplatform met supply chain diensten om een alles-in-een oplossing te creëren voor wereldwijde logistiek.

Valuechain.be tijdelijk niet beschikbaar

Onderhoudswerken aan de webserver kunnen ervoor zorgen dat de Value Chain website tijdelijk niet beschikbaar is. Downtime is mogelijk vanaf dinsdag 21 februari om 19.00 uur tot woensdag 22 februari om 12:00 uur. Foto: Pixabay

On-Site Services: maatwerk voor een hoge beschikbaarheid

(Advertorial) Steeds meer bedrijven vertrouwen het technische onderhoud van hun sterk geautomatiseerde magazijnen geheel of gedeeltelijk toe aan intralogistieke specialisten. Om supply chain managers te helpen elke nacht (en vooral tijdens het piekseizoen) rustig te slapen, biedt TGW een reeks on-site technische diensten aan.

Oegema Transport lokaliseert trailers en heftrucks met Sensolus

Om het overzicht over zijn vloot te bewaren, koos het Nederlandse Oegema Transport voor de traceertechnologie van het Gentse Sensolus, dat gespecialiseerd is in Industrial Internet of Things en connected asset management. Voor de Nederlandse transporteur werd het namelijk steeds moeilijker en tijdrovender om zijn honderden vrachtwagens, trailers, elektropallettrucks en meeneemheftrucks te lokaliseren op de eigen site of bij de klant.

Dufour volgt wagenpark en data vanop afstand met Webfleet

Als partner in duurzame en innovatieve ontwikkeling is Groep Dufour actief op vier vlakken: milieu, kraanwerken en transport, grondwerken en de distributie van brandstoffen. Daarnaast behoort de onderneming tot de Europese top voor het installeren van windmolenparken.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Mayoral rust nieuw DC uit met Skyfall Pocket Sorter

Het Spaanse Mayoral is actief op de Europese markt voor kinderkleding en staat aan de top in de branche op het Iberisch schiereiland. Dankzij de constante uitbreiding van multichannel marketing – via de online shop is de onderneming intussen in meer dan tien landen actief – is de omzet de afgelopen jaren blijven stijgen.

OMP schaalt samenwerking met Ordina op

OMP heeft digital business partner Ordina ingeschakeld voor de implementatie van Unison Planning bij zijn wereldwijde klantenbestand. De samenwerking tussen beide partners ging al begin 2022 van start, toen een pilotteam van Ordina supply chain planning specialisten een opleiding kreeg over Unison Planning.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.