Technologie moet zorgen voor vlotter winkelen

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten van mening is dat technologie moet worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

Technologie moet de winkelervaring voor consumenten dus vooral eenvoudiger maken. Toch wil 24% van de bevraagde consumenten dat er een bijzondere ervaring voor hen wordt gecreëerd met behulp van technologie. 

Hoe moeten brick-and-mortar retailers consumenten dan naar hun fysieke winkel krijgen? Het antwoord is in de eerste plaats te vinden in traditionele waarden, zo blijkt. Zo geeft 62% van de respondenten aan dat zij de winkel bezoeken om het product te kunnen testen. Nog eens 60% bezoekt de fysieke winkel om het product direct mee naar huis te kunnen nemen. Ook koopjes en aanbiedingen blijven voor meer dan de helft van de consumenten (52%) redenen om de winkel binnen te stappen.
Volgens Manhattan Associates tonen die cijfers aan dat de fysieke winkel zijn aantrekkingskracht en waarde niet verloren heeft, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd. “Het implementeren van de juiste systemen wat voorraadbeheer, point-of-sale en betaalproces betreft, is nog belangrijker dan ooit tevoren. Zeker omdat de fysieke winkel naar verwachting een steeds grotere rol gaat spelen bij het bezorgen en retourneren van online bestellingen en daar dus op ingericht moet zijn”, klinkt het.

Nog volgens het onderzoek spelen traditionele waarden ook online een doorslaggevende rol in de keuze van de consument. Maar liefst 68% van de consumenten vindt de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste bij het online winkelen. Daarnaast spelen gratis bezorging (57%), uitgebreide productinformatie (48%) en de snelheid van de bezorging (46%) een grote rol.


Ook het effect van gratis retourneren mag niet worden onderschat. Van de Nederlandse consumenten geeft 30% aan dat zij dat van groot belang vinden. Gratis retourneren krijgt de voorkeur boven een snelle financiële afhandeling (20%) of het gemak van het in de winkel kunnen retourneren (11%).
Zeker voor omnichannelretailers biedt dat kansen, meent Manhattan Associates. Die retailers kunnen een brug slaan tussen hun online aanwezigheid en hun aanwezigheid in de winkelstraat. De factoren snelle bezorging, gratis bezorging en uitgebreide productinformatie kunnen allemaal worden ondervangen door de fysieke winkel, voorzien van de juiste tools en goed opgeleide winkelmedewerkers. “Motiveer consumenten bijvoorbeeld door middel van een korting om hun online bestellingen in de fysieke winkel af te halen of te retourneren. Op die manier dring je niet alleen de logistieke kosten terug, maar verlaag je ook de CO2-footprint”, adviseert Manhattan Associates.

Tot slot doen online retailers er goed aan om aan hun online reputatie te werken. Reviews van andere klanten (35%) en de reputatie van een webshop (39%) wegen zwaarder in het besluit van Nederlandse consumenten om een bestelling te plaatsen dan meerdere bezorgmogelijkheden (20%), zoals pick-up points of keuze in een bezorgmoment (29%). Toch wordt verwacht dat ook deze in de toekomst aan belang zullen winnen. “Immers, uiteindelijk zijn bezorgmogelijkheden en snelheid van leveren onlosmakelijk verbonden met klanttevredenheid, wat zich direct laat vertalen in reviews en reputatie. Door op traditionele waarden te focussen, dat tot in de puntjes uit te werken en tegelijkertijd de toekomst niet uit het oog te verliezen, kunnen alle retailers, zowel on- als offline, het verschil maken. Tevreden klanten laten tenslotte positieve reviews achter die ook andere consumenten over de streep kunnen trekken om een bestelling te plaatsen”, besluit men bij Manhattan Associates.

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

Descartes neemt Sellercloud over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.