Technologie moet zorgen voor vlotter winkelen

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten van mening is dat technologie moet worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

Technologie moet de winkelervaring voor consumenten dus vooral eenvoudiger maken. Toch wil 24% van de bevraagde consumenten dat er een bijzondere ervaring voor hen wordt gecreëerd met behulp van technologie. 

Hoe moeten brick-and-mortar retailers consumenten dan naar hun fysieke winkel krijgen? Het antwoord is in de eerste plaats te vinden in traditionele waarden, zo blijkt. Zo geeft 62% van de respondenten aan dat zij de winkel bezoeken om het product te kunnen testen. Nog eens 60% bezoekt de fysieke winkel om het product direct mee naar huis te kunnen nemen. Ook koopjes en aanbiedingen blijven voor meer dan de helft van de consumenten (52%) redenen om de winkel binnen te stappen.
Volgens Manhattan Associates tonen die cijfers aan dat de fysieke winkel zijn aantrekkingskracht en waarde niet verloren heeft, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd. “Het implementeren van de juiste systemen wat voorraadbeheer, point-of-sale en betaalproces betreft, is nog belangrijker dan ooit tevoren. Zeker omdat de fysieke winkel naar verwachting een steeds grotere rol gaat spelen bij het bezorgen en retourneren van online bestellingen en daar dus op ingericht moet zijn”, klinkt het.

Nog volgens het onderzoek spelen traditionele waarden ook online een doorslaggevende rol in de keuze van de consument. Maar liefst 68% van de consumenten vindt de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste bij het online winkelen. Daarnaast spelen gratis bezorging (57%), uitgebreide productinformatie (48%) en de snelheid van de bezorging (46%) een grote rol.


Ook het effect van gratis retourneren mag niet worden onderschat. Van de Nederlandse consumenten geeft 30% aan dat zij dat van groot belang vinden. Gratis retourneren krijgt de voorkeur boven een snelle financiële afhandeling (20%) of het gemak van het in de winkel kunnen retourneren (11%).
Zeker voor omnichannelretailers biedt dat kansen, meent Manhattan Associates. Die retailers kunnen een brug slaan tussen hun online aanwezigheid en hun aanwezigheid in de winkelstraat. De factoren snelle bezorging, gratis bezorging en uitgebreide productinformatie kunnen allemaal worden ondervangen door de fysieke winkel, voorzien van de juiste tools en goed opgeleide winkelmedewerkers. “Motiveer consumenten bijvoorbeeld door middel van een korting om hun online bestellingen in de fysieke winkel af te halen of te retourneren. Op die manier dring je niet alleen de logistieke kosten terug, maar verlaag je ook de CO2-footprint”, adviseert Manhattan Associates.

Tot slot doen online retailers er goed aan om aan hun online reputatie te werken. Reviews van andere klanten (35%) en de reputatie van een webshop (39%) wegen zwaarder in het besluit van Nederlandse consumenten om een bestelling te plaatsen dan meerdere bezorgmogelijkheden (20%), zoals pick-up points of keuze in een bezorgmoment (29%). Toch wordt verwacht dat ook deze in de toekomst aan belang zullen winnen. “Immers, uiteindelijk zijn bezorgmogelijkheden en snelheid van leveren onlosmakelijk verbonden met klanttevredenheid, wat zich direct laat vertalen in reviews en reputatie. Door op traditionele waarden te focussen, dat tot in de puntjes uit te werken en tegelijkertijd de toekomst niet uit het oog te verliezen, kunnen alle retailers, zowel on- als offline, het verschil maken. Tevreden klanten laten tenslotte positieve reviews achter die ook andere consumenten over de streep kunnen trekken om een bestelling te plaatsen”, besluit men bij Manhattan Associates.

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.