Technologie moet zorgen voor vlotter winkelen

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten van mening is dat technologie moet worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

Technologie moet de winkelervaring voor consumenten dus vooral eenvoudiger maken. Toch wil 24% van de bevraagde consumenten dat er een bijzondere ervaring voor hen wordt gecreëerd met behulp van technologie. 

Hoe moeten brick-and-mortar retailers consumenten dan naar hun fysieke winkel krijgen? Het antwoord is in de eerste plaats te vinden in traditionele waarden, zo blijkt. Zo geeft 62% van de respondenten aan dat zij de winkel bezoeken om het product te kunnen testen. Nog eens 60% bezoekt de fysieke winkel om het product direct mee naar huis te kunnen nemen. Ook koopjes en aanbiedingen blijven voor meer dan de helft van de consumenten (52%) redenen om de winkel binnen te stappen.
Volgens Manhattan Associates tonen die cijfers aan dat de fysieke winkel zijn aantrekkingskracht en waarde niet verloren heeft, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd. “Het implementeren van de juiste systemen wat voorraadbeheer, point-of-sale en betaalproces betreft, is nog belangrijker dan ooit tevoren. Zeker omdat de fysieke winkel naar verwachting een steeds grotere rol gaat spelen bij het bezorgen en retourneren van online bestellingen en daar dus op ingericht moet zijn”, klinkt het.

Nog volgens het onderzoek spelen traditionele waarden ook online een doorslaggevende rol in de keuze van de consument. Maar liefst 68% van de consumenten vindt de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste bij het online winkelen. Daarnaast spelen gratis bezorging (57%), uitgebreide productinformatie (48%) en de snelheid van de bezorging (46%) een grote rol.


Ook het effect van gratis retourneren mag niet worden onderschat. Van de Nederlandse consumenten geeft 30% aan dat zij dat van groot belang vinden. Gratis retourneren krijgt de voorkeur boven een snelle financiële afhandeling (20%) of het gemak van het in de winkel kunnen retourneren (11%).
Zeker voor omnichannelretailers biedt dat kansen, meent Manhattan Associates. Die retailers kunnen een brug slaan tussen hun online aanwezigheid en hun aanwezigheid in de winkelstraat. De factoren snelle bezorging, gratis bezorging en uitgebreide productinformatie kunnen allemaal worden ondervangen door de fysieke winkel, voorzien van de juiste tools en goed opgeleide winkelmedewerkers. “Motiveer consumenten bijvoorbeeld door middel van een korting om hun online bestellingen in de fysieke winkel af te halen of te retourneren. Op die manier dring je niet alleen de logistieke kosten terug, maar verlaag je ook de CO2-footprint”, adviseert Manhattan Associates.

Tot slot doen online retailers er goed aan om aan hun online reputatie te werken. Reviews van andere klanten (35%) en de reputatie van een webshop (39%) wegen zwaarder in het besluit van Nederlandse consumenten om een bestelling te plaatsen dan meerdere bezorgmogelijkheden (20%), zoals pick-up points of keuze in een bezorgmoment (29%). Toch wordt verwacht dat ook deze in de toekomst aan belang zullen winnen. “Immers, uiteindelijk zijn bezorgmogelijkheden en snelheid van leveren onlosmakelijk verbonden met klanttevredenheid, wat zich direct laat vertalen in reviews en reputatie. Door op traditionele waarden te focussen, dat tot in de puntjes uit te werken en tegelijkertijd de toekomst niet uit het oog te verliezen, kunnen alle retailers, zowel on- als offline, het verschil maken. Tevreden klanten laten tenslotte positieve reviews achter die ook andere consumenten over de streep kunnen trekken om een bestelling te plaatsen”, besluit men bij Manhattan Associates.

Recente nieuwsberichten

Saint-Gobain Abrasives maakt verbeterslag met Consafe Logistics

Saint-Gobain Abrasives, een wereldspeler in schuur- en slijpoplossingen, heeft voor Astro WMS van Consafe Logistics gekozen om zijn operaties in het Europese distributiecentrum in Born, Nederland, te moderniseren.

GC Europe implementeert shuttlesysteem en SAP-oplossing van Knapp

GC Corporation ontwikkelt, produceert en distribueert al meer dan 25 jaar tandheelkundige producten. De Europese vestiging in Leuven, GC Europe, levert aan zowel distributeurs als tandartsen en tandtechnici in heel Europa en het Midden-Oosten. Om GC Europe klaar te maken voor de toekomst en voor de toenemende logistieke eisen, heeft het bedrijf zijn opslag- en pickcapaciteit in het distributiecentrum in Leuven uitgebreid met een Evo Shuttle-systeem. Het systeem is direct geïntegreerd in de bestaande SAP EWM-oplossing met SAP EWM MFS van automatiserings- en digitaliseringsleverancier Knapp.

Nieuwe sectorgerichte robuuste laptops van Getac zijn AI-ready

Getac stelt de nieuwe generatie B360 en B360 Pro robuuste laptops voor. Daarmee richt de leverancier van robuuste computers en mobiele video-oplossingen zich met name tot gebruikers in sectoren die in uitdagende omstandigheden werken, zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en defensie. Beide laptops bieden een reeks sectorgerichte configuraties en opties op maat, zodat gebruikers de apparaten op hun specifieke behoeften kunnen afstemmen. Zo zou de B360 ideaal zijn voor professionals in de nuts- en buitendienstsectoren, terwijl de B360 Pro speciaal is ontworpen voor de behoeften van defensieprofessionals.

Mecalux integreert generatieve AI in Easy WMS

Mecalux Software Solutions heeft generatieve artificiële intelligentie opgenomen in zijn warehouse management software Easy WMS. Dat zorgt ervoor dat de software informatieverzoeken op natuurlijke wijze kan beantwoorden. Easy WMS biedt nu een chatfunctie waardoor gebruikers met het systeem kunnen communiceren. De chatfunctie maakt het mogelijk een bijna menselijke interactie met de software te hebben, waarbij complexe vragen worden geanalyseerd en in zeven talen worden beantwoord.

Eindsprint naar Supply Chain Innovations 2025 is ingezet

Nog een goede week en Supply Chain Innovations gaat van start. Op donderdag 20 maart slaat Antwerp Expo opnieuw de deuren open voor iedereen die met supply chain begaan is.

Toyota Material Handling start productie met fossielvrij gerecycleerd staal

Toyota Material Handling Europe heeft een fossielvrije samenwerking gesloten met staalproducent SSAB. De samenwerking houdt in dat de heftruckfabrikant begint met het gebruik van ‘SSAB Zero’, gemaakt van gerecycled staal en geproduceerd met fossielvrije elektriciteit en biogas, wat resulteert in staal met aanzienlijk lagere fossiele koolstofemissies.

Ravas 2560 Exi serie trotseert gevaarlijke omgevingen

Ravas, producent en leverancier van mobiele weegoplossingen, lanceert de Ravas 2560 Exi & Proline 2560 Exi, een explosieveilige wegende handpallettruck die speciaal werd ontworpen voor gebruik in gevaarlijke omgevingen. Het robuuste systeem met volledige ATEX-certificering maakt de wegende handpallettruck geschikt voor toepassingen – zoals vullen, mengen en doseren – in zones 1&21 (gas) of 2&22 (stof).

GXO optimaliseert voorraadbeheer met AI-gestuurde robotica

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics heeft met succes een proefperiode met een innovatieve AI-gestuurde robot afgerond. De robot voert automatische voorraadrapportages uit op de GXO-locatie in het Nederlandse Oosterhout. De technologie is ontwikkeld door Dexory, een bedrijf gespecialiseerd in robotica en data intelligence.

Dassault Systèmes en Kuka versnellen digitalisering in maakindustrie

Dassault Systèmes, aanbieder van virtuele 3D-omgevingen, en Kuka AG, leverancier van industriële automatisering en robotica, kondigen een strategische samenwerking aan om de ontwikkeling en implementatie van geavanceerde robotica-oplossingen te versnellen. De integratie van Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-platform in het digitale mosaixx-ecosysteem van Kuka moet fabrikanten wereldwijd toegang bieden tot krachtige simulatie- en engineeringtools om hun productieprocessen te verbeteren.

Lydia Live Translation sloopt taalbarrière tussen medewerkers

Na de introductie van parallelle spraakherkenning en -weergave in 2024, stelt EPG (Ehrhardt Partner Group) nu Lydia Live Translation voor. Met die functionaliteit kan de ‘pick-by-voice’-oplossing niet alleen de reguliere picking-dialoog ondersteunen, maar ook fungeren als een intuïtieve vertaalassistent bij spontane gesprekken tussen medewerkers. Met ondersteuning voor meer dan veertig talen kunnen medewerkers hun moedertaal kiezen en onmiddellijk productief aan de slag gaan zonder taalbarrières of uitgebreide training.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.