Taskforce ondersteunt logistiek tijdens Coronacrisis

Vandaag, donderdag 2 april, komt voor het eerst de Logistics Resilience Task Force samen. Die taskforce werd in het leven geroepen door de Vlaamse overheid in het kader van de COVID-19-crisis. In de taskforce zal overleg worden gepleegd over de logistieke ketens die nu door de crisis onder druk staan. Alle belangrijke stakeholders van de cruciale sectoren en transportmodi nemen samen met de kabinetten Peeters en Crevits aan deze taskforce deel. VIL werd daarbij aangesteld om de taskforce te faciliteren en coördineren en alle partners uit de sector samen te brengen.

Logistieke bedrijven staan sinds enkele weken sterk onder druk. Naast de cruciale bevoorrading van voeding, medicijnen en medisch hulpmaterieel, zijn mensen meer aangewezen op leveringen aan huis, zowel voor essentiële als niet-essentiële aankopen. Hamstergedrag zorgt voor onvoorspelbare en extreme vraagpieken. Dat terwijl logistieke bedrijven kampen met een steeds groter personeelstekort door ziekte. 

“De huidige maatregelen hebben een aanzienlijke impact op onze bedrijven. Maar de bevoorrading van de essentiële sectoren mag niet in het gedrang komen. Deze taskforce zal alle logistieke initiatieven in kaart brengen, onderling afstemmen en promoten zodat we vooruit kunnen. We mogen niet stilstaan”, aldus Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. 

De Logistics Resilience Task Force zal de noden van de hele toeleveringsketen in kaart brengen en initiatieven oplijsten om vraag en aanbod te matchen. Bovendien zal de taskforce adviezen voor de logistieke sector uitwerken. Zo is het erg belangrijk dat ook in de logistiek contactloos kan worden gewerkt, zodat het virus zich niet via die transporten verder kan verspreiden. Daarover zijn duidelijke richtlijnen nodig, die zullen worden geformuleerd. 

De taskforce legt de focus voorlopig op de logistiek in drie sectoren die op korte termijn essentieel zijn in deze crisis, namelijk de voeding, de zorgsector (zowel voor de levering van medicijnen als van medisch materieel) en (online) retail. Alle transportmodi zullen hier bovendien bij betrokken worden. 

Vlaams minister van Economie en Werk Hilde Crevits: “De logistieke sector staat momenteel onder druk. Met de taskforce willen we logistieke bedrijven steun en adviezen bieden om zoveel mogelijk aan de slag te kunnen blijven. Het is belangrijk dat deze sector goed kan blijven functioneren, zodat essentiële sectoren 

niet zonder bevoorrading vallen. Blijven werken is hier noodzakelijk, natuurlijk steeds in de meest veilige en beschermde omstandigheden.

Recente nieuwsberichten

H.Essers opent nieuw farma crossdock in Genk

Met de opening van een nieuw farmaspecifiek crossdock in Genk zet H.Essers een volgende stap in de verdere uitbouw van zijn Pharma Valley. Met de investering reageert H.Essers op de stijgende vraag naar farmalogistiek en de complexiteit en strikte vereisten die met de sector gepaard gaan.

Transuniverse neemt expeditiebedrijf Welpa Trans over

Een maand na de overname van Apmex, heeft Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) nu ook expeditiebedrijf Welpa Trans uit Wommelgem (Antwerpen) overgenomen. Welpa Trans werd in 1984 opgericht. Als expeditiebedrijf gespecialiseerd in het wegvervoer heeft het geen eigen vrachtwagens, maar speelt het een rol als tussenpersoon tussen de verlader en de vervoerder.

Reyher moderniseert hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Het Duitse Reyher, aanbieder van verbindingselementen en bevestigingstechniek, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven om een hoogbouwmagazijn in Hamburg-Altona te moderniseren. Terwijl het productieproces blijft lopen, worden vijf oudere magazijnkranen stap voor stap vervangen door moderne magazijnkranen van het type Kardex MSingle B.

Voormalige drukkerij wordt automation campus voor Stow Robotics

Stow Robotics, onderdeel van Stow Group, richt zich op de ontwikkeling, productie en commercialisatie van geautomatiseerde en gerobotiseerde magazijnoplossingen. Vanaf begin 2023 zal de onderneming haar high-end productieactiviteiten verder uitbouwen op de site van WDP langs de E17 in Lokeren.

Cabka en Chep tekenen meerjarencontract voor levering van herbruikbare containers van gerecyclede kunststoffen

Cabka, producent van pallets en containers uit gerecycled plastic, heeft een meerjarige overeenkomst getekend met Chep voor de levering van herbruikbare containers uit gerecyclede kunststoffen. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatie-eisen van Chep en is bedoeld om het gebruik van gerecyclede materialen te maximaliseren, wat een volledig circulaire aanpak mogelijk moet maken.

Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren.

Arrow Electronics neemt grootste Adapto-shuttlesysteem in Europa in gebruik

Afgelopen zomer opende Arrow Electronics een nieuw modern distributiecentrum in het Nederlandse Venlo. Het DC is een van de grootste DC’s van Arrow Electronics wereldwijd en heeft een breed assortiment aan technologische producten op voorraad voor klanten in EMEA.

Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Optimact heeft sterke Europese ambities

(Advertorial) Al negen jaar begeleidt het Belgische Optimact, opgericht in 2013, de grotere KMO bij hun voorraadbeheer,  forecasting en productieplanning. Optimact ontwikkelt daarbij eigen  tools die klanten toelaten meer controle te krijgen over hun supply chain.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.