Tariefvolatiliteit kan tot concurrentieel voordeel leiden

Figuur: ©Gartner - januari 2025

Nu bedrijven (in de VS, maar evengoed wereldwijd) zullen worden geconfronteerd met de meest ingrijpende tariefwijzigingen van de afgelopen vijftig jaar, moeten ze er klaar voor zijn daar een strategisch antwoord op te geven. Dat gaat verder dan het opvangen van nieuwe kosten of het doorberekenen ervan aan klanten, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

In een nieuw onderzoeksrapport ‘Use tariff volatility to drive competitive advantage’ benadrukt Gartner dat tariefvolatiliteit een meerjarig proces vol veranderingen zal betekenen. De onderzoekers waarschuwen daarbij dat er net zoveel risico’s verbonden zijn aan te vroeg reageren op voorgestelde tarieven en verwachte tegenmaatregelen van handelspartners als aan te laat reageren. “Chief supply chain officers (CSCO’s) moeten dan ook vooruitkijken naar mogelijke tegenmaatregelen, escalaties en de-escalaties als onderdeel van hun huidige scenarioplanning”, meent Gartner.

“CSCO’s die verwachten dat de huidige tariefvolatiliteit jaren zal aanhouden, in plaats van maanden, moeten beseffen dat hun bedrijfsoperaties niet succesvol zullen zijn als ze statisch of puur defensief blijven”, waarschuwt Brian Whitlock, senior research director bij Gartner’s Supply Chain practice. “De uiteindelijke winnaars zullen die bedrijven zijn die hun bedrijfsstrategie opnieuw uitvinden of nieuw leven inblazen door nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen die een concurrentievoordeel opleveren. Dat zal bijna altijd materiële bedrijfsinvesteringen vereisen.”

Gartner heeft vijf mogelijke pistes gedefinieerd om met tariefvolatiliteit om te gaan (zie figuur). Het is aan CSCO’s en andere leidinggevenden om die mogelijkheden te overwegen wanneer ze worden geconfronteerd met wijzigingen in het tariefbeleid:

Retire - Beëindigen: Door de volatiliteit van de tarieven zullen sommige producten, of zelfs bedrijven, zwaar onder druk komen te staan. Het is daarbij misschien niet meer haalbaar kosten door te berekenen aan klanten of ze op te vangen. In dat geval moeten bedrijven de afweging maken: kosten maken om het product aan te passen om het levensvatbaar te houden of accepteren dat de verslechterende geopolitieke omstandigheden ertoe leiden dat het product uit productie moet worden genomen.

Renovate - Vernieuwen: Nieuwe tarieven kunnen de aanleiding vormen om verouderde producten te vernieuwen (aanpassen). In andere gevallen moeten CSCO’s en hun zakenpartners goed overwegen of het haalbaar is de kosten te verhogen of op te vangen in een nog steeds prijsgevoelige omgeving. Die beslissingen moeten worden gebaseerd op hoe belangrijk het product is voor het portfolio van de onderneming.

Rebalance - Evenwicht herstellen: Zowel de vroege winnaars als verliezers van het initiële tariefbeleid moeten voorbereid zijn op mogelijke tegenmaatregelen, beleidsescalaties en de-escalaties en de reacties van concurrenten. Vroege afwijkingen van de baseline moeten niet automatisch als het nieuwe normaal worden geaccepteerd, en bijkomende volatiliteit moet in de toekomstige demand planning worden verwerkt.”

Reinvent - Heruitvinden: Als de tariefvolatiliteit aanhoudt, moeten bedrijven de mogelijkheden evalueren om te investeren in nieuwe projecten in markten die niet worden getroffen of die bij nieuwe geopolitieke incentives aansluiten. In andere gevallen is het misschien mogelijk bestaande faciliteiten om te vormen en opnieuw te gebruiken om lokale markten te bedienen. Ondernemingen die hun business opnieuw willen uitvinden, moeten grondig overwegen wanneer ze die stap zetten en of de kans op escalatie of de-escalatie van het beleid een andere aanpak vereist.

Reinvigorate - Nieuw leven inblazen: Vroege winnaars van aangekondigde tarieven moeten op zoek gaan naar mogelijkheden om hun concurrentievoordeel te versterken. Ze kunnen bijvoorbeeld hun bestaande productiecapaciteit in de VS of in eigen land uitbreiden of zich op de markt herpositioneren door hun prijzen te verlagen om marktaandeel te veroveren en bedrijfsgroei te stimuleren. “Als leidinggevenden hun ecosysteempartners en andere belangrijke spelers ervan kunnen overtuigen hun inspanningen te ondersteunen of erin te investeren, kunnen die voordelen verder worden versterkt”, besluit Gartner.

Recente nieuwsberichten

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Vanderlande kondigt overname Siemens Logistics aan

Vanderlande, aanbieder van logistieke procesautomatisering voor de warehousing-, luchthaven- en pakketsector, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Siemens Logistics van de huidige eigenaar Siemens. Siemens Logistics levert waardetoevoegende bagage- en goederenafhandeling en digitale oplossingen voor luchthavenoperaties.

Europal Packaging opent House of Circular Packaging in Kortrijk

Europal Packaging, een one-stop-shop producent van papiergebaseerde verpakkingen met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk, heeft geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer ‘House of Circular Packaging’ is meer dan een derde van het hoofdkantoor in Kortrijk omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd.

Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland

Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.

PTV Logistics lanceert volgende generatie van routeplanningssoftware

PTV Logistics, leverancier van technologie voor transport en logistiek, heeft de volgende generatie gelanceerd van zijn logistieke planningssoftware PTV Map&Guide. De oplossing zet volgens de leverancier niet alleen een nieuwe standaard voor de nauwkeurige berekening van tolkosten, planning van vrachtwagenroutes en gebruikerservaring, maar houdt ook rekening met de ESG-vereisten (environmental, social and governance).

Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn

Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.