Tariefvolatiliteit kan tot concurrentieel voordeel leiden

Figuur: ©Gartner - januari 2025

Nu bedrijven (in de VS, maar evengoed wereldwijd) zullen worden geconfronteerd met de meest ingrijpende tariefwijzigingen van de afgelopen vijftig jaar, moeten ze er klaar voor zijn daar een strategisch antwoord op te geven. Dat gaat verder dan het opvangen van nieuwe kosten of het doorberekenen ervan aan klanten, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

In een nieuw onderzoeksrapport ‘Use tariff volatility to drive competitive advantage’ benadrukt Gartner dat tariefvolatiliteit een meerjarig proces vol veranderingen zal betekenen. De onderzoekers waarschuwen daarbij dat er net zoveel risico’s verbonden zijn aan te vroeg reageren op voorgestelde tarieven en verwachte tegenmaatregelen van handelspartners als aan te laat reageren. “Chief supply chain officers (CSCO’s) moeten dan ook vooruitkijken naar mogelijke tegenmaatregelen, escalaties en de-escalaties als onderdeel van hun huidige scenarioplanning”, meent Gartner.

“CSCO’s die verwachten dat de huidige tariefvolatiliteit jaren zal aanhouden, in plaats van maanden, moeten beseffen dat hun bedrijfsoperaties niet succesvol zullen zijn als ze statisch of puur defensief blijven”, waarschuwt Brian Whitlock, senior research director bij Gartner’s Supply Chain practice. “De uiteindelijke winnaars zullen die bedrijven zijn die hun bedrijfsstrategie opnieuw uitvinden of nieuw leven inblazen door nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen die een concurrentievoordeel opleveren. Dat zal bijna altijd materiële bedrijfsinvesteringen vereisen.”

Gartner heeft vijf mogelijke pistes gedefinieerd om met tariefvolatiliteit om te gaan (zie figuur). Het is aan CSCO’s en andere leidinggevenden om die mogelijkheden te overwegen wanneer ze worden geconfronteerd met wijzigingen in het tariefbeleid:

Retire - Beëindigen: Door de volatiliteit van de tarieven zullen sommige producten, of zelfs bedrijven, zwaar onder druk komen te staan. Het is daarbij misschien niet meer haalbaar kosten door te berekenen aan klanten of ze op te vangen. In dat geval moeten bedrijven de afweging maken: kosten maken om het product aan te passen om het levensvatbaar te houden of accepteren dat de verslechterende geopolitieke omstandigheden ertoe leiden dat het product uit productie moet worden genomen.

Renovate - Vernieuwen: Nieuwe tarieven kunnen de aanleiding vormen om verouderde producten te vernieuwen (aanpassen). In andere gevallen moeten CSCO’s en hun zakenpartners goed overwegen of het haalbaar is de kosten te verhogen of op te vangen in een nog steeds prijsgevoelige omgeving. Die beslissingen moeten worden gebaseerd op hoe belangrijk het product is voor het portfolio van de onderneming.

Rebalance - Evenwicht herstellen: Zowel de vroege winnaars als verliezers van het initiële tariefbeleid moeten voorbereid zijn op mogelijke tegenmaatregelen, beleidsescalaties en de-escalaties en de reacties van concurrenten. Vroege afwijkingen van de baseline moeten niet automatisch als het nieuwe normaal worden geaccepteerd, en bijkomende volatiliteit moet in de toekomstige demand planning worden verwerkt.”

Reinvent - Heruitvinden: Als de tariefvolatiliteit aanhoudt, moeten bedrijven de mogelijkheden evalueren om te investeren in nieuwe projecten in markten die niet worden getroffen of die bij nieuwe geopolitieke incentives aansluiten. In andere gevallen is het misschien mogelijk bestaande faciliteiten om te vormen en opnieuw te gebruiken om lokale markten te bedienen. Ondernemingen die hun business opnieuw willen uitvinden, moeten grondig overwegen wanneer ze die stap zetten en of de kans op escalatie of de-escalatie van het beleid een andere aanpak vereist.

Reinvigorate - Nieuw leven inblazen: Vroege winnaars van aangekondigde tarieven moeten op zoek gaan naar mogelijkheden om hun concurrentievoordeel te versterken. Ze kunnen bijvoorbeeld hun bestaande productiecapaciteit in de VS of in eigen land uitbreiden of zich op de markt herpositioneren door hun prijzen te verlagen om marktaandeel te veroveren en bedrijfsgroei te stimuleren. “Als leidinggevenden hun ecosysteempartners en andere belangrijke spelers ervan kunnen overtuigen hun inspanningen te ondersteunen of erin te investeren, kunnen die voordelen verder worden versterkt”, besluit Gartner.

Recente nieuwsberichten

Descartes neemt BoxTop Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft het Britse BoxTop Technologies Limited overgenomen, een leverancier van oplossingen voor ‘shipment management’ voor kleine tot middelgrote logistiek dienstverleners.

Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

Libiao Robotics en CJ Logistics sluiten strategisch partnership

De Chinese robotbouwer Libiao Robotics en logistiek dienstverlener CJ Logistics (met hoofdzetel in Seoul, Korea, en o.a. een vestiging in Antwerpen) hebben een strategische overeenkomst getekend om een langdurige samenwerking op te zetten op het gebied van robotica.

Arvato en Microsoft ontwikkelen samen zelfsturend magazijn van de toekomst

Logistiek dienstverlener Arvato en technologiereus Microsoft ontwikkelen samen het zelfsturende magazijn van de toekomst. Daartoe hebben beide partners het onderzoeksproject ‘Moonshot’ gelanceerd, dat gericht is op het implementeren van ‘self-improving’ processen binnen de magazijnomgeving door gebruik te maken van generatieve artificiële intelligentie (Gen AI), robotica en cloud computing.

Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

Datalogic stelt Memor 30/35 Family PDA voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de Memor 30/35 Family, een nieuwe generatie mobiele computers die moet voldoen aan de behoeften van klanten in verschillende sectoren, zoals de detailhandel, transport & logistiek en productie-industrie.

De Lego Group opent distributiecentrum in België

De Lego Groep heeft zijn nieuwste regionale distributiecentrum in Tessenderlo officieel geopend. De opening kadert in de strategie van het bedrijf om zijn leverings- en distributienetwerk uit te breiden om de langetermijngroei in de markt te ondersteunen. Zo moet de nieuwe vestiging zorgen voor meer flexibiliteit en veerkracht in het toeleveringsnetwerk van het bedrijf.

De vestiging in België zal de omnichannelklanten van Lego in België, Nederland, Luxemburg, Groot-Brittannië, Ierland en Noord-Frankrijk bedienen, evenals de Lego Brand Retail Stores. Lego-fabrieken in Nyíregyháza, Hongarije en Kladno, Tsjechië zullen producten leveren aan het centrum, dat zal worden beheerd door Kuehne+Nagel.

Revolutionaire warehouse analytics met eLogiq!

(Advertorial) In de wereld van warehouse managementsoftware is het cruciaal om een voorsprong te behouden voor succes. Maak kennis met eLogiq, een complete oplossing voor warehouse analytics van Element Logic, die de manier waarop je warehouse operations beheert opnieuw definieert.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.