Supply chain reorganisaties vaak verkeerd aangepakt

Foto: Pixabay

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner hebben veel supply chain reorganisaties af te rekenen met ten minste één van drie cruciale fouten in het organisatieontwerp die hun inspanningen om resultaat te behalen kunnen dwarsbomen. Chief supply chain officers (CSCO’s) die erin slagen de bedrijfsresultaten te verbeteren, herontwerpen hun structuur radicaal op basis van hun specifieke bedrijfsbehoeften en geven daarbij prioriteit aan evenwicht, kracht en snelheid als belangrijkste bedrijfsdoelstellingen, aldus Gartner.

“Reorganisatie van de supply chain staat bij CSCO’s hoog op de agenda, maar toch is het voor velen onduidelijk hoe de resultaten van het organisatieontwerp zich verhouden tot de bedrijfsdoelstellingen”, zegt Alan O’Keeffe, senior director analyst in de Supply Chain divisie van Gartner. “Onze bevindingen tonen aan dat degenen die succes boekten een meer radicale aanpak hanteerden bij het herontwerpen van hun supply chain-organisaties, wat ertoe leidde dat ze nieuwe en transformationele operationele modellen konden ontwikkelen.”

Het onderzoek van Gartner is deels gebaseerd op interviews die tussen februari en juni 2024 werden afgenomen met supply chain leiders van bedrijven die een organisatorisch herontwerp hebben doorgevoerd. Daarnaast is het rapport gebaseerd op meer dan 1.200 onderzoeken die tussen juli 2022 en juni 2024 bij klanten van Gartner zijn uitgevoerd.

Gartner stelde vast dat de succesvolle bedrijven niet dezelfde organisatorische oplossingen creëerden. Ze richtten zich daarentegen steeds op de unieke kenmerken van hun bedrijf en netwerken om oplossingen te ontwerpen die waren afgestemd op de unieke behoeften van hun organisatie.

“De overeenkomst tussen de succesvolle organisaties is dat hun leidinggevenden in hun ontwerpproces bewust prioriteit gaven aan de doelen evenwicht, kracht en snelheid”, aldus Alan O’Keeffe. “Op die manier omzeilden ze de meest voorkomende valkuilen bij het reorganiseren van de supply chain.”

Die fouten zijn onder andere:

Fout 1: de ‘of/of’-benadering

Onevenwichtige organisatiestructuren leiden tot vertragingen, hiaten in de prestaties en verwarring over verantwoordelijkheid. Dat komt vaak door de keuze tussen gecentraliseerde en gedecentraliseerde modellen. Een dergelijke aanpak beperkt de ontwerpmogelijkheden en kan leiden tot machtsconflicten in de organisatie, waarbij teams zich overweldigd voelen en niet op één lijn zitten.

Succesvolle CSCO’s beschouwen evenwicht als een kritisch resultaat. Ze maken gebruik van zowel integratie (activiteiten in één teamstructuur combineren) als differentiatie (bevoegdheid aan meerdere afdelingen geven om activiteiten op een unieke manier uit te voeren). Die aanpak zorgt ervoor dat beslissingen, expertise en middelen optimaal worden toegewezen om aan de uiteenlopende behoeften van klanten te voldoen, terwijl intern coherente bedrijfsmodellen worden behouden.

“CSCO’s moeten activiteiten integreren die baat hebben bij standaardisering voor efficiëntie en moeten onderscheid maken tussen activiteiten die maatwerk vereisen om aan unieke bedrijfsbehoeften te voldoen,” meent Alan O’Keeffe.

Fout 2: ontwrichtende personeelsreductie

Het reduceren van het personeelsbestand als primair doel van een reorganisatie kan het prestatievermogen van een bedrijf op lange termijn ondermijnen. Die aanpak leidt vaak tot een focus op kostenbesparingen op korte termijn terwijl cruciaal talent en expertise verloren gaan. En laat die net essentieel zijn voor succes in de toekomst.

In plaats daarvan zouden CSCO’s zich moeten concentreren op het doorgronden van de capaciteiten die de organisatie op de korte, middellange en lange termijn sterk zullen maken. Geef prioriteit aan de ontwikkeling en het gebruik van menselijke capaciteiten, sociale netwerken en autonomie. Die benadering verbetert niet alleen de doeltreffendheid van een bedrijf, maar zorgt er ook voor dat het klaar is om toekomstige uitdagingen aan te gaan.

“Bedrijven die goed presteren, investeren in talent en een bewust werkontwerp om hun organisatie te versterken”, zegt Alan O’Keeffe. “Dat omvat het herevalueren van de hoeveelheid werk, het aanpassen van de locatie van het werk en ervoor zorgen dat talent op de juiste manier wordt ingezet om de unieke doelen van de organisatie te bereiken.”

Fout 3: de ‘copy/paste’-benadering

Organisatieontwerpen van andere bedrijven kopiëren zonder daarbij rekening te houden met bedrijfsspecifieke verschillen kan de besluitvorming vertragen en de doeltreffendheid van de organisatie in het gedrang brengen. Elk bedrijf beschikt over unieke kenmerken waarmee rekening moet worden gehouden in het ontwerp.

CSCO’s die hun organisatie succesvol herontwerpen, maken van snelheid een uitdrukkelijk resultaat door mensen aan te stellen om factoren die de besluitvorming vertragen, te verwijderen. Dat houdt in:

- structuren ontwerpen die een snelle reactie op de behoeften van de klant mogelijk maken;

- interne besluitvormingsprocessen stroomlijnen;

- onderscheid maken tussen operationele uitvoering en transformatie-inspanningen.

“Succesvolle CSCO’s stemden de functies af op de stakeholders om de complexiteit te verminderen en voor een duidelijke beslissingsbevoegdheid te zorgen”, besluit Alan O’Keeffe. “Dat hielp bij het creëren van één aanspreekpunt en nam verwarring weg over wie de beslissers waren.”

Klanten van Gartner kunnen meer lezen in: Supply Chain Executive Report: Radically Rethinking Reorganization.

Niet-klanten kunnen meer vinden in: Supply Chain Organization Design and Talent.

Recente nieuwsberichten

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.