Supply chain management naar hoger niveau

Pipelife implementeert Optimact

Een stevige basis creëren voor een juiste forecast. Dat was voor Pipelife Nederland de aanleiding om Xeleos Consulting in de arm te nemen. Nu diens pakket Optimact zijn waarde in Enkhuizen heeft bewezen, ontdekken nu ook andere vestigingen de software. Hoe het pakket succesvol binnen Pipelife werd ingebed, vertelt teamleader supply chain planning Marcel van der Blonk.

Al meer dan vijftig jaar ontwikkelt, produceert en levert Pipelife een uitgebreid assortiment kunststof leidingsystemen, hulpstukken en oplossingen op maat. Typische toepassingsgebieden zijn binnen- en buitenriolering, kabelbescherming, gas-en olietransport en waterbeheer.

2021101215445147_foto-1-marcel-van-der-blonk-bw.jpg
Marcel van der Blonk, teamleader supply chain planning bij Pipelife: “Pas nadat we het forecastingluik uitgebreid hebben getest en geëvalueerd, werd besloten om het voorraadmanagement aan te pakken. Toen konden we ook onze obsolete voorraad beginnen wegwerken. Achteraf bekeken kan ik die stapsgewijze aanpak alleen maar aanraden.”

Forecasting als bottleneck

Pipelife Nederland produceert zowel buizen als fittingen. De organisatie koopt ook onderdelen aan bij zusterbedrijven om die vervolgens naar de klanten te distribueren. Vaak zijn dat technische groothandels, maar ook grote water- en gasbedrijven bijvoorbeeld doen een beroep op Pipelife Nederland. Zo’n 75% van het verkochte volume blijft in Nederland, de rest wordt vooral geëxporteerd binnen Europa.

In totaal biedt Pipelife Nederland ca. 15.000 SKU’s aan. Daarvan liggen er ongeveer 3.500 op voorraad in Enkhuizen. “Een grote uitdaging binnen organisatie is wel de complexiteit van onze forecasting. Daar hadden we vroeger ook al een proces voor, maar daar hadden we maar weinig vertrouwen in. We maakten toen gebruik van Excel in combinatie met de forecastmodule van ons ERP. Maar hoe meer we groeiden, hoe duidelijker het werd dat onze forecasting beter moest”, legt Marcel van der Blonk uit. “Verder hadden we te veel obsolete voorraad in huis. Daar wilden we meer vat op krijgen.”

Tijdens de zoektocht naar een oplossing kwam Pipelife Nederland terecht bij Xeleos Consulting. “Die partij contacteerde ons toevallig zelf toen we die net nodig hadden. Uiteraard hebben we ook nog een aantal partijen tegen het licht gehouden. Maar na het selectieproces – inclusief een aantal testrondes – kwam Xeleos als meest geschikte partner naar voren”, klinkt het. “Wat ons vooral opviel, is dat die organisatie heel veel oog had voor onze supply chain processen. Verder heeft het feit dat de cloudoplossing Optimact zeer flexibel is de doorslag gegeven. We merkten dat andere tools opvallend minder aanpassingsmogelijkheden boden.”

2021101215540218_foto-2-pipelife.jpg
Al meer dan vijftig jaar ontwikkelt, produceert en levert Pipelife een uitgebreid assortiment kunststof leidingsystemen, hulpstukken en oplossingen op maat.

Stapsgewijs traject

In samenspraak met Xeleos Consulting koos Optimact voor een ‘first things first’ aanpak. “Tegelijk met de analyse van de mogelijkheden binnen het pakket hebben we interviews gedaan met de belangrijkste stakeholders over hun belangrijkste verwachtingen. Daarbij kwam nogmaals het belang van een betere forecasting naar voren. Het was dan ook zonneklaar dat we dat probleem het eerst moesten aanpakken.”

Na de nodige voorbereidingen werd de forecast vanuit het bestaande systeem vergeleken met de berekeningen in Optimact. Samen met de verschillende verkopers werd bekeken in welke mate die verschilden en of de resultaten uit Optimact in lijn lagen met de verwachtingen. Op basis van die resultaten werd verder gefinetuned. “Pas nadat het forecastingluik uitgebreid getest en geëvalueerd was, werd besloten om het voorraadmanagement aan te pakken”, aldus Marcel van der Blonk. “Op dat moment konden we ook onze obsolete voorraad beginnen wegwerken. Achteraf bekeken kan ik die stapsgewijze aanpak alleen maar aanraden.”

Tijdens de implementatie kwam de grote flexibiliteit van het pakket duidelijk naar voren. “We hebben toch wel wat maatwerk toegevoegd. Het fijne aan Optimact is dat je een solide basis krijgt, waarop je verder kunt bouwen. Zo was het voor ons belangrijk om de complexiteit die seriegroottes met zich meebrengen goed te kunnen opvangen. Aangezien het duur is om onze machines te laten produceren, willen we dat uiteraard zo optimaal mogelijk doen. Zo moeten we vier kostenniveaus die we aan de productiezijde kunnen toevoegen om de vergelijking met de voorraadkosten te kunnen maken. Dat vraagt complexe berekeningen, wat we gelukkig vlot in het systeem hebben kunnen verweven”, licht Marcel van der Blonk toe.

Een grote uitdaging tijdens het project was wel het opzetten van de nodige interfaces. “Daar hebben we best wel veel ondersteuning bij nodig gehad, vooral omdat we in het begin van het traject afscheid hebben moeten nemen van een van de projectdeelnemers binnen onze eigen organisatie. Daardoor heeft het project ook wat vertraging opgelopen. Gelukkig konden we wel altijd rekenen op de steun van Xeleos Consulting.”

2021101215630561_foto-3-pipelife-.jpg
Een groot voordeel van Optimact is wel dat Pipelife nu veel meer inzicht heeft in de forecast- en voorraadmanagementprocessen. Zo ziet de organisatie beter waar er zaken fout gaan, waardoor gericht kan worden ingegrepen en verbeterd.

Meer inzicht in processen

Nu de belangrijkste stapstenen zijn gelegd, blikt Marcel van der Blonk tevreden terug op het project. “Het grootste voordeel is wel dat we nu veel meer inzicht gekregen hebben in onze forecast- en voorraadmanagementprocessen. Zo zien we beter waar er zaken fout gaan, waardoor we gericht kunnen ingrijpen en verbeteren. Zeker in deze onzekere tijden is het een must om die transparantie te hebben.”

Ook de cijfers tonen op verschillende vlakken een verbetering. Zo is de leverperformantie met anderhalf procent gestegen. De voorraadrotatie met 10% verbeterd, in de eerste plaats doordat er nu meer zicht is op obsolete voorraad.

Oog voor continue verbetering

Uiteraard is het belangrijk dat Optimact mee evolueert met de organisatie. “Aansluitend op onze forecast- en voorraadmanagementoptimalisering willen we het systeem aansluiten op onze master production scheduling. We willen namelijk overschakelen naar een groepsbrede MPS, wat ons zal toelaten om op een hoger niveau tussen verschillende producten kunnen schakelen.”

Bovendien zijn er in de periode dat Optimact bij Pipelife draait enkele belangrijke verbeteringen in het pakket zelf aangebracht. “We merken dat Xeleos Consulting moeite doet om de puntjes op de i te zetten. Zo zijn ze nu aan het bekijken of de seizoensprofielen binnen de forecast nog kunnen worden verbeterd.”

Ook heeft Pipelife Nederland er intussen er een uitgebreide rapportagemodule bij gekregen. “Die is heel waardevol gebleken om de zaken op een hoger niveau inzichtelijker te maken. Momenteel zijn we een aantal belangrijke gebruikers aan het trainen, zodat ze weten hoe ze die rapporten moeten lezen en de data eruit halen. Vandaag werkt een vijftal medewerkers met het systeem binnen onze twee Nederlandse vestigingen”, zegt Marcel van der Blonk.

Recent werd aan het systeem eveneens een capaciteitsdashboard toegevoegd. Met die dynamische tool is het mogelijk om zaken te simuleren, zodat Pipelife Nederland bijvoorbeeld kan nagaan wat er met onze capaciteit gebeurt als een bepaalde business toeneemt.

In de toekomst wil de organisatie ook het budget beter laten aansluiten op de forecast. Zo is het mogelijk om nog betere besluiten te nemen op het vlak van capaciteit en de investeringen die nodig zijn in het machinepark om klanten optimaal kunnen benieuwen. Op die manier wil de organisatie nog meer komen tot end-to-end-processen.

Uitrol over andere vestigingen

Omwille van de positieve ervaringen met Optimact bij Pipelife Nederland, wordt het pakket nu uitgerold in België en Estland. Het is de bedoeling om de andere Europese vestigingen in de toekomst eveneens te wapenen met Optimact. “Dat zal ons tevens toelaten om verder te standaardiseren over alle vestigingen heen. Dan is het een geruststelling dat we met Optimact overal dezelfde solide basis hebben, maar toch de nodige aanpassingen kunnen doen op maat van elke vestiging.”

Extra info bij het artikel

Pipelife Nederland binnen de groep
Pipelife Group – deel van Wienerberger AG – telt 26 vestigingen in Europa en de VS. Ruim 2.600 medewerkers stoppen hun schouders onder de organisatie.

Pipelife Nederland ligt in Enkhuizen. Naast de productie- en commerciële afdeling vinden we er de logistieke tak, de internationale R&D en ondersteunende afdelingen terug. Een deel van de productie gebeurt in ’s-Gravendeel. Voor Pipelife Nederland werken zo’n 250 mensen.

Recente nieuwsberichten

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.