Supply chain management naar hoger niveau

Pipelife implementeert Optimact

Een stevige basis creëren voor een juiste forecast. Dat was voor Pipelife Nederland de aanleiding om Xeleos Consulting in de arm te nemen. Nu diens pakket Optimact zijn waarde in Enkhuizen heeft bewezen, ontdekken nu ook andere vestigingen de software. Hoe het pakket succesvol binnen Pipelife werd ingebed, vertelt teamleader supply chain planning Marcel van der Blonk.

Al meer dan vijftig jaar ontwikkelt, produceert en levert Pipelife een uitgebreid assortiment kunststof leidingsystemen, hulpstukken en oplossingen op maat. Typische toepassingsgebieden zijn binnen- en buitenriolering, kabelbescherming, gas-en olietransport en waterbeheer.

2021101215445147_foto-1-marcel-van-der-blonk-bw.jpg
Marcel van der Blonk, teamleader supply chain planning bij Pipelife: “Pas nadat we het forecastingluik uitgebreid hebben getest en geëvalueerd, werd besloten om het voorraadmanagement aan te pakken. Toen konden we ook onze obsolete voorraad beginnen wegwerken. Achteraf bekeken kan ik die stapsgewijze aanpak alleen maar aanraden.”

Forecasting als bottleneck

Pipelife Nederland produceert zowel buizen als fittingen. De organisatie koopt ook onderdelen aan bij zusterbedrijven om die vervolgens naar de klanten te distribueren. Vaak zijn dat technische groothandels, maar ook grote water- en gasbedrijven bijvoorbeeld doen een beroep op Pipelife Nederland. Zo’n 75% van het verkochte volume blijft in Nederland, de rest wordt vooral geëxporteerd binnen Europa.

In totaal biedt Pipelife Nederland ca. 15.000 SKU’s aan. Daarvan liggen er ongeveer 3.500 op voorraad in Enkhuizen. “Een grote uitdaging binnen organisatie is wel de complexiteit van onze forecasting. Daar hadden we vroeger ook al een proces voor, maar daar hadden we maar weinig vertrouwen in. We maakten toen gebruik van Excel in combinatie met de forecastmodule van ons ERP. Maar hoe meer we groeiden, hoe duidelijker het werd dat onze forecasting beter moest”, legt Marcel van der Blonk uit. “Verder hadden we te veel obsolete voorraad in huis. Daar wilden we meer vat op krijgen.”

Tijdens de zoektocht naar een oplossing kwam Pipelife Nederland terecht bij Xeleos Consulting. “Die partij contacteerde ons toevallig zelf toen we die net nodig hadden. Uiteraard hebben we ook nog een aantal partijen tegen het licht gehouden. Maar na het selectieproces – inclusief een aantal testrondes – kwam Xeleos als meest geschikte partner naar voren”, klinkt het. “Wat ons vooral opviel, is dat die organisatie heel veel oog had voor onze supply chain processen. Verder heeft het feit dat de cloudoplossing Optimact zeer flexibel is de doorslag gegeven. We merkten dat andere tools opvallend minder aanpassingsmogelijkheden boden.”

2021101215540218_foto-2-pipelife.jpg
Al meer dan vijftig jaar ontwikkelt, produceert en levert Pipelife een uitgebreid assortiment kunststof leidingsystemen, hulpstukken en oplossingen op maat.

Stapsgewijs traject

In samenspraak met Xeleos Consulting koos Optimact voor een ‘first things first’ aanpak. “Tegelijk met de analyse van de mogelijkheden binnen het pakket hebben we interviews gedaan met de belangrijkste stakeholders over hun belangrijkste verwachtingen. Daarbij kwam nogmaals het belang van een betere forecasting naar voren. Het was dan ook zonneklaar dat we dat probleem het eerst moesten aanpakken.”

Na de nodige voorbereidingen werd de forecast vanuit het bestaande systeem vergeleken met de berekeningen in Optimact. Samen met de verschillende verkopers werd bekeken in welke mate die verschilden en of de resultaten uit Optimact in lijn lagen met de verwachtingen. Op basis van die resultaten werd verder gefinetuned. “Pas nadat het forecastingluik uitgebreid getest en geëvalueerd was, werd besloten om het voorraadmanagement aan te pakken”, aldus Marcel van der Blonk. “Op dat moment konden we ook onze obsolete voorraad beginnen wegwerken. Achteraf bekeken kan ik die stapsgewijze aanpak alleen maar aanraden.”

Tijdens de implementatie kwam de grote flexibiliteit van het pakket duidelijk naar voren. “We hebben toch wel wat maatwerk toegevoegd. Het fijne aan Optimact is dat je een solide basis krijgt, waarop je verder kunt bouwen. Zo was het voor ons belangrijk om de complexiteit die seriegroottes met zich meebrengen goed te kunnen opvangen. Aangezien het duur is om onze machines te laten produceren, willen we dat uiteraard zo optimaal mogelijk doen. Zo moeten we vier kostenniveaus die we aan de productiezijde kunnen toevoegen om de vergelijking met de voorraadkosten te kunnen maken. Dat vraagt complexe berekeningen, wat we gelukkig vlot in het systeem hebben kunnen verweven”, licht Marcel van der Blonk toe.

Een grote uitdaging tijdens het project was wel het opzetten van de nodige interfaces. “Daar hebben we best wel veel ondersteuning bij nodig gehad, vooral omdat we in het begin van het traject afscheid hebben moeten nemen van een van de projectdeelnemers binnen onze eigen organisatie. Daardoor heeft het project ook wat vertraging opgelopen. Gelukkig konden we wel altijd rekenen op de steun van Xeleos Consulting.”

2021101215630561_foto-3-pipelife-.jpg
Een groot voordeel van Optimact is wel dat Pipelife nu veel meer inzicht heeft in de forecast- en voorraadmanagementprocessen. Zo ziet de organisatie beter waar er zaken fout gaan, waardoor gericht kan worden ingegrepen en verbeterd.

Meer inzicht in processen

Nu de belangrijkste stapstenen zijn gelegd, blikt Marcel van der Blonk tevreden terug op het project. “Het grootste voordeel is wel dat we nu veel meer inzicht gekregen hebben in onze forecast- en voorraadmanagementprocessen. Zo zien we beter waar er zaken fout gaan, waardoor we gericht kunnen ingrijpen en verbeteren. Zeker in deze onzekere tijden is het een must om die transparantie te hebben.”

Ook de cijfers tonen op verschillende vlakken een verbetering. Zo is de leverperformantie met anderhalf procent gestegen. De voorraadrotatie met 10% verbeterd, in de eerste plaats doordat er nu meer zicht is op obsolete voorraad.

Oog voor continue verbetering

Uiteraard is het belangrijk dat Optimact mee evolueert met de organisatie. “Aansluitend op onze forecast- en voorraadmanagementoptimalisering willen we het systeem aansluiten op onze master production scheduling. We willen namelijk overschakelen naar een groepsbrede MPS, wat ons zal toelaten om op een hoger niveau tussen verschillende producten kunnen schakelen.”

Bovendien zijn er in de periode dat Optimact bij Pipelife draait enkele belangrijke verbeteringen in het pakket zelf aangebracht. “We merken dat Xeleos Consulting moeite doet om de puntjes op de i te zetten. Zo zijn ze nu aan het bekijken of de seizoensprofielen binnen de forecast nog kunnen worden verbeterd.”

Ook heeft Pipelife Nederland er intussen er een uitgebreide rapportagemodule bij gekregen. “Die is heel waardevol gebleken om de zaken op een hoger niveau inzichtelijker te maken. Momenteel zijn we een aantal belangrijke gebruikers aan het trainen, zodat ze weten hoe ze die rapporten moeten lezen en de data eruit halen. Vandaag werkt een vijftal medewerkers met het systeem binnen onze twee Nederlandse vestigingen”, zegt Marcel van der Blonk.

Recent werd aan het systeem eveneens een capaciteitsdashboard toegevoegd. Met die dynamische tool is het mogelijk om zaken te simuleren, zodat Pipelife Nederland bijvoorbeeld kan nagaan wat er met onze capaciteit gebeurt als een bepaalde business toeneemt.

In de toekomst wil de organisatie ook het budget beter laten aansluiten op de forecast. Zo is het mogelijk om nog betere besluiten te nemen op het vlak van capaciteit en de investeringen die nodig zijn in het machinepark om klanten optimaal kunnen benieuwen. Op die manier wil de organisatie nog meer komen tot end-to-end-processen.

Uitrol over andere vestigingen

Omwille van de positieve ervaringen met Optimact bij Pipelife Nederland, wordt het pakket nu uitgerold in België en Estland. Het is de bedoeling om de andere Europese vestigingen in de toekomst eveneens te wapenen met Optimact. “Dat zal ons tevens toelaten om verder te standaardiseren over alle vestigingen heen. Dan is het een geruststelling dat we met Optimact overal dezelfde solide basis hebben, maar toch de nodige aanpassingen kunnen doen op maat van elke vestiging.”

Extra info bij het artikel

Pipelife Nederland binnen de groep
Pipelife Group – deel van Wienerberger AG – telt 26 vestigingen in Europa en de VS. Ruim 2.600 medewerkers stoppen hun schouders onder de organisatie.

Pipelife Nederland ligt in Enkhuizen. Naast de productie- en commerciële afdeling vinden we er de logistieke tak, de internationale R&D en ondersteunende afdelingen terug. Een deel van de productie gebeurt in ’s-Gravendeel. Voor Pipelife Nederland werken zo’n 250 mensen.

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.