Supply Chain 2020: de vijf to do's
Het logistieke proces uitleggen aan een buitenstaander kan redelijk eenvoudig: ervoor zorgen dat het product in de juiste hoeveelheid en optimale omstandigheden afgeleverd wordt op de vooropgestelde dag en plaats, en liefst nog op het juiste uur.
Dat dit eenvoudig scenario in werkelijkheid een huzarenstuk is, weten de ingewijden al eeuwen. Ze weten ook dat er geen toverformule bestaat voor de optimale beheersing van de supply chain. Zeker geen die jarenlang standhoudt. Daarvoor evolueren de maatschappelijke, technologische en economische werelden te snel.
En die snelheid neemt steeds maar toe. Het volstaat niet langer om 'mee' te zijn; je moet 'voor' zijn om morgen mee te kunnen. Logistieke aanbieders die ook in 2030 een rol willen spelen in de wereldwijde logistieke bühne, moeten hierop flexibel en proactief inspelen.
Welke vijf treinen mogen zij zeker niet missen?
1. Ga naar de Cloud
Niet met één applicatie of één oplossing, maar met alles, inclusief de servers.
We gaan immers naar een industrie 4.0 waarin nieuwe technologieën (the Internet of Things, big data, 3D printing, mobiliteit, digitale economie, cloud computing) een schat aan opportuniteiten openen om de logistieke keten optimaal te beheren.
2. Stap mee in het big dataverhaal
En stap vooral mee in de initiatieven van databundeling en datasharing. Wanneer alle logistieke schakels in de keten hun data delen met elkaar (via een neutraal platform weliswaar) zoals NxtPort in Antwerpen en iShare in Nederland, kan dit alleen maar voordelen opleveren voor de planning, visibiliteit en naadloze aaneenschakeling van de supply chain.
3. Herdenk de onzekere processen
Onzekere processen leiden tot tijdsverlies, kwaliteitsverlies en onnodige kosten. Regelmatig de interne bedrijfsprocessen doorlichten is dan ook geen overbodige luxe. Isoleer de onzekere processen en maak de keuze: uitbesteden of verbeteren.
4. Verhoog de samenwerking en connectiviteit met partners en leveranciers
In de ideale logistieke wereld rijden, varen en vliegen alle voertuigen met een 100 % bezettingsgraad en zijn inbound- en outboundstromen volledig op elkaar afgestemd. Een bundeling van de goederenstromen van en naar het achterland is een realistische optie, op voorwaarde dat alle partijen bereid zijn tot een verregaande samenwerking en dus ook connectiviteit.
5. Verlies de klant niet uit het oog
Naarmate de connectiviteit, visibiliteit en mobiliteit vergroot, verkleint de wereld vanuit het perspectief van de supply chain en wil de klant een steeds snellere en meer individuele behandeling. Om zijn noden beter te begrijpen en uw logistieke aanbod hierop af te stemmen, is een strategische samenwerking aangewezen.
Deze blog werd aangeboden door Intris