Studie automatisering small parts bij Honda Motor Europe Logistics
Honda Motor Europe Logistics staat in voor de distributie van Honda producten en wisselstukken naar klanten in Europa . In hun Gentse vestiging ontvangen zij goederen vanuit de hele wereld die van daaruit verdeeld worden naar de Europese markt. Binnen HMEL is er een aparte afdeling voor de small parts met 170.000 Sku’s. De bestaande systemen waren verouderd en bijna aan het einde van hun levensduur. HMEL was daarom op zoek naar nieuwe vormen van automatisering voor de toekomst.
Om een onafhankelijk zicht te krijgen op de beste mogelijke oplossing, schakelde HMEL de hulp in van ASD Coddens. ASD Coddens stelde een masterplan op met realistische alternatieven, de voor- en nadelen van elk alternatief en de vervolgstappen.
Analyse/studie van de bestaande situatie.
ASD Coddens bracht de huidige situatie volledig in kaart. Dit zowel qua flows als qua data. Daarnaast werd er ook gekeken wat de huidige indeling van het distributiecentrum was en waar er mogelijkheden waren om bepaalde nieuwe vormen van automatiseringen te plaatsen, rekening houdend met het gebouw. Ook de data gaf duidelijke inzichten naar mogelijke automatiseringen.
Daarnaast werd er ook reeds verder gekeken naar impact van bepaalde keuzes op de huidige werking. Er werd immers met een sorter gewerkt, die gevoed werd door verschillende conveyors. Deze installatie moest gedurende de transformatie blijven werken zodat de service van HMEL naar de klant toe op elk moment behouden werd.
Lijst met mogelijke automatisatievormen voor HMEL.
Met de input uit de studie stelde ASD Coddens een lijst samen van mogelijke automatiseringen voor Honda met de voor- en nadelen. Hieruit werden 2 keuzes weerhouden die verder uitgewerkt werden. Uiteindelijk werd de piste die het minste impact had op de dagelijkse operaties tijdens de transformatie als beste keuze overgehouden.
Begeleiding bij implementatie.
ASD Coddens voorzag de nodige begeleiding tijdens de implementatie. Om het project te optimaliseren werden de outbound area’s verder hertekend en geoptimaliseerd zodat de sorter uiteindelijk ook uit dienst kan genomen worden. Oude conveyors worden verwijderd zodat er meer ruimte vrijkomt in de outbound area. Nieuwe conveyors die aansluiten op de nieuwe automatisering werden ingetekend en ingeplugd op de bestaande conveyors. ASD Coddens hielp verder ook met de partnerselectie zodat de juiste partij aan boord gehaald werd om deze nieuwe installaties te realiseren.
Het resultaat
HMEL is hiermee klaar voor de toekomst. De nieuwe automatisering zorgt ervoor dat men zonder zorgen de klanten kan blijven beleveren. Bovendien kan men hierdoor het steeds moeilijker vinden van personeel + de uitstroom door pensionering eenvoudiger opvangen.