Still voegt EXH-S 20/25 en EXD-S 20 aan productportfolio toe

Still levert de EXH-serie laagheffende pallettrucks en EXD-serie dubbelheffende pallettrucks nu ook met een vast staplatform. Het vaste platform op de nieuwe EXH-S en EXD-S-modellen moet zorgen voor een comfortabele en gemakkelijke werkplek met een zeer goede allround bescherming. Vooral wanneer de ruimte op laadplatforms of in een vrachtwagen beperkt is, is het een groot voordeel dat de werkplek een stevig frame heeft, zonder de compacte maatvoering van de truck te beïnvloeden. Alle carrosseriedelen blijven binnen de contouren van de truck, waardoor een hoge veiligheid altijd en overal gewaarborgd is.

Het staplatform van de twee nieuwe modellen is verkrijgbaar in drie varianten: met op- en afstap aan de achterzijde voor frequente inzet op het laadperron, met op- en afstap aan de zijkant voor langere transportafstanden, en met een rugleuning voor wanneer orderpicking centraal staat. Alle drie de varianten hebben een luchtgeveerd staplatform dat de rug van de bestuurder ook onder zware inzetomstandigheden beschermt. Het systeem vermindert lichaamstrillingen tot 40% en bestuurders kunnen de vering naar eigen behoefte of lichaamsgewicht instellen. Optioneel is een geïntegreerde luchtcompressor verkrijgbaar om de instelling eenvoudig met één druk op de knop mogelijk te maken. Dat verlicht de fysieke belasting, met name wanneer bestuurders vaak wisselen, tijdens lange diensten of bij frequente bewegingen op de laadklep. Ook de lage opstaphoogte van het platform moet voor maximaal comfort zorgen.
 
Ook het in hoogte verstelbare Still Easy Drive stuur, dat met één hand kan worden bediend, draagt bij aan het comfort. De Still Easy Drive tuimelschakelaars moeten dan weer een fijngevoelige, veilige bediening van de heffunctie garanderen. Ook een gelijktijdige bediening van rij-, hef- en stuurfuncties– zonder de greep te hoeven veranderen – is mogelijk. Een optionele voetsensor, beschikbaar voor de truckvariant met instap aan de achterzijde, biedt een extra veiligheidsniveau. De sensor detecteert of de voeten van de bestuurder binnen de contouren van de truck staan. Is dat niet het geval, dan verlaagt de truck automatisch zijn snelheid.
 
Beide duurlopers kunnen indien nodig de klok rond worden ingezet. De optionele, onderhoudsvrije Li-Ion-technologie maakt tussentijds laden van zowel de EXH-S 20/25 als de EXD-S 20 via kleine, decentrale laadstations eenvoudig. Indien gewenst kan de truck ook worden uitgerust met een ingebouwde lader en via ieder normaal stopcontact worden geladen. De trucks kunnen ook worden uitgevoerd voor zijdelingse batterijwissel.
 
Beide nieuwkomers zijn slanke modellen met een totale breedte van 720mm, dus 80mm smaller dan een europallet in de lengte. Dat maakt ze wendbaar in krappe omgevingen en in het bijzonder geschikt voor inzet op een laadplatform. De rij- en hefmotoren geven de EXH-S 20/25 een draagvermogen tot 2.500kg en een (optionele) topsnelheid van 14km/u. De 5-wielaandrijving moet een optimale tractie en een hoge zijdelingse stabiliteit garanderen, zelfs op oneffen vloeren.
 
De EXD-S 20 dubbelstapelaar heeft een draagvermogen tot 2.000kg als laagheffende pallettruck, twee pallets van elk 1.000kg in dubbelheffende uitvoering, of tot 1.200kg bij gebruik als hoogheffende pallettruck. Dit alles met een maximumsnelheid van 10km/u. De Still Dynamic Drive Control-functie past die maximumsnelheid automatisch aan het gewicht van de last en de hefhoogte aan. De EXD-S 20 bereikt hefhoogtes tot 2.424mm.

Recente nieuwsberichten

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.