Still produceert eigen brandstofcelsystemen voor magazijntrucks

Still is al verschillende jaren betrokken bij diverse projecten en initiatieven voor de uitbreiding van waterstoftechnologie. Daarbij deed de aanbieder van intralogistieke oplossingen ervaring en expertise op in de productie en het gebruik van brandstofcelsystemen. Sinds november 2023 rollen bij Still in Hamburg de eerste eigen 24-volt brandstofcelsystemen van de productielijn. Met de opening van die productielijn is Still de eerste OEM-fabrikant in Europa die een eigen brandstofcelsysteem aanbiedt.

De nieuwe productielijn is ingericht voor massaproductie van hoogwaardige brandstofcelsystemen voor magazijntrucks. Daarbij neemt Still het volledige proces in eigen hand: van individuele componenten in het mechatronische centrum tot de productie van de ‘fuel cell’ systemen in de productielijn en de laatste kwaliteitscontrole in een speciaal ontworpen testopstelling. Extra aandacht wordt besteed aan het complexe testproces, omdat dat moet garanderen dat de systemen goed functioneren, tegen de hoogste druk bestand zijn en dat er geen gassen kunnen ontsnappen.

Met de lancering van de productielijn kan Still nu de eerste 24 volt magazijntrucks af fabriek als ‘fuel cell’-versies aanbieden. De leverancier ziet het naar eigen zeggen als zijn verantwoordelijkheid als intralogistieke partner de energietransitie te blijven stimuleren. “De uitbreiding van groene waterstoftechnologie als emissievrij en grondstofbesparend aandrijfsysteem speelt daarbij een doorslaggevende rol”, klinkt het. “

Het brandstofcelsysteem is door Still in huis ontwikkeld en gefinancierd met een totaalbedrag van 1.914.687 euro als onderdeel van een Duits innovatieprogramma voor waterstof- en brandstofceltechnologie.

Om er zeker van te zijn dat het gebruik van industriële trucks op waterstof echt haalbaar is voor klanten en dat zij uitgebreid advies krijgen over brandstofceltechnologie, werkt Still samen met verschillende deskundigen op het gebied van waterstofprojecten, waaronder Hydrogentle, een ingenieursbureau uit Hamburg dat gespecialiseerd is in de planning, het ontwerp en de implementatie van groene waterstofprojecten. Still-klanten krijgen daarmee alles uit één hand: van industriële trucks inclusief brandstofcelsystemen tot advies, planning, service en de complete waterstofinfrastructuur.

Om de brandstofceltechnologie ook voor klanten met een kleine vloot aantrekkelijk te maken, biedt Still vanaf het eerste kwartaal van 2024 een mobiel waterstoftankstation aan als huuroplossing voor het tanken van waterstof- en brandstofcelvoertuigen. Op die manier kunnen klanten de brandstofceltechnologie voor ongeveer vier weken zonder beperkingen en in reële gebruikssituaties testen.

Verder blijft Still investeren in de uitbreiding van de waterstoftechnologie in de intralogistiek. Zo werkt de onderneming nu aan de ontwikkeling van een 48 volt brandstofcelsysteem, dat in de toekomst ook in Hamburg geproduceerd wordt. Ook is Still van plan zijn productiecapaciteit de komende jaren uit te breiden. Daar is de huidige productielijn al op berekend.

Foto: Still

Recente nieuwsberichten

Food retailer Bartels-Langness investeert in eerste automatisch magazijn

Bartels-Langness (Bela), een onafhankelijk geleid familiebedrijf uit Kiel, is een van de grootste food retailers in Duitsland. Om de beschikbaarheid van goederen te vergroten en de service voor zijn eigen supermarkten en de winkels waaraan het levert verder te verbeteren, heeft Bela logistieke automatiseringsleverancier Swisslog aangesteld om het eerste automatiseringsproject in zijn 130-jarige bestaan uit te voeren. Daarbij treedt Swisslog op als de hoofdintegrator voor alle bouwtechnische en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster. Het project, met een prijskaartje van 13,9 miljoen euro, zal volgens de planning in juni 2025 worden voltooid.

TX Logistik rondt overname van Exploris af

TX Logistik AG, een dochteronderneming van Mercitalia Logistics, heeft de overname afgerond van Exploris Deutschland Holding GmbH Hamburg, een Europees spoorvrachtbedrijf. De overname maakt van TX Logistik de op één na grootste spoorvrachtvervoerder in Duitsland. Nadat het voorlopige contract in juli was ondertekend, werd de transactie nu afgerond na goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Corneel Geerts Transportgroup neemt Zwitserland-specialist Fransen J. Transport over

Na Sinex afgelopen zomer heeft Corneel Geerts Transportgroup een nieuwe overnamedeal gesloten. Per 1 januari 2024 neemt de transportgroep zowel de assets, de klanten als het personeel van transportbedrijf Fransen J. Transport uit Putte over. Fransen J. Transport is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in transport tussen de Benelux en Zwitserland, met dagelijks groupagevertrekken op Bazel, Zurich en Genève, in combinatie met een eigen in-house douaneafdeling.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid van Belgische transportsector

Naar jaarlijkse gewoonte heeft UPTR, de nationale beroepsfederatie voor de transport- en logistieke sector in België, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector. Daarvoor heeft het audit- en financieel expertisebureau BDO de resultaten doorgelicht van ongeveer 5.000 transportondernemingen (geregistreerd volgende de NACE-code 494 ‘goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven’), die hun balansen bij de Nationale Bank van België neerleggen.

PwC and Alteryx whitepaper on Accelerating Supply Chain Resiliency with Cloud Analytics

(Advertorial) Supply chains are the backbone of modern businesses, but they will keep facing disruptions influenced by ever-changing global economics and geopolitics.
The key to resilience? Robust data analysis. With unified data and automated analysis, you can increase supply chain profitability and design a clear path to a better customer experience. Explore the power of the Alteryx Analytics Automation platform and tap into PwC's digital transformation expertise.

De top 5 bedrijfstakken die in aanmerking komen voor magazijnautomatisering

(Advertorial) In een wereld waarin snelheid en efficiëntie de sleutel zijn tot zakelijk succes, biedt magazijnautomatisering een krachtig instrument om concurrentievoordeel te behalen. Of je nu actief bent in e-commerce, logistiek, productie, detailhandel of de gezondheidszorg, deze innovatie kan een gamechanger zijn. Geautomatiseerde magazijnen maken het mogelijk om snel te leveren, fouten te minimaliseren en zodoende de klanttevredenheid te verhogen.

Pepperl+Fuchs biedt oplossingen voor veilige X-As positionering

Pepperl+Fuchs gaat er prat op eenvoudige oplossingen te leveren om een veilige absolute positie te bepalen, iets waarvoor doorgaans erg complexe technologie nodig is. De Duitse leverancier van industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging maakt daarbij een combinatie van de nieuwe PUS evaluatie-eenheid met de safePXV of met de WCS sensoren. Zo kunnen ondanks minieme aanpassingen aan de machine, veiligheidsfuncties worden bereikt die voldoen aan niveau SIL 3 en PL e.

Avasco Industries en Jungheinrich realiseren automatisch hoogbouwmagazijn in Diksmuide

Metaalverwerkend bedrijf Avasco Industries heeft Jungheinrich België, leverancier van logistiekoplossingen, in de arm genomen voor de realisatie van een hoogbouwmagazijn in Diksmuide. Het nieuwe automatische magazijn zal een hoogte van 36 meter bereiken en wordt uitgerust met automatische magazijnkranen voorzien van multi-deep shuttles.

Cabka en Repsol introduceren gerecyclede polypropyleen pallets

Cabka, producent van pallets en containers van gerecycleerd plastic, brengt een nieuwe herbruikbare kunststof pallet op de markt, voorzien van het Repsol Reciclex polypropyleen compound. Daarmee wil de leverancier logistieke bedrijven een krachtig hulpmiddel bieden dat de efficiëntie belooft te verbeteren en het milieu ten goede komt.

Universal Robots lanceert UR30 cobot voor zware toepassingen

Ongeveer een jaar geleden pakte Universal Robots, een Deense fabrikant van industriële robotarmen, uit met de UR20 cobot. Dat was meteen ook het eerste model van een volledig vernieuwde cobotserie. Nu krijgt de UR20 het gezelschap van de UR30, een cobot met een laadvermogen tot 30 kilogram.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.