Still produceert eigen brandstofcelsystemen voor magazijntrucks

Still is al verschillende jaren betrokken bij diverse projecten en initiatieven voor de uitbreiding van waterstoftechnologie. Daarbij deed de aanbieder van intralogistieke oplossingen ervaring en expertise op in de productie en het gebruik van brandstofcelsystemen. Sinds november 2023 rollen bij Still in Hamburg de eerste eigen 24-volt brandstofcelsystemen van de productielijn. Met de opening van die productielijn is Still de eerste OEM-fabrikant in Europa die een eigen brandstofcelsysteem aanbiedt.

De nieuwe productielijn is ingericht voor massaproductie van hoogwaardige brandstofcelsystemen voor magazijntrucks. Daarbij neemt Still het volledige proces in eigen hand: van individuele componenten in het mechatronische centrum tot de productie van de ‘fuel cell’ systemen in de productielijn en de laatste kwaliteitscontrole in een speciaal ontworpen testopstelling. Extra aandacht wordt besteed aan het complexe testproces, omdat dat moet garanderen dat de systemen goed functioneren, tegen de hoogste druk bestand zijn en dat er geen gassen kunnen ontsnappen.

Met de lancering van de productielijn kan Still nu de eerste 24 volt magazijntrucks af fabriek als ‘fuel cell’-versies aanbieden. De leverancier ziet het naar eigen zeggen als zijn verantwoordelijkheid als intralogistieke partner de energietransitie te blijven stimuleren. “De uitbreiding van groene waterstoftechnologie als emissievrij en grondstofbesparend aandrijfsysteem speelt daarbij een doorslaggevende rol”, klinkt het. “

Het brandstofcelsysteem is door Still in huis ontwikkeld en gefinancierd met een totaalbedrag van 1.914.687 euro als onderdeel van een Duits innovatieprogramma voor waterstof- en brandstofceltechnologie.

Om er zeker van te zijn dat het gebruik van industriële trucks op waterstof echt haalbaar is voor klanten en dat zij uitgebreid advies krijgen over brandstofceltechnologie, werkt Still samen met verschillende deskundigen op het gebied van waterstofprojecten, waaronder Hydrogentle, een ingenieursbureau uit Hamburg dat gespecialiseerd is in de planning, het ontwerp en de implementatie van groene waterstofprojecten. Still-klanten krijgen daarmee alles uit één hand: van industriële trucks inclusief brandstofcelsystemen tot advies, planning, service en de complete waterstofinfrastructuur.

Om de brandstofceltechnologie ook voor klanten met een kleine vloot aantrekkelijk te maken, biedt Still vanaf het eerste kwartaal van 2024 een mobiel waterstoftankstation aan als huuroplossing voor het tanken van waterstof- en brandstofcelvoertuigen. Op die manier kunnen klanten de brandstofceltechnologie voor ongeveer vier weken zonder beperkingen en in reële gebruikssituaties testen.

Verder blijft Still investeren in de uitbreiding van de waterstoftechnologie in de intralogistiek. Zo werkt de onderneming nu aan de ontwikkeling van een 48 volt brandstofcelsysteem, dat in de toekomst ook in Hamburg geproduceerd wordt. Ook is Still van plan zijn productiecapaciteit de komende jaren uit te breiden. Daar is de huidige productielijn al op berekend.

Foto: Still

Recente nieuwsberichten

Nieuwe releases bij Manhattan Associates

Tijdens zijn jaarlijkse (online) klantenconferentie Momentum Connect kondigde Manhattan Associates verschillende nieuwigheden aan. Zo werd de nieuwe Manhattan Active Transportation Management-oplossing gepresenteerd. Daarvoor heeft Manhattan Associates zijn Transportation Management Solution volledig opnieuw ontworpen en opgebouwd om transportplanners een intuïtieve ervaring te bieden voor het visualiseren en optimaliseren van hun gehele netwerk.

Aertssen Logistics automatiseert logistiek en outbound registratie met Aucxis

Aertssen Logistics is gespecialiseerd in transport en logistiek van diverse types van machines: van groot agrarisch materieel, over hoogwerkers zoals schaarliften en telescoophoogwerkers met rupsbanden, tot consolidatie. Voor haar verdeelcentrum nabij de Antwerpse haven zocht de onderneming naar een oplossing om de interne logistieke processen en de registratie van uitgaande machines te automatiseren.

Zeeman en Inther Group halen het dak eraf

Zeeman Textielsupers heeft een overeenkomst gesloten met system integrator Inther Group voor de realisatie van een nieuw gemechaniseerd intralogistiek automatiseringssysteem. Een omvangrijke totaaloplossing waarvoor letterlijk het dak eraf gaat.

UPS Healthcare breidt dienstverlening voor koudeketenlogistiek uit

Volgens UPS zal de toekomst van de gezondheidszorg en de gespecialiseerde farmaceutische industrie steeds meer afhangen van robuuste koudeketennetwerken om temperatuurgecontroleerde geneesmiddelen en therapieën veilig bij klanten af te leveren.

VIL past principe van deeleconomie toe op logistieke assets

Met het Sharing Logistics-project heeft VIL de principes van de deeleconomie toegepast op de logistieke sector. Dat leverde een platform op dat bedrijven de mogelijkheid biedt elkaars onderbenutte assets en diensten te gebruiken door vraag en aanbod te matchen.

Descartes neemt Portrix Logistics Software over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Portrix Logistics Software overgenomen voor de som van 22 miljoen euro. Portrix levert al meer dan tien jaar multimodale oplossingen voor tariefbeheer aan logistiek dienstverleners.

Generix Group opent nieuwe entiteit in Nederland

Generix Group, aanbieder van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, industrie en retail ecosystemen, is via zijn filialen en partners al in bijna 60 landen aanwezig. Nu komt er ook een nieuwe entiteit in Nederland. Het nieuwe filiaal in ’s Hertogenbosch moet niet alleen de nabijheid tot de Nederlandse klanten versterken, maar ook de ontwikkeling van Generix Group in de Benelux versnellen, waar de provider recent een aantal belangrijke contracten sloot voor Supply Chain Execution oplossingen voor FMCG en industriële klanten.

Leuze lanceert slimme rollenbaan-sensorset voor detectie van onderaf

Leuze heeft een sensorset ontwikkeld voor transportsystemen (rollenbanen) waarbij detectie van onderaf gebeurt, zoals bij palletdetectie. De montagebeugels zijn zo ontworpen dat ze perfect passen bij de 25C-sensorserie. Doordat de montagebeugels al in de fabriek worden gemonteerd, verliest de klant geen tijd en geld met montage en fijnafstelling van de sensoren.

Loxam stuurt B2B-magazijn aan met WMS van Savoye

Loxam is een verhuurbedrijf van machines en apparatuur aan professionals in de bouw, hoveniers, infrastructuur, industrie en events. De Europese speler is actief in 30 landen en beschikt over een netwerk van 1.100 vestigingen om zowel algemene als gespecialiseerde klanten te bedienen.

Optimaliseer uw laad- en losproces met een flexibele rollenbaan

(Advertorial) Het laden en lossen van containers of vrachtwagens kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Medewerkers moeten vaak meerdere keren heen en weer lopen, met heftrucks rondrijden of zware goederen heffen. Met een correct laad- en lossysteem kan u deze situatie vermijden en een snel, efficiënt en ergonomisch proces garanderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.