Still produceert eigen brandstofcelsystemen voor magazijntrucks

Still is al verschillende jaren betrokken bij diverse projecten en initiatieven voor de uitbreiding van waterstoftechnologie. Daarbij deed de aanbieder van intralogistieke oplossingen ervaring en expertise op in de productie en het gebruik van brandstofcelsystemen. Sinds november 2023 rollen bij Still in Hamburg de eerste eigen 24-volt brandstofcelsystemen van de productielijn. Met de opening van die productielijn is Still de eerste OEM-fabrikant in Europa die een eigen brandstofcelsysteem aanbiedt.

De nieuwe productielijn is ingericht voor massaproductie van hoogwaardige brandstofcelsystemen voor magazijntrucks. Daarbij neemt Still het volledige proces in eigen hand: van individuele componenten in het mechatronische centrum tot de productie van de ‘fuel cell’ systemen in de productielijn en de laatste kwaliteitscontrole in een speciaal ontworpen testopstelling. Extra aandacht wordt besteed aan het complexe testproces, omdat dat moet garanderen dat de systemen goed functioneren, tegen de hoogste druk bestand zijn en dat er geen gassen kunnen ontsnappen.

Met de lancering van de productielijn kan Still nu de eerste 24 volt magazijntrucks af fabriek als ‘fuel cell’-versies aanbieden. De leverancier ziet het naar eigen zeggen als zijn verantwoordelijkheid als intralogistieke partner de energietransitie te blijven stimuleren. “De uitbreiding van groene waterstoftechnologie als emissievrij en grondstofbesparend aandrijfsysteem speelt daarbij een doorslaggevende rol”, klinkt het. “

Het brandstofcelsysteem is door Still in huis ontwikkeld en gefinancierd met een totaalbedrag van 1.914.687 euro als onderdeel van een Duits innovatieprogramma voor waterstof- en brandstofceltechnologie.

Om er zeker van te zijn dat het gebruik van industriële trucks op waterstof echt haalbaar is voor klanten en dat zij uitgebreid advies krijgen over brandstofceltechnologie, werkt Still samen met verschillende deskundigen op het gebied van waterstofprojecten, waaronder Hydrogentle, een ingenieursbureau uit Hamburg dat gespecialiseerd is in de planning, het ontwerp en de implementatie van groene waterstofprojecten. Still-klanten krijgen daarmee alles uit één hand: van industriële trucks inclusief brandstofcelsystemen tot advies, planning, service en de complete waterstofinfrastructuur.

Om de brandstofceltechnologie ook voor klanten met een kleine vloot aantrekkelijk te maken, biedt Still vanaf het eerste kwartaal van 2024 een mobiel waterstoftankstation aan als huuroplossing voor het tanken van waterstof- en brandstofcelvoertuigen. Op die manier kunnen klanten de brandstofceltechnologie voor ongeveer vier weken zonder beperkingen en in reële gebruikssituaties testen.

Verder blijft Still investeren in de uitbreiding van de waterstoftechnologie in de intralogistiek. Zo werkt de onderneming nu aan de ontwikkeling van een 48 volt brandstofcelsysteem, dat in de toekomst ook in Hamburg geproduceerd wordt. Ook is Still van plan zijn productiecapaciteit de komende jaren uit te breiden. Daar is de huidige productielijn al op berekend.

Foto: Still

Recente nieuwsberichten

Simac ondersteunt data-minded strategie van DPD

Voor DPD is het cruciaal altijd over de juiste data te beschikken. Alleen dan kan de pakketbezorger zijn klanten laten weten waar hun pakket zich bevindt en wanneer het wordt bezorgd. Omdat DPD data sneller wilde kunnen ontvangen, besloot het zijn infrastructuur op meerdere vlakken aan te passen, onder meer door in alle depots de wifi-infrastructuur te herbekijken en uit te breiden.

Volocopter en DB Schenker presenteren drone voor vrachtvervoer

Volocopter, een van de pioniers op het vlak van stedelijke luchtmobiliteit, en wereldwijde logistiek dienstverlener DB Schenker ontwikkelen samen oplossingen voor het snel en emissievrij vervoeren van goederen. Een van die oplossingen is de VoloDrone, een drone voor zwaar transport.

ShopWeDo automatiseert en personaliseert verpakkingen met Savoye

ShopWeDo is gespecialiseerd in b2c e-commerce logistiek en helpt Belgische bedrijven bij het opstarten en optimaliseren van hun e-business activiteiten. Het bedrijf opereert momenteel vanuit twee locaties, Mechelen en Oostende, die gezamenlijk 10.000m² beslaan.

Modebedrijf Peter Hahn vertrouwt op S&OP-tool TIA A3 van Remira

Om de planning en forecasting van nieuwe collecties in de toekomst nauwkeuriger te maken, besloot Peter Hahn de S&OP-tool TIA A3 van Remira in te zetten. De tool legt de basis voor een geïntegreerde Sales and Operations Planning-strategie en moet het multichannel modebedrijf nieuwe voordelen opleveren gaande van actie en verkoopplanning tot forecasts en scheduling.

Infor gaat nieuw partnership aan met Korade

Infor, aanbieder van zakelijke cloud-software met sectorspecifieke specialisaties, is een officieel partnership aangegaan met Korade. Het adviesbureau uit het Nederlandse Bunnik is gespecialiseerd in het implementeren, optimaliseren en migreren van bedrijfsprocessen voor organisaties in de Benelux.

Virtueel evenement over automatisering en uitdagingen in de voedingsindustrie

(Advertorial) Dematic organiseert op 23 en 24 juni een virtueel evenement over de rol en toegevoegde waarde van automatisering voor het oplossen van de volgende uitdagingen: ● Vergrijzing zorgt voor een tekort aan werknemers ● Door maatwerk te produceren groeit de behoefte aan track & trace ● Vraag naar efficiëntere, duurzamere productie neemt toe Registreer hier gratis…

Dachser breidt crossdock center in Willebroek uit

Omdat de vestiging van Dachser in Willebroek na vijftien jaar te klein was geworden, verhuisde de logistiek dienstverlener in 2014 naar een nieuw dedicated crossdock center op industrieterrein de Hulst. Door de groei van Europese groupage-activiteiten is ook dat gebouw ondertussen evenwel te klein geworden.

IDS creëert meer transparantie met RTTV-oplossing van Shippeo

Shippeo, aanbieder van oplossingen voor ‘realtime transportation visibility’ (RTTV), gaat een strategisch partnership aan met IDS, gespecialiseerd in 4PL Logistics Control Towers. Met de actieve betrokkenheid van zijn klant DSM, een wereldspeler op het gebied van voeding, gezondheid en duurzaam leven, is IDS gestart met de implementatie van Shippeo’s RTTV-platform.

P&O Ferrymasters bouwt warehouse voor havengebonden logistiek in Genk

P&O Ferrymasters heeft een overeenkomst gesloten met Genk Green Logistics voor de bouw van een nieuw magazijn van 10.000m² in de buurt van de haven van Genk. Daarmee wil P&O Ferrymasters naar eigen zeggen zijn pan-Europese spoorweg-, weg- en warehousingnetwerk verder versterken en met havengerichte logistieke oplossingen tegemoet komen aan de bedrijven die hun supply chain willen herconfigureren op dit cruciale moment voor internationale handel en economisch herstel.

Rainbow Logistics IT onder de vleugels van Navitrans

Op 1 juni 2021 werden alle Navitrans-activiteiten van het Nederlandse Rainbow Logistics IT ondergebracht bij Navitrans. Dat betekent dat het volledige Rainbow Navitrans team voortaan verder gaat onder de vleugels van Navitrans Benelux. Na de integratie van de Deense partner Adacta in 2016 is dit een volgende stap in de groeistrategie van de in Kortrijk gevestigde softwareleverancier, die sinds begin 2020 in handen is van het Canadese Valsoft.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.