Still lanceert LXT/LXW-serie trekkers en platformwagens

Still komt op de markt met de nieuwe LXT 120-350 elektrische trekkers – met trekcapaciteiten tussen 12 en 35 ton – en de LXW 20-30 elektrische platformwagens – met laadvermogens van twee en drie ton op het platform en trekcapaciteiten tot zes ton. Met de nieuwe series heeft Still niet alleen het productaanbod aan elektrotrekkers en -platformwagens gemoderniseerd en uitgebreid, ook het veiligheidsniveau van de voertuigen is naar een nieuw niveau getild. Vooral het assistentiesysteem Descent Speed Regulation (DSR), een snelheidsregelsysteem op basis van lading en hellingshoek, zorgt voor extra veiligheid en betere rijeigenschappen tijdens het rijden op hellingen.

Het door Still ontwikkelde Descent Speed Regulation (DSR) assistentiesysteem ondersteunt de bestuurder bij het veilig rijden op hellingen en verbetert tegelijkertijd de rijeigenschappen. Met ladingen tot 35 ton zijn de bestuurders altijd afgestemd op de situatie onderweg, en tegelijkertijd zo snel mogelijk. Afhankelijk van de uitvoering detecteert de DSR de exacte hellingsgraad en het actuele laadgewicht. De snelheid wordt dan automatisch aan de betreffende omstandigheden aangepast. In de basisversie, die in alle voertuigen is geïnstalleerd, wordt de snelheid handmatig via een schakelaar beperkt tot een vooraf bepaalde snelheid wanneer van een helling wordt gereden. In de optionele ECO-versie toont het systeem de hellingshoek op het display en beperkt het de snelheid automatisch tot een vooraf gedefinieerde waarde. In de premium versie van de DSR is de automatische snelheidsreductie afhankelijk van de helling en van de getrokken lading.
 
Alle voertuigen zijn verder uitgerust met hydraulische lamellenremmen op beide assen. Die geven een krachtige en nauwkeurige remwerking, zijn slijtagevrij en werken vrijwel geruisloos. Bovendien kan dankzij het regeneratieve remmen van de elektrische aandrijving energie worden teruggewonnen tijdens het remmen. De parkeerrem is ook elektrisch en wordt automatisch ingeschakeld. De voertuigen van de LXT/LXW-serie worden aangedreven door twee 10,5 kW-motoren op de achteras. De 80 V-draaistroommotoren zijn ingekapseld en onderhoudsvrij. De intelligente motorregeling moet een wendbaar rijgedrag verzekeren, terwijl de snelheidsgeregelde aandrijving ervoor zorgt dat er geen snelheidsverlies optreedt, zelfs niet bij lange ritten bergop. De maximumsnelheid van de LXT-voertuigen, zonder lading, bedraagt 25km/uur, de LXW haalt tot 23km/uur. Via de snellaadaansluiting en de boordlader kunnen de voertuigen snel worden opgeladen zonder de motorkap te openen.
 
De nieuwe cabine biedt voldoende hoofdruimte en voetenruimte, zelfs voor lange bestuurders. Ook moeten verschillende stoelinstellingen zorgen voor een comfortabele werkplek. De cabine zelf is op rubberen buffers geplaatst en daardoor trillingsgedempt en losgekoppeld van het chassis, dat op zijn beurt gedempt is door extra lange schroefveren. Het Still Easy Control kleurendisplay biedt de chauffeurs in één oogopslag alle belangrijke informatie (bv. over de stand van het stuurwiel, de rijrichting, het rijprogramma, de snelheid, de hellingshoek, de weergave van de lading of de laadstatus). Het nieuwe stuurwiel met optionele knop en goede grip zorgt verder voor een eenvoudige en ergonomische bediening van de volledig hydraulische besturing.
 
In vergelijking met voorgaande modellen is 23% meer raamoppervlak aangebracht, wat een optimaal zicht in alle richtingen oplevert en bijgevolg de veiligheid verhoogt. Optioneel is de achteruitrijcamera, die het manoeuvreren en koppelen bij het achteruitrijden vereenvoudigt. Bescherming tegen ongevallen en breuk van goederen wordt ook geboden door het eveneens optionele Curve Speed Control, dat de snelheid in bochten automatisch aanpast.
 
De voertuigen kunnen via een optionele interface worden geïntegreerd in beheersystemen als Still neXXt fleet, het webportaal voor vlootoptimalisering van industriële trucks. Andere optioneel verkrijgbare veiligheidsfuncties zijn Still Flashlight, Safety Light 4Plus, FleetManager en het akoestische waarschuwingssignaal, waarvan het volume altijd 10dB hoger is dan het omgevingsgeluid. Met dat systeem worden voorbijgangers en andere weggebruikers steeds op het juiste volume gewaarschuwd voor het voertuig, zonder dat dit een onnodig hoog geluidsniveau veroorzaakt.
Foto: Still

Recente nieuwsberichten

Europal Packaging opent House of Circular Packaging in Kortrijk

Europal Packaging, een one-stop-shop producent van papiergebaseerde verpakkingen met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk, heeft geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer ‘House of Circular Packaging’ is meer dan een derde van het hoofdkantoor in Kortrijk omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd.

Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland

Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.

PTV Logistics lanceert volgende generatie van routeplanningssoftware

PTV Logistics, leverancier van technologie voor transport en logistiek, heeft de volgende generatie gelanceerd van zijn logistieke planningssoftware PTV Map&Guide. De oplossing zet volgens de leverancier niet alleen een nieuwe standaard voor de nauwkeurige berekening van tolkosten, planning van vrachtwagenroutes en gebruikerservaring, maar houdt ook rekening met de ESG-vereisten (environmental, social and governance).

Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn

Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.