Still lanceert e-truck RXE 10-16C voor kleine ruimtes

Met de nieuwe RXE 10-16C – de opvolger van de RX 50 – introduceert Still naar eigen zeggen een uitgebalanceerde mix tussen rijcomfort, manoeuvreerbaarheid en veiligheid. De nieuwe driewiel elektrotruck is geschikt voor het verplaatsen van lasten tot 1,6 ton met een minimale benodigde ruimte. Met een bouwhoogte van nog geen twee meter en een breedte van minder dan een meter past de RXE 10-16C veilig door elke doorgang, bijvoorbeeld voor het lossen van containers en vrachtwagens, of door zeer smalle gangpaden in het magazijn. Ondanks zijn kleine gestalte kan de elektrotruck lasten tot een halve ton tot op een hoogte van bijna zeven meter tillen. Dat is mogelijk dankzij het opvallend lage zwaartepunt en een extra stijve mastconstructie.

De Still RXE 10-16C is niet alleen wendbaar, maar is met een maximumsnelheid van 12,5km/uur (met last) ook behoorlijk snel op lange afstanden. Om er zeker van te zijn dat niets van die elektrificerende rijdynamiek om veiligheidsredenen verloren gaat, is de RXE standaard uitgevoerd met de Curve Speed Control assistentiefunctie. De automatische snelheidsaanpassing in bochten moet de truck permanent veilig in het spoor houden, ook in bochten die wat krapper zijn. Verder bieden de slanke mast en de voor het zicht geoptimaliseerde dakbescherming de chauffeur een optimaal zicht rondom. Personen en objecten in het werkgebied van de truck kunnen zo altijd betrouwbaar worden herkend. Verder kan de arbeidsveiligheid worden vergroot door andere individueel configureerbare uitrustingsopties, van de richtingaanwijzer en de Safety Light 4Plus veiligheidsverlichting tot de hefhoogte-indicator, de stabiliteitsassistentie en de overbelastingsdetectie.

De assistentiesystemen voor de nieuwe RXE 10-16C zijn eerder geïntroduceerd bij de RX-range e-trucks van Still. Net als zijn grote broers beschikt de nieuwkomer over het uniforme bedieningsconcept van de serie, evenals over de Still Easy Control boordcomputer die alle relevante informatie en prestatiefuncties overzichtelijk weergeeft. Daardoor kunnen chauffeurs eenvoudig overstappen tussen verschillende ladingklassen en zijn ze meteen vertrouwd met de truck. Het bedieningsconcept kan individueel worden gekozen: multi-hendel, mini-hendel, vingertip of Joystick 4Plus.
 
De nieuwkomer is uitgerust met 3-fase AC-achterwielaandrijving (in 24-volt-technologie), gebaseerd op het aandrijfconcept en de aandrijfcomponenten van de FM-X reachtruck. Een voordeel van de nieuwe aandrijving is dat de onderhoudsintensieve stuurketting is vervangen door hydraulische stuurbekrachtiging, waarbij een hydraulische stuurmotor het aandrijfwiel via een tandwiel aanstuurt. Ook het contragewicht is opnieuw ontwikkeld. Het nieuwe ontwerp biedt meer ruimte voor het elektrische systeem en de aandrijving.

Laden van de loodzuuraccu’s verloopt bij de RXE 10-16C eenvoudig van bovenaf. Als een batterijwissel gewenst is, kan dat – net als bij de RX 50 – zijdelings met behulp van een pallettruck met optioneel intern en extern rollenplateau. Al aanwezige loodzuuraccu’s voor de RX 50 blijven ook in de nieuwe RXE inzetbaar. Het enige wat nodig is, is de accustekker vervangen door een 320 A versie.
Verder is de RXE 10-16C ook leverbaar met Li-Ion Ready optie en geïntegreerde snelladeraansluiting. Een Still Li-Ion accu kan dan ook probleemloos achteraf worden ingebouwd.

Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Ontdek de toekomst van magazijnbeheer met het Trendrapport 2024!

Dit rapport biedt exclusieve inzichten in de vier warehouse trends van morgen: de opmars van kunstmatige intelligentie, de voordelen van digital twins, de opkomst van flexibele warehouse robotics, en de cruciale focus op duurzaamheid.

Dematic klantendag bij Radial, 17 en 18 april - Registreer nu hier!

Een nieuw distributiecentrum met 299 autonome mobiele robots helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Kom meer te weten over deze oplossing tijdens onze exclusieve Benelux Klantendag op 17 en 18 april 2024 bij Radial in Groningen.

Flexport lanceert geoptimaliseerd Convoy-platform in de VS

Flexport, de Amerikaanse digitale expediteur met Europees hoofdkantoor in Amsterdam, lanceert in de Verenigde Staten het recent geoptimaliseerde Convoy-platform. Het platform biedt verladers niet alleen vereenvoudigde toegang van transportcapaciteit, maar stelt hen ook in staat hun zendingen in real time te volgen. De lancering van het platform in de VS markeert volgens Flexport een belangrijke mijlpaal na de succesvolle overname van Convoy’s vrachtvervoer softwaretechnologie in november 2023.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.